י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"הוכה והושפל במשך זמן רב"

ביקורת חריפה על מח"ש: "שגרה של סגירת תיקים - ללא חקירה"

השופט בדימוס ונציב תלונות הציבור על הפרקליטות, דוד רוזן, מותח ביקורת חריפה על המחלקה לחקירות שוטרים - על רקע תלונה שהתקבלה על ידי עו"ד המייצג אזרח שלטענתו הותקף באלימות קשה מצד שוטרים, אך התיק בעניינו נסגר מסיבה שאינה מוצדקת | במח"ש יפיקו לקחים?

ביקורת חריפה על מח"ש: "שגרה של סגירת תיקים  - ללא חקירה"
הכניסה למח"ש. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"המחלקה לחקירות שוטרים סוגרת תיקים בגין אלימות משטרתית, ללא חקירה וכדבר שבשגרה", כך קובע נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות השופט בדימוס דוד רוזן בהחלטה נגד המחלקה המתפרסמת בימים אלו.

הביקורת החריפה של הציב רוזן מגיעה בעקבות תלונה שהגיש עורך דין, אשר הלין על התנהלות מח"ש, שלטענתו, סוגרת תיקי אלימות מצד שוטרים, ללא כל חקירה ומבלי לבצע פעולות אלמנטריות, כדוגמת איתור המתלונן, וזאת כדבר שבשגרה. בתלונתו ציין עורך הדין את עניינו של מרשו, אשר במסגרת חקירתו במשטרה הלין על אלימות שוטרים כלפיו ותיאר מסכת התעללות קשה.

לפי התלונה, הוא הוכה ומושפל משך זמן רב, בעודו אזוק על הרצפה. כפי שצוין בתלונה, מח"ש שלחה למרשו של עורך הדין של הפונה מכתב המזמינו להגיש תלונה, לכתובת שגויה, ומשמצאה כי המכתב לא נדרש, סגרה את התיק בעניינו בטענה לפיה התלונה נזנחה.

בהתייחסותה למקרה של ראש מח"ש עו"ד קרן בר מנחם, ציינה האחרונה כי למרות שהמכתב נשלח בדואר רשום לכתובת אשר צוינה ב"פרטי החשוד", כפי שהיא רשומה במשרד הפנים, ושבטעות נשמטה ממנה אות, בבחינה מחודשת של הדברים, ייתכן והיה נכון כי המכתב ישלח אל החשוד לכתובת אותה ציין בגוף חקירתו ככתובת מגוריו. עוד ציינה מנהלת מח"ש, כי הנחיית פרקליט המדינה הרלוונטית בעניין עודכנה בחודש אוגוסט 2020.


השופט בדימוס דוד רוזן//צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהחלטתו, קבע הנציב, כי אכן נפלה שגגה תחת ידי מח"ש עת שלחה את מכתב היידוע לכתובת שאינה נכונה ובשגיאת כתיב, ועל כן מצא הנציב את התלונה מוצדקת. הנציב סבר, כי משהמכתב שנשלח למרשו של הפונה חזר בציון "לא נדרש", מצופה היה, כי מח"ש תעשה בכוחה בכדי לאתרו, בוודאי עת ניתן היה לאתר בנקל את מספר הטלפון שלו, אשר צוין במסגרת "פרטי החשוד", המופיעים כחלק מתיעוד חקירתו.

בהחלטתו קבע הנציב כי "מדובר בתלונה בעניינם של שני אזרחים שהוכו, בצורה נמרצת ולא מעט אכזרית על ידי שוטרים שעשו בתפקידם". לטענתו, "שני האזרחים שהותקפו, כאמור, תיארו בעדותם במשטרה היאך הוכו על ידי השוטרים שהותירו חותם של ממש על גופם. שני האזרחים מסרו בעדותם במשטרה פרטים שבעזרתם ניתן היה בנקל לאתרם, כמו גם פרטים המצביעים בבירור על השוטרים, שפעלו נגדם באלימות בוטה".

"מעבר לשליחת מכתב בדואר רשום לכתובת שגויה של אחד האזרחים המותקפים", ציין רוזן, "לא נקטה מח"ש בצעדים כלשהם על מנת לבחון ולראות האם יש ממש בתלונה, אם לאו. גם משהמכתב שנשלח בדואר רשום לאחד המותקפים חזר בציון "לא נדרש", לא מצאה מח"ש לעשות מעשה ולתקן את שניתן היה לתקן".

"תמונה עובדתית זו ראוי היה שלא תתרחש משהתרחשה", חתם הנציב. נוכח האמור ובהתאם לסמכותו לפי סעיף 19א' לחוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, התשע"ו-2016, מצא הנציב להמליץ לפני מנהלת מח"ש להפיק לקחי המקרה למניעת הישנותו.

דוד רוזן נציב תלונות הציבור המחלקה לחקירת שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד