י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

ההורים מעמנואל, הם יקחו לכם את הילדים!

יצחק נחשוני על האיום המטורף של בועז אוקון, הפרשן המשפטי של 'ידיעות אחרונות' • איך הבג"צ הצליח לגייס את החרדים • וגם: 6 קטעים בעקבות כלי התקשורת על פרשת עמנואל • טור מיוחד

הורים מעמנואל בבג"צ. צילום: פלאש90
הורים מעמנואל בבג"צ. צילום: פלאש90



הבג"צ הצליח לגייס את החרדים!

היום ייזכר בתולדות עם ישראל לדראון, כחותם את תקופת האיפוק המתמשכת של הציבור החרדי כלפי הבג"צ, שכבר הספיק לשלול כמעט את כל זכויותיו, עד שהגיע לבסיס אמונתו וחיותו.

אדמונד לוי, ושופטי בית המשפט העליון האחרים, גם אלה שהלכו אתמול 'שבי' אחר גחמותיו מחשש שמא יגלו, חלילה, שגם הם מפקירים את השופט ה'מזרחי' היחיד במגדל השן הלבן של הבג"צ לשגיונותיו, מעולם לא נבחרו לשלטון.

על פי כל המחקרים והסקרים, העם סולד מהם ובוחל ביהירותם ובהתנשאותם. גם טובי יחסי הציבור ואפילו מפיקי הסרטים ששכרה הנשיאה בייניש, בניסיון ליפות את הגוף שהיא עומדת בראשו, לא הצליחו להגיע עד למקום שאליו העם התרחק מן הכיעור של בית המשפט העליון.

אתמול הוכיחו שופטי הבג"צ שוב שלא רק שאין בהם חכמה, אלא שהם אינם ראויים ולו לשמץ של אמון ועל אחת כמה וכמה ל'מנהיגות' שהם מנסים ליטול לעצמם בכח.

מדובר בקבוצה של אנשים מנותקים ומאובנים, חסרי לב ורגש, שגם חובשי הכיפה שבתוכם בחרו, מכל הסיסמאות שעם ישראל התברך בהם, ומבטאות את חשיבות המשפט ההוגן והצודק ביהדות, ב..."אני ואפסי עוד". עמה, הם ביצעו במדינת ישראל 'הפיכת חצר שיפוטית', כמו אחרוני הרודנים הצבאיים ברפובליקת בננות. כל ההבדל בינם לבין צ'ווארס, קסטרו או קדאפי המטורף, הוא שבמקום להזדקק למדי צבא, אפוד ואותות לרוב, ולשלוח חיילים לקרב כדי ליישם את שיגעונותיהם, הם, שאין להם ולו 'חייל' אחד, הצליחו לבצע את ההפיכה הגדולה מכולם, בישראל, כשהם עוטים רק גלימה ובידם פטיש עץ.

עד אתמול - היום שבו אדמונד השליך את הפטיש שלו על גדולי ישראל. הוא לא פגע בהם, פספס בגדול, אבל 'מאזני הסדק' שעוד החזיקו מעמד, ולא בצדק, התנפצו בכל רעש גדול. רק קריאות ה'שמע ישראל' ו'ה' הוא האלוקים' גברו עליו.

מה שעשה הבג"צ לעדה הגדולה והמלוכדת ביותר של שומרי החוק והסדר במדינת ישראל זו התנגשות מכוונת ויזומה, מן הקשות ביותר, וסביב נושאים שאין להם ולא כלום עם בתי משפט - חינוך ואמונה.

אבל הבג"צ בוודאי מאוד מרוצה. הוא הצליח סוף-סוף לגייס את הציבור החרדי, גם אם לא בדיוק למשימות שאליהם היה רוצה לגייס אותו.

מחר ייצא הציבור הזה בהמוניו מהיכלי הקודש, בראשו יתייצבו אותם גדולי ישראל שבראשם הכה אדמונד לוי עם הפטיש, במקום על הדוכן כאילו היתה זו נעל קלילה שנזרקה לעבר שופטת, והם יעצרו בגופם את ה'הפיכה' הרודנית של השופטים.

בג"צ הקים במו ידיו את הגשר בין 'התגייסות' הציבור החרדי ובין הישארותו נאמן לדרכו ולאמונתו, כמי שמוכן להמיט על עצמו סכנת מאסר ואפילו להמית עצמו ממש על חינוך ילדיו וכבוד רבותיו, והכל באוהלה של תורה.

קצר בתקשורת: 6 קטעים בעקבות כלי התקשורת

1. הרעיון הגנוב ביותר

מול השתיקה הרועמת של השרים והח"כים של ש"ס, שהעיתונות הכללית, בעיקר 'מעריב', זיהתה אותה ונותנת לה פרשנות משלה: "פחד מהליטאים", ו"ילדי ישי לומדים במסגרות אשכנזיות", בתחרות שבין הח"כים של 'יהדות התורה' על ה'חיבוק' המורלי לחסידי סלונים, מול ההחלטה המקוממת של הבג"צ להשליכם לכלא, הזוכה היום הוא, ללא ספק, ח"כ מאיר פרוש.

מרום כסאו כסגן שר החינוך, המחזיק בתפקיד בעיקר כדי לסייע לשמור על עצמאותו של החינוך החרדי, הוא היה הראשון שהצהיר כי יפנה לנשיא המדינה, שמעון פרס, ויבקש ממנו לחון את ההורים. גם אם הכל יודעים שלפרס לבד אין סמכות לחון, וגם אם היתה לו לא היה עושה בה שימוש במקרה זה, ההצעה הובילה לכותרת טובה לא רק 'בהמבשר', אלא בכל התקשורת הישראלית, וזה גם משהו. בעיקר, אם בעקבות הרעיון יציע עצמו הנשיא פרס להיכנס לעובי הקורה ולגשר בין הצדדים אם הם ירצו בכך.

אלא שבלי למצמץ, בא מנחם גישייד, עוזרו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, ומנסה לגנוב לפרוש את היצירתיות מבין האצבעות. בטור שאילץ אותנו היום להתעמק יותר ב'ידיעות אחרונות' מאשר ב'המודיע', עיתון הבית שלו, תחת הכותרת 'לכלא בגאווה', הוא נוטל לעצמו את הקרדיט על הרעיון, כאילו אין פרוש בכל העיתונים האחרונים. "הסיכוי היחידי שעוד לא נבדק חוקית זה שנשיא המדינה, שעתידו הפוליטי מאחוריו, יחליט לקחת אחריות ולחון את ההורים המסכנים הללו. מר פרס ידע בצמתים רבים בחייו לקחת אחריות, ובצומת הסואן הזה זקוקים לאדם במעמדו שיכוון לאפיקים הנכונים" - כותב גשייד בעיתון האסור 'ידיעות אחרונות'.

למה גם בהזדמנות הקשה הזו צריך לשוב לחיכוכים הפנימיים הקטנים? ואם כבר לכתוב ב'ידיעות', למה לא להמליץ שם במקום על הנשיא פרס כמגשר, על הגרי"מ לאו רבה של תל-אביב, שהיה מועמד לא פחות טוב מפרס לתפקיד הנשיא, ועכשיו גם משמש כנשיא 'פורום המנהלים' של 'המודיע' - ביטאון סיעתו של גשייד?


2. העיתון המקצר ביותר

דווקא 'הארץ' הוא העיתון המקצר ביותר בידיעה על הבג"צ והמאסר, כמעט ללא פרשנות. אולי בגלל שאצלו, הידיעה עצמה, בדרך כלל, היא פרשנות וקביעת עמדה. בעמוד הראשון והגדול, הוא מסתפק בתמונה בלבד של חסידי סלונים שרים "עוצו עצה ותופר" באולם בית המשפט העליון, כשהידיעה המלווה אותה מדלגת שלושה צעדים קדימה - אל "תוכנית צה"ל ליישום חוק טל- גיוס עוד אלפי חרדים בשנה". הכל נשאר במסגרת ה'חרדים' והחלומות ההזויים.


3. האיום המטורף ביותר

'בחדרי חרדים' סקר היום, בכותרת הראשית, את מאמרי הפרשנות בעיתונות הכללית בנושא הבד"צ, אך פספס רמז אחד קטן המצביע על טירוף גדול, שמופיע בהבלעה אצל בועז אוקון, הפרשן המשפטי של 'ידיעות אחרונות'.

אוקון, היה בעבר שופט שלום, שופט מחוזי, רשם בבית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט, כך שאין טוב ממנו לבטא את הלך המחשבה המעוותת של הקליקה המוציאה אל הפועל את ה'אקטיביזם השיפוטי'.

במה יכול עוד בית המשפט לאיים על ההורים בעמנואל, הממתינים בבגדי שיראין ל'זנזנה' שתאסוף אותם לבית הכלא בבאר שבע, שהתרוקן מהטרוריסטים ב'משט' שהשתחררו בלי משפט?

הנה ההצעה שלו: "לא היה מנוס מנקיטת הצעד הקיצוני של מעצר, ויהיה צורך להמשיך בו עד שההורים ימלאו את החלטות בית המשפט. אם לא יעשו כן יהיה צורך לשקול... אפילו את מסוגלותם ההורית".

צודק. אם חזרו לשנות ה-50 ביחסי חרדים-מדינה, למה שלא יחטפו שוב ילדים שהוריהם מקריבים את חייהם כדי לחנכם לתורה, ויעבירו אותם לקיבוצים או למשפחות אומנות שיגדלו אותם להיות ככל הגויים?

חוץ מהזעזוע ושאת הנפש שההצעה הקרימינאלית הזו מעוררת, צריך להזהיר את ההורים בעמנואל שישמרו על ילדיהם...


4. ההתייחסות הבולטת ביותר

'המבשר', כמו היומונים החרדים האחרים, מביא את מירב התגובות והפרשנויות בעמוד הראשון, ובתוכן תמונות 3 חברי הכנסת של 'יהדות התורה', גפני, מקלב ופרוש, אצל הגרי"ש אלישיב, ומאמר של הרב מרדכי אייכלר , כיום אב"ד בבית הדין לממונות בירושלים ובעבר רבה של עמנואל. ובתוך כל אלה מזדקר לו גם שמו של...הכתב אשר מדינה.

יכול להיות שזה נעשה על אותו בסיס שההורה מבית הספר החסידי בעמנואל שנבחר לעלות היום לשידור אצל אריה גולן ביומן הבוקר של 'קול ישראל' נשא את שם המשפחה 'אלמליח'? אם כן זה מהלך מבריק.


5. התמיהה הגדולה ביותר

למה גם היום, כאשר אחדות הכוחות כל כך נחוצה ומחויבת, מביא 'המודיע' בעמודו הראשון, את התייחסותם של גדולי התורה והחסידות, הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, האדמו"ר מבעלזא, האדמו"ר מצאנז, וגאב"ד מאקווא, יחד, בנושא הבג"צ ואילו 'יתד נאמן' מסתפק רק בדבריהם של הגרי"ש אלישיב והגראי"ל שטיינמן?


6. התגובה המיוחדת ביותר

לצד הדיווחים, התגובות, הפרשנויות והתמונות הרבות שהצליח 'המודיע' לשבץ, באומנות, בעמודו הראשון, מופיע גם חידוש אחד, בצורת פיוט, של הכתב המוכשר משה גוטמן, שנבט ב'חממת' עיתון 'משפחה'.

"והלילה ירד על הרי שומרון, ובתיק חולצות וחליפת שבת, וגם שטריימל נשלף מהארון. ואליך, אוצרי, המתקתי מבט.

"וראיתיך בתי נמה, נושמת בקצב, אינך יודעת כי מחר אעזוב. ולא היה בי סממן של עצב, כי נאסרתי כדי שיהיה לך טוב.

"כי את כל עולמי, בתי הטהורה, ליד עריסת תמך שקדתי לילות.ושמנך הצלול הוזך מזית התורה, ורחוקה את ותשארי, מי יתן - מסבך עלילות...

"ולא תבכי ילדה מכאב, מחר, ולא תזלוגנה דמעותיך כשיכאב, רק בכי גאווה של עם נבחר, של בת יקרה מאד לאב ולאם..."

כדאי לשמור, גם אם יפר הקב"ה את כל עצתם.

עוד בנושא:

האם יש לחרדים זכויות?
הפיתרון של דרעי: קייטנה • להאזנה
"הקרב על עמנואל אבוד" • הפרשנים על בג"צ חסידי סלונים ילכו לכלא עם שטרימל'ך
האדמו"ר מסלונים: אלך לכלא עם החסידים
ללום: "אני מצטער שהורים ילכו לכלא"
כך פרצה השירה • תיעוד בלעדי
הסכמה? ועדת רבנים עליונה • חשיפה
"שמע ישראל", החרידה הזעקה את ההיכל • וידאו ותמונות
הגרי"ש אלישיב במכתב של הרגע האחרון אל הגר"י יוסף
קול שונה: "החלטת הבג"צ פסולה"









תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד