י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

עקיצות וחרקים • כל מה שרציתם לדעת

מידי שנה מתרחשות בישראל כ-8000 עקיצות והכשות: כיצד יש לפעול במקרה של עקיצה או הכשת נחש? כיצד ניתן לטפל? מה מומלץ לעשות? ומתי יש צורך להתפנות לבית החולים? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי מסבירה

עקיצות וחרקים • כל מה שרציתם לדעת



הגיע הקיץ, ואיתו חופשות ובין-הזמנים. זוהי תקופה, בה מרבים לצאת לטיולים, ולכן גדל הסיכוי להיתקל בנחשים, עקרבים וחרקים. מידי שנה מתרחשות בישראל כ-8000 (שמונת אלפים!) עקיצות והכשות ורובן, מדרך הטבע, בקייץ. מה לעשות ומה לא לעשות אם קרה והוכשתם או נעקצתם?

עקיצות חרקים

עקיצות חרקים מאד נפוצות בארץ בכל ימות השנה ובמיוחד, כמובן, בקיץ. המסוכנת מיביניהם היא עקיצת דבורים. יש יחסית הרבה אנשים שרגישים ואף אלרגים לרעל דבורים. על אנשים כאלה תמיד להצטייד באנטידוט לרעל דבורים, כי אפילו עקיצה בודדת יכולה לגרום למוות. אנשים שאין להם אלרגיה או רגישות לעקיצות דבורים לא צריכים לחשוש מעקיצות בודדות, אבל עקיצות מרובות יכולות להיות מסוכנות גם להם.

לכן מומלץ לתכנן את הטיול בצורה כזאת, שמסלולו לא יתקרב לכוורת. תדעו, שדבורים, כמו חרקים רבים אחרים, לא סובלים ריחות עזים, כמו ריח של בושם, זיעה, דאודורנט, וכדו'. הם אוהבים צבע לבן ולא אוהבים צבעים כהים, במיוחד שחור, כי האויבים העיקריים של הדבורים הם בעלי גוף כהה. לכן הדבורים השומרות תוקפות קודם כל אנשים שלבושים בבגדים כהים.
אם קרה ונעקצתם, תראו נפיחות מקומית ותחושו כאב במקום העקיצה. גודל הנפיחות תלוי בדרגת הרגישות לרעל.

אם לגוף מגיעות כמויות גדולות של רעל, זה פוגע בכליות, כי הן האחראיות על הוצאת רעל מהגוף. מסיבה זו יכול להופיע דם בשתן אצל הנפגעים. מאותה סיבה גם לפעמים מחברים את הנפגעים לדיאליזה.

מה לעשות, אם קרה ונעקצתם?

- להוציא את העוקץ מהפצע. חשוב מאד לעשות זאת, כיוון שהעוקץ ממשיך לפלוט רעל לדם זמן מסוים אחרי העקיצה.

- לשטוף היטב את מקום העקיצה.

- אם נעקצתם ע"י הרבה דבורים, פנו בדחיפות לבית החולים.

חרק נפוץ אחר – יתוש. את היתושים אין טעם להציג., כולם מכירים, ברוך ה'. גם כאן יש אנשים רגישים יותר ורגישים פחות לעקיצות, וגם כאלה שאינם רגישים כלל. אצל אנשים רגישים מופיעה נפיחות במקום העקיצה, כאשר הגודל שלה ומידת הנזק ממנה תלויים במקום העקיצה ובמידת הרגישות ליתושים.

יתושים נמשכים לחום הגוף, לריח של זיעה, לפחמן הדו-חמצני שאנחנו פולטים בנשימה ולצבע כהה.
כמה עצות קטנות שתעזורנה לא למשוך את היתושים, ואף לדחות אותם:

- ליבשו בגדים בצבעים בהירים

- טפטפו על הגוף ועל הבגדים תרכיז ווניל. שימו לב: רק ווניל טבעי יעזור

- קחו אבקת שום, ערבבו אותה עם מים עד לקבלת משחה, ומירחו במקומות פתוחים של העור (לחיים, מאחורי האזנים וכדו'). כמובן, שיטה זו לא מתאימה לאנשים שרגישים לשום

- שימו על הבגדים ועל העור שמנים אתריים (כמו שמן לבנדר, שמן בזיליקום, שמן טימין, שמן ציפורן, שמן אקליפטוס)

- הצטיידו בצמחים טריים בעלי ריח חזק, כמו, למשל, לבנדר או בזיליקום

- ריח הגוף קשור לתזונה. מזונות שגורמים לגוף להדיף ריח השנוא ע"י יתושים הם שום ולימון. תבחרו, מה יתאים לכם יותר ותאכלו יותר – זה ירחיק מכם את היתושים.

אם נעקצתם בכל מקרה, אין לגרד את מקום העקיצה. זה יכול לגרום לדלקת מקומית וזיהום משני.
אביא כמה דוגמאות של חומרים, בהם ניתן להשתמש להקלה על הגירוי ולטיפול בעקיצה
- תמיסת קלנדולה – מומלץ במיוחד לילדים קטנים ותינוקות
- מיץ פטרוזיליה (טרי)
- תמיסה מימית 6% של חומץ
- שמן עץ התה (מעורב עם שמן בסיס, כמובן)
- שמן לבנדר
אם קיימת תגובה אלרגית לעקיצה, אני ממליצה על טיפול הומאופתי. בקליניקה שלי אני משתמשת לצורך זה גם בטיפות וגם גלובולים וכן מכינה משחות לטיפול חיצוני.

עקיצות עקרבים

רבים חושבים בטעות שעקרבים הם חרקים – אולי בגלל הגודל שלהם, או שהם סרטנים – אולי בגלל המראה שלהם. אבל לא. עקרבים שייכים למשפחת העכבישאים וכפי שמראהם מוזר, כך גם התנהגותם – מוזרה ובלתי צפויה. זוהי החיה יחידה ש... מתאבדת כשאין לה לאן לברוח. זוהי גם החיה היחידה שיכולה לתקוף בלי שתהיה מאויימת, ובלי שום סיבה נראית לעין.. רק בגלל שיש לה "קריזה". ורעל עקרבים הוא לכל הדעות רעל, ויכול להיות מסוכן. לכן מומלץ להתנהג בזהירות.

אם יקרה ותיעקצו ע"י עקרב, יתכן ותחושו כאב במקום העקיצה. חוץ מזה, יכולים להופיע חולשה כללית, סחרחורת, בחילה ו/או הקאה, עילפון, חום, התכווצויות או סימני הרעלה אחרים.

מה לא לעשות?
- אין לבצע חתך באזור העקיצה.
- אין לנסות למצוץ את הארס: הוא מיד נספג לזרם הדם וכבר לא נמצא במקום!
- אין להניח חוסם עורקים או וורידים
- אין לשטוף לא במים ולא בערק וכיו"ב
- אין לחמם את המקום באש, גחלים, עפר או כל דבר אחר

כל הפעולות האלה לא רק שלא מסייעות, אלא רק מזרזות את התפשטותו של הרעל וגם יכולות לגרום לזיהום משני, לכוויה ובכך – לפציעה נוספת. אין גם לבזבז את הזמן בניסיון לתפוס את העקרב ולנקום בו – הזמן יקר מאד במקרים של עקיצות עקרב ואין לאבדו!

מה כן לעשות?
יש למהר לבית החולים הקרוב על מנת לקבל אנטידוט – זה כל מה שאתם יכולים לעשות! בדרך לבית החולים הישתדלו עד כמה שניתן לשמור על מנוחה, וגם תירגעו. אם יש אפשרות לכך, טוב תעשו אם תקררו עד כמה שאפשר את מקום ההכשה בקרח או כל דבר קר אחר – זה גם יקל על הכאב, וגם יקטין את קצב פיזור הרעל – וזהו הדבר החשוב במקרה של עקיצות!

נחש. צילום: ליאור וייץצילום: נחש. צילום: ליאור וייץ
נחש. צילום: ליאור וייץ


הכשת נחשים

בישראל יש נחשים, וחלקם גם ארסיים. ואלה הם: פתן שחור (Walterinnesia aegyptia) , צפע ארצישראלי (Vipera palaestina), אפעה מגוון (Echis coloratus), צפע החרמון - (Vipera Bornmulleri) , עכן גדול (Cerastes gasperettii) , עכן החרטומים (Cerastes cerastes), עכן קטן - (Cerastes vipera), שפיפון בנגב (Pseudocerastes fieldi) ושרף עין גדי (Atractaspis engadensis). חוץ מזה, יש תשעה נחשים תת-ארסיים.

אם קרה והוכשתם, אתם עשויים להתחיל לסבול מנפיחות באזור ההכשה, כאבים, חום, סחרחורת, עלפון, דופק מוגבר, כאבי בטן, שלשולים והקאות, חולשה כללית, התכווצויות.

מה לא עושים, אם קרה והוכשתם?

אל תנסו שיטות עממיות שונות, כמו לחיצות, חתכים וכיו"ב, כי הן התגלו כלא יעילות, ויכולות רק לגרום לזיהום שיתווסף להכשה ורק יסבך את מצבו של החולה. בשום אופן אל תנסו למצוץ את הרעל וכדו'. אם אין לכם מנוחה ואתם חייבים לעשות משהו – תקראו תהלים. לעומת כל השיטות הבלתי יעילות שמקורן באמונות תפלות, תהלים אינם מזיקים וגם בעלי סגולות ריפוי.

מה עוד אפשר לעשות?
אין מה לעשות נגד הארס עצמו, אלא להגיע לבית החולים לקבלת אנטידוט. אז קודם כל, תשתדלו להגיע לבית החולים כמה שיותר מהר. זה באמת חשוב.
עד להגעה לבית החולים, מה שכן חשוב הוא להקטין עד כמה שרק ניתן את התפשטות הרעל. בכך אתם תרוויחו זמן, שכל-כך יקר במקרה של נחש ארסי! בשביל זה:
- שכבו על הגב, והישארו במנוחה מלאה
- תירגעו
- תגיעו לבית החולים במהירות האפשרית ובדרך תשתדלו לזכור את מראה הנחש שפגשתם ביום חסר מזל הזה.

אני מאחלת לכולם, שלא תזדקקו למידע זה, ותעברו את הקיץ הזה וכל הבאים אחריו בשלום.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, מטפלת רב תחומית (נטורופתיה, הומיאופתיה, דיקור, צמחי מרפא, קריסטלים ותמציות קריסטלים ושיטות אבחון וריפוי נוספות). טל. לתגובות ושאלות: 0548450103

קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד