י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חברת נמלי ישראל מתעלמת

זה לא נגמר: ממשיכים בפינוי מאות טונות של זפת מהחופים • צפו

בעקבות אסון הזפת ממשיכים בפינוי מאות טונות של פסולת הזפת מהחופים | עד כה פונו למעלה מ 750 טונות של פסולת הזפת | צפו בתיעוד מפינוי בחוף עתלית בעזרת מיני מחפרון

זה לא נגמר: ממשיכים בפינוי מאות טונות של זפת מהחופים • צפו
פינוי הזפת בחופי עתלית צילום: אלעד יעקב

ממשיכים בפינוי מאות טונות של פסולת זפת מהחופים ומצמצמים מפגעים סביבתיים: פונו יותר מ-750 טונות של החומר המזוהם מהחופים, הטיפול בזפת נעשה במתקני חברת אקוסול שבנאות חובב – מתקן ייעודי לטיפול בפסולת מסוכנת אורגנית.

פינוי הזפת בחוף עתלית. קרדיט: אלעד יעקב, לע"מ

פסולת הזפת נאספת מהחופים על-ידי זרוע הביצוע, ומועברת לאחסון זמני באתר החברה לשירותי איכות הסביבה בנאות חובב. חברי ועדת ההיגוי בפרויקט הלאומי לשיקום קרקעות המדינה אישרו את מסקנות חוות הדעת המקצועית שהגישו אגף חומרים מסוכנים ואגף טיפול בקרקעות מזוהמות במשרד, שלפיה הפתרון היחיד המאושר והזמין לטיפול בפסולת הזפת הוא העברתה לטיפול במתקן של חברת אקוסול בנאות חובב.

מתקן זה ייעודי לטיפול בפסולת מסוכנת אורגנית מסוגים שונים ומגוונים, והוא מחזיק באישורים ובהיתרים הנדרשים. כיוון שפסולת הזפת, המוגדרת כפסולת מסוכנת, לא ניתנת למיון ובנוסף לכך, אחסונה באופן ממושך עלול לגרום למפגעים סביבתיים, הוחלט כי המתקן הוא פתרון הקצה היחידי המתאים לקליטה ולטיפול בפסולת הזפת.

במהלך בחינת החלופות לפתרון קצה לפסולת הזפת נבחנו מספר אפשרויות, בהן טיפול ביולוגי לפירוק הזפת, וטיפול בכבשן לייצור מלט, הטמנת הפסולת וייצוא לטיפול בחו"ל. כלל החלופות נפסלו בשל חוסר התאמתן לטיפול בפסולת שנאספה בחופים, בין היתר בשל הרכב הפסולת המשתנה. מדובר בפסולת זפת אשר מרכיבה העיקרי הוא זפת, אך יש נוכחות חפצים בגדלים שונים המזוהמים בזפת, לרבות פלסטיק, שקיות, צמחיה, חול וצדפים שלא מאפשרים את הטיפול במרבית החלופות.

בתוך כך דווח הבוקר (חמישי) כי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, הוציאה צו לשמירת הניקיון לחברת נמלי ישראל, בהתאם לחוק שמירת ניקיון, בעקבות ריכוזי זפת בחוף אשכול, הנמצא מצפון לנמל אשדוד – אזור בבעלות ובשליטת החברה. לאחר סיורים וביקורים שבוצעו ברצועת חוף זו, ומספר פניות ודרישות מאנשי החברה כי יבצעו פעולות נמרצות לניקוי הזפת, נשלח צו הניקיון ממנהל היחידה הימית, רני עמיר, הדורש ניקוי מיידי של פסולת הזפת.

בצו צוין, כי החברה אינה פועלת לביצוע הניקיון כפי שפועלות כל הרשויות החופיות ורשות הטבע והגנים המנקות את רצועות החופים שבאחריותן. על אף שחברת נמלי ישראל שכרה עובדים לצורך פינוי הפסולת, העבודה מבוצעת באופן חלקי ותוך השארת הפסולת שנאספה בשטח החוף במערום הפרוץ לחיות הבר המחפשות אוכל.

לטעת המשרד להגנת הסביבה למעלה מ-80% מהפסולת נותרה כפי שהייתה ולא פונתה, ועל-פי הצו לשמירת הניקיון, החברה נדרשה לפנות את פסולת הזפת לא יאוחר מ-19 במארס 2021 בשעות הצהריים. וככל שלא יקוימו הוראות הצו הדבר עלול להיחשב כעבירה פלילית.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "כעת, כשהצלחנו לצמצם את המפגע בחופים ולאסוף למעלה מ-750 טונות של פסולת זפת, אנו עוברים לשלב החשוב הבא והוא הטיפול בפסולת הזפת באתר הקצה. ביצענו תהליך מורכב וסדור של בחינת חלופות, ובסיומו בחרנו את שיטת הטיפול המתאימה ביותר, המצמצמת את הפוטנציאל למפגעים סביבתיים".

עוד הוסיפה גמליאל והתייחסה לנושא התעלמות חברת נמלי ישראל: "לא יעלה על הדעת שחודש שלם אחרי נחיתת הזפת, בעוד הרשויות המקומיות ורשות הטבע והגנים פועלות לילות כימים לניקיון החופים, חברת נמלי ישראל עדיין לא ניקתה את החוף שבשליטתה, למרות דרישות המשרד. לא נאפשר למחזיקים בקרקעות על רצועת החוף לחמוק מאחריותם לניקיון החופים וננקוט בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי להבטיח חופים נקיים מזפת למען בריאות הסביבה והציבור".

בשבועות האחרונים הוביל המשרד להגנת הסביבה, באמצעות זרוע הביצוע – החברה לשירותי איכות סביבה – איסוף של פסולת הזפת מכל חופי הים התיכון שספגו נחיתות זפת בשבועות האחרונים. עד כה פונו יותר מ-750 טונות של פסולת זפת מרשויות חופיות רבות בישראל ומחופים שונים כמו פלמחים, ג'יסר א-זרקה, הרצליה, חוף הכרמל, ראשון לציון, תל אביב, געש, בת ים, עתלית, חוף השרון, חולות יבנה, חיפה, קריית חיים, אשדוד, נהריה, עכו, נתניה, ניצנים וחופי רשות הטבע והגנים.

זפת עתלית חוף פינוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד