י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
היחסים מול ביידן

סעודיה מנמיכה ציפיות: זה התנאי שלה להסכם שלום

ישראל חתמה בשנה האחרונה מספר הסכמי שלום מול מדינות ערב | מעת לעת נשמעים דיבורים סביב הסכם אפשרי מול סעודיה | שר במשרד החוץ הסעודי מבהיר בראיון את התנאים הבסיסיים איתם תיגש סעודיה לחתימת נורמליזציה | מקשיחים עמדות

סעודיה מנמיכה ציפיות: זה התנאי שלה להסכם שלום
אזרחים בסעודיה צילום: Pixabay

סעודיה מנמיכה ציפיות: הסכם שלום עם ישראל רק אחרי הסדר בין ישראל לפלסטינים.

השר במשרד החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, מבהיר בריאיון לאתר הסעודי בשפה האנגלית "ערב ניוז", כי ארצו ממשיכה לדבוק בעמדתה שנורמליזציה עם ישראל תקרה, רק אם יהיה הסכם שלום בין ישראל לבין הפלסטינים. לדברי אל-ג'ובייר: "אנחנו רוצים לראות את פתרון שתי המדינות בהתבסס על יוזמת השלום הערבית והחלטות האו"ם הרלוונטיות, כך שתהיה מדינה פלסטינית שתחיה לצד (מדינת ישראל) בשלום ובביטחון. עמדתנו נותרה בעינה".

בהתייחס למדינות שנרמלו את היחסים עם ישראל אמר אל-ג'ובייר: "מדובר בהחלטות ריבוניות של אותן מדינות. אנחנו אמרנו שאם זה יוביל לשינוי בעמדה הישראלית ביחס לסיפוח השטחים הפלסטיניים או שזה יוביל לריכוך העמדה הישראלית ביחס למשא ומתן עם הפלסטינים, אז ייתכן שיש בכך תועלת".

הבכיר הוסיף כי "מבחינת הממלכה, עמדתנו נותרה כי נורמליזציה יכולה להגיע רק אם יש הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים".

הבכיר הסעודי גם התייחס ליחסים עם ממשל ביידן וציין כי הממשל החדש הבהיר בצורה ברורה שהוא מחויב להגן על סעודיה אל מול איומים חיצוניים: "איני רואה הבדל גדול בין הממשל הזה לבין הממשל הקודם במונחים של המחויבות שלהם לסעודיה. מערכת היחסים שלנו עם ארצות הברית היא אסטרטגית. יש לנו אינטרסים כלכליים ופיננסיים ואנו פועלים ביחד כדי להילחם בקיצוניות ובטרור".

כזכור בסוף השבוע ‏משרד האנרגיה הסעודי אישר כי מתקן זיקוק נפט של חברת ארמקו בריאד הותקף בידי המורדים החות'ים בתימן הנתמכים בידי איראן באמצעות מל"טים ממולכדים. לטענת הסעודים, במקום פרצה שריפה שהשתלטו עליה, לא היו נפגעים ולא הייתה השפעה להתקפה על אספקת הנפט.

"מערכת היחסים שלנו עם ארה"ב היא מערכת יחסים אסטרטגית. יש לנו אינטרסים כלכליים ואינטרסים פיננסיים. אנו פועלים להילחם בקיצוניות ובטרור", אמר אל-ג'ובייר.

השר הוסיף: "אנו פועלים לייצוב האזור - בין אם זה להביא שלום בין ישראלים לפלסטינים; בין אם זה בלבנון, סוריה, עיראק, איראן, אפגניסטן, וניסיון להפחית את המתיחות בין הודו לפקיסטן, בין אם לייצב את המצב בסודן, בין אם להביא לסיום המלחמה בלוב ובין אם להתמודד במאבק נגד ארגון הטרור בוקו חראם בניגריה".

לגבי איראן גרעינית אמר: "אנו רוצים שאיראן לא תוכל להעשיר אורניום ללא הגבלת זמן. ואנחנו רוצים שיהיה לנו מנגנון פיקוח רחב יותר ועמוק יותר כדי לוודא שניתן יהיה לבדוק כל דבר באיראן, אם יהיה צורך".

לתקיפות האחרונות על מתקני הנפט אמר, כי "כל הטילים והמל"טים שהגיעו לסעודיה הם תוצרת איראנית או מסופקים על ידי האיראנים" אמר. "כמה מהם, כפי שאמרנו, הגיעו מצפון; כמה הגיעו מהים".

סעודיה הסכם שלום הסכסוך הישראלי פלסטיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד