ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
כבר לא בכיס של נתניהו?

רפיסות מול עמדת מיקוח - שינוי גישה ביהדות התורה // פרשנות

מול עמדת הרפיסות שנקט היו"ר לשעבר ליצמן - עמדה סלחנית הממעטת לנהל משברים מול העומד בראשות הממשלה, מבקש היו"ר הטרי משה גפני לשמור על עמדת מיקוח מול הלשכה הגבוהה | השינוי ביהדות התורה שיעצים את הקרע הפנימי | פרשנות 

רפיסות מול עמדת מיקוח - שינוי גישה ביהדות התורה // פרשנות
ליצמן/נתניהו/גפני צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סינון הטלפון במוצאי הבחירות והישיבה הצפויה היום (שלישי) במהלכה ידונו ב'דגל התורה' האם ימליצו בפני הנשיא על בנימין נתניהו כמועמדם להרכיב את הממשלה, מראה על שינוי גישות במפלגת יהדות התורה שבבחירות האחרונות החליפה לאחר שנים ארוכות יושב ראש למפלגה שמנסה, כך מתברר, להציג שינוי גישה כלפי האיש החזק במדינה. 

אם עד היום היושב ראש לשעבר, יעקב ליצמן, הקפיד לשמור על יחסים טובים עם ראש הממשלה, ולעמוד לצידו בשעות הקשות ולרוב בלי היסוס, כעת מגיע גפני ומבקש לשנות את הגישה, לפי הגישה הליטאית הציבור החרדי ירוויח יותר אם החרדים לא יהיו אצל ראש הממשלה נתניהו כדבר המובן מאליו.

למרות שליצמן הוביל פעמיים להתפטרות מהממשלה, ולא אחת למשברים פוליטיים, הוא לרוב סירב לתקוף את האחראי באמת, ראש הממשלה. כך במשבר חילול השבת ברכבת, בסגרים בשנת המגיפה ועוד התקפות בכל הנוגע להתנהלות הממשלה בקורונה ובשיאה הדרישה של הממשלה להעלות את הקנסות כנגד מוסדות החינוך הפתוחים בזמן הקורונה, בכל אלה ליצמן תקף ותקף, אך לא את ראש הממשלה באופן אישי.

גם הזעם של מנהיג חסידות גור כנגד ראש הממשלה שהופיע מעל דפי ביטאון המפלגה 'המודיע' היה תמיד רק ברמז ולא בשמו המפורש של בנימין נתניהו. גם כשליצמן נאלץ מידי פעם לתקוף, מאחורי הקלעים התנהלו הלשכות באופן שיגרתי, לדוגמא מיד לאחר ההתפטרות הראשונה פעלו בליכוד להביא לשינוי חקיקה שתחזיר את ליצמן לשלוט במשרד הבריאות.

כעת, אחרי שהאחריות הוטלה על כפתיו הצרות של גפני הוא מבקש לשנות גישה. גפני מבקש לאמץ את הגישה בה הוא דוגל מאז ומתמיד, 'מי שרוצה אותנו - שישלם', לאורך מערכות הבחירות האחרונות ובשגרה הוא תמיד היה פולט ספק בטעות ספק בכוונה, פעם זה תמיכה בהרצוג, פעם בגנץ וכעת טען כי לחתימת הנאמנות לגוש הימין אין כל משמעות ליום שאחרי הבחירות.

במפלגה מאמינים שגפני בסך הכל תמיד רוצה להישאר בעמדת המיקוח, ולקבל תמורה על כל בקשה של נתניהו, מהמלצה ועד חתימה על מכתבי נאמנות - על הכל לקבל תמורה, יש המון צרכים למגזר החרדי, וגפני מחזיק בכיס את רשימת המכולת הארוכה, פסקת התגברות, חוק גיוס ותיקון חוק הגיור הם רק חלק קטן לצד תקציבים לעולם הישיבות ועוד.

ליצמן כך נראה פחות מתחבר לגישה החדשה שעלולה להביא למשבר מול לשכת ראה"מ, הגישה החדשה עלולה לקבוע גם את מעמדו מול לשכת ראש הממשלה, לכן הוא ממהר להביע באופן פומבי את עמדתו שסותרת את הגישה החדשה של גפני. כך בליל הבחירות מיהר ליצמן למשרדי דגל התורה במטרה לרסן את גפני מול הסירוב להשיב לשיחה מבלפור, וכך אמש כשמיהר להבהיר את דעתו כנגד ההתבטאות של דגל התורה שיהדות התורה תמליץ על נתניהו כפי שהתחייבו במהלך ימי הבחירות. 

מובן שאם ההתנהלות הזו תימשך לאורך הכהונה הקרובה, הדבר יביא לקרע עמוק עוד יותר בתוך הסיעה המפולגת בין כה. נתניהו הבין במוצאי הבחירות ששיחות עם יהדות התורה צריך לנהל בכמה ראשים, מול גפני בשם דגל, מול ליצמן בשם אגודת ישראל (שמייצגת נכון לעכשיו את עצמו), ומול מאיר פרוש וישראל אייכלר שמייצגים את הפלג הנוסף באגודת ישראל. והמפסידים הם כמובן הציבור, שהכוח שלהם ירד בצורה משמעותית והיחס במשרד ראש הממשלה מול הסיעה המשוסעת - יפגע.

משה גפני יעקב ליצמן בנימין נתיהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד