י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חשד להצתה מכוונת

איסטנבול: שרידי בית כנסת העתיק עלו באש

שרידי בית כנסת נטוש באיסטנבול בירת טורקיה, הרשום כיום כאתר ארכיאולוגי - עלו באש | לדברי המשטרה השריפה החלה ככל הנראה בהצתה מכוונת

איסטנבול: שרידי בית כנסת העתיק עלו באש
שריפה. אילוסטרציה צילום: unsplash

שריפה פרצה בבית הכנסת קסטוריה העתיק, השער שלו הוא אתר ארכיאולוגי רשום וכיום עובר שיפוצים. לוחות העץ המקיפים את משטח האבן של השער עלו באש ב-19 במרץ בהצתה ככל הנראה מכוונת, כך דיווח העיתון היהודי 'סאלום'.

בית הכנסת קסטוריה נבנה בשנת 1893 ונהרס בשנת 1937, רק השער ההיסטורי וכמה שרידים שרדו עד עצם היום הזה. על פי הדיווח מטורקיה, השער הוא חלק משרידי בית הכנסת, והוא הוצת על ידי אנשים בלתי מזוהים.

עד ראייה סיפר לתקשורת המקומית, כי "בזמן שעברתי שם הבחנתי בעשן שמגיע משער בית הכנסת קסטוריה. לקחתי את המטף ממכוניתי וניסיתי לכבות את האש, אחר כך הודעתי לכוחות הכיבוי, והם כיבו את האש, עם זאת, שער בית הכנסת נפגע". עבודות השחזור החלו בבית הכנסת קסטוריה בספטמבר 2020. בחפירות נחשפו שרידים בסיסיים של בניין בית הכנסת העתיק, כמו גם שברים מהקירות שהיו מתחת לאדמה במשך שנים רבות.

הרשויות בודקות האם האש שכובתה במהירות הוצתה על ידי ילדים שהסתובבו בסביבה וחיפשו תעסוקה, בית הכנסת קסטוריה הוקם על ידי כמה משפחות יהודיות ספרדיות שהגיעו מהעיר קסטוריה שבאזור מקדוניה ביוון. רק שער החצר שרד עד היום.

כאמור, בית הכנסת של קסטוריה נהרס בשנת 1937. על פי הדיווח באתר JTA. בשנת 1970 היו בטורקיה 39,000 איש שהזדהו בעצמם כיהודים. אולם הקהילה הצטמצמה ביותר מ-60% עקב הגירה והתבוללות והגיעה עד למספרה הנוכחי של 15,000 כיום, זאת על פי סקר דמוגרפי שנערך בשנת 2020 בקרב אוכלוסיות יהודיות באירופה.

טורקיה שריפת בית כנסת הצתה מכוונת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד