י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כאב גרון • שיטות הטיפול בו

למה כואב לנו הגרון? מה ההבדל בין סוגי הכאבים השונים? מהן הדרכים הטובות ביותר לטפל בכאבי הגרון? והאם הרפואה האלטרנטיבית אכן מועילה? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי במאמר מיוחד

כאב גרון  • שיטות הטיפול בו



כאב גרון הינו אחת הבעיות הנפוצות בכל הגילאים ובכל עונות השנה. כדי להחליט האם כאב גרון דורש פניה למומחה, ומה האדם יכול לעשות על מנת לעזור לעצמו, חשוב להבין מה הן הסיבות שיכולות לגרום לכאבי גרון. הבנת הסיבות יכולה לעזור גם להבין לאיזה מומחה יש לפנות. לדוגמא, אם כאב גרון מופיע או מתחזק בזמן בליעה, הסיבה ככל הנראה נעוצה בגרון, ויש לפנות למומחה במחלות אף-אוזן-גרון. לעומת זאת, אם כאב הגרון הוא קבוע ואינו משתנה בזמן הבליעה, הסיבה, ככל הנראה, טמונה באזור הצווארי של עמוד השידרה, וכאב הגרון הוא כאב מוקרן מהאיזור. לכן המומחה שיכול לעזור בכאב זה הוא מומחה למחלות עמוד השדרה.

יש הרבה סוגים של כאבי גרון: הכאב יכול להיות חד, דוקר, חודרני, עמום, חותך, לוחץ, פועם, מעורב וכו'. הכאב יכול להיות קבוע, או בא לפרקים, בהתקפים – או במקרים מסוימים. הוא יכול להתחזק או להיחלש עם הזמן. גם מיקום הכאב יכול להיות שונה: מימין, משמאל, באמצע, בכל הגרון, בשני הצדדים, בגרון ובכל האיזור מסביב. אותו סוג כאב יכול להופיע בזמנים שונים במשך היממה. למשל, כאב גרון בזמן הבליעה יכול להופיע רק בבוקר, או להיות זהה במשך כל היום, או להתחזק לקראת הלילה, או להיות רק בערב; הוא יכול להופיע למשך כמה ימים, או ליום אחד בלבד, יכול להופיע מידי פעם במשך תקופה ארוכה וכו'. כל צורות הכאב האלה שייכות למחלות שונות, לכן אני שוב מדגישה את חשיבות הפנייה למומחה לצורך אבחון נכון.

כמה מהסיבות הנפוצות לכאב גרון

גרון יבש. מדובר בתחושת יובש בגרון, שיכולה להתלוות מידי פעם בתחושת צריבה ולגרום לכאב. המצב בדרך כלל מחמיר בבוקר, בזמן הדיבור ובכל מאמץ קולי אחר. הכאב החזק ביותר במקרה זה, זה הכאב שנגרם ע"י תנועות הבליעה הראשונות בבוקר. הכאב יכול להתמקם בכל מקום בגרון ללא יוצא מן הכלל. סיבת הכאב היא בהתיבשות רירית הגרון. גושי ריר נדבקים אליה, ובזמן הבליעה הם גורמים להידבקות דפנות הגרון אחת לשניה – ולכאב בזמן היפרדותן. כאבי גרון מסוג זה נחלשים במשך היום בגלל ריכוך הגרון עם מנות נוספות של רוק, אך בבוקר למחרת הכול חוזר חלילה. לפעמים יובש בגרון גורם לטראומה של הגרון, וכתוצאה מזה גם לדלקת. כל דבר שירטיב את הגרון יקל על המצב, ויהווה טיפול מונע לטראומת הגרון. שימוש במכשיר אדים, במיוחד בלילה, גם הוא עוזר מאד. אכילת בצל, שיפקעס, דבש ומציצת טבליות פרופוליס יכולים מאד לעזור בהקלה של התסמין. לטיפול בבעיה יש למצוא את הגורם שלה. בדרך כלל, הסיבה היא נשימה דרך הפה. ההמלצה היא – לפנות לרופא אף-אוזן-גרון לאיתור הסיבה.

פרינגיטיס. זוהי דלקת בגרון, שמהווה תסמין לשפעת או מחלות וויראליות אחרות בגרון, מחלות חיידקיות בגרון (קוקים), יובש בגרון או דלקת בשקדים. פרינגיטיס מתבטא באדמומיות חזקה של רירית הגרון, נפיחות וכאבים בזמן הבליעה. תוך כדי התפתחות המחלה, כאבים אלה נהיים יותר ויותר חזקים. הם יכולים להיות ממוקמים במקומות שונים בגרון, או להתפשט לגרון כולו. המחלה מלווה בעליית החום עד כ-38 מעלות, חולשה וסימנים נוספים של אינטוקסיקציה. יכולים להיות גם קשיים בפתיחת הפה, נשימה ובליעה, כאבי פרקים, צרידות ודם ברוק או בליחה. התהליך הדלקתי נמשך לפחות שבועים, לכן יש להתמיד בטיפול במשך שבועים לפחות. הטיפול הוא אנטי- דלקתי. אפשר לטפל בהומיאופתיה, בדיקור, בצמחי מרפא. רפלקסולוגיה, טיפול בצבע וטיפול במגנטים יכולים לגרום להקלה משמעותית. בזמן המחלה מומלץ לשתות הרבה מרק עוף ותה חם.
פרינגיטיס יכול להיות גם כרוני. במקרה זה נצפים שינויים ברקמות הגרון. המחלה נותנת התקפים קשים מפעם לפעם. מצב זה די נפוץ אצל מעשנים כבדים. הניקוטין שבטבק מוריד דרסטית את יכולתה של רירית הגרון להתגבר על המחלה, לכן הפסקת העישון תועיל במיוחד לטיפול במחלה. חוץ מעישון, גורם לפרינגיטיס יכול להיות זיהום אקוטי או כרוני של דרכי הנשימה העליונים או גירוי מתמשך של הגרון ע"י אבק, אלרגנים, אלכוהל וכדו'. יש גם גורמים אנדוגנים שיכולים לגרום לפרינגיטיס כרוני: חוסר בויטמינים, גאוט, לויקוזיס ומחלות נוספות הפוגעות במערכת החיסונית.

דלקת שקדים. זוהי מחלה דלקתית, הממוקדת בשקדי הגרון, שמחלישה את מערכת החיסון, ויכולה אף לפגוע באיברים פנימיים, כמו לב, כליות וכבד. בזמן המחלה שקדי הגרון מוגדלים ובעלי שיכבה מוגלתית. בלוטות הלימפה הסמוכות מוגדלות וכואבות גם הן. לפעמים מתחת לשכבת המוגלה מתפתחים פצעים. סוג זה של דלקת שקדים (דלקת וונסאן) הוא הסוג הכי עקשני, ודורש טיפול שונה מסוגים אחרים של דלקות שקדים. דלקת בשקדים יכולה להיות חלק ממחלה אחרת, כמו שפעת, טונזיליטיס, מונונוקלואוזיס, אגרנולוציטוזיס, שנית, דיפטריה ומחלות אחרות. בחוסר טיפול או בטיפול לא נכון, דלקת שקדים יכולה להפוך לאבצס בגרון, וכן לאיים בחנק מרוב הצטברות מוגלה. חשוב לסיים את הטיפול ולא לעזוב אותו באמצע, גם אם הרגשת החולה השתפרה והוא מרגיש טוב. מצד הרפואה המשלימה, אפשר לטפל בדלקת שקדים בצמחי מרפא, הומיאופתיה, דיקור. אפשר להקל על התסמינים ע"י רפלקסולוגיה, צבע, קריסטלים, זרעים ומגנטים.

אבצס מתפתח מתחת לרירית הגרון כתוצאה טיפול שלא הושלם בדלקות גרון שונות ומתבטא קלינית בכאבי גרון הולכים ומתעצמים. הכאב מתחיל באיזור מסוים של הגרון, אבל בהמשך מתפשט לכל הגרון ומתלווה בנפיחות, שסותמת חלק של הגרון עד להרגשת מחנק ממש. אם אבצס מתפוצץ וחלק מהמוגלה יוצא החוצה, זה גורם להרגשת הקלה זמנית. המוגלה שנשארה מתפתחת, וגורמת לאבצס להתפתח שוב, אך לפעמים זה לוקח שבועות או חודשים. ניתן לטפל באבצס בדיקור, אך לפעמים אין בררה, אלא לפנות לעזרה כירורגית. ללא טיפול נכון, אבצס יכול להתפתח גם בצורה אחרת: הוא יכול לא להתפוצץ, אלא ללכת ולהתפשט בתוך הרקמות הרכות לכוון בית החזה, ולמצוא לו מוקד חדש במרחב שבין הלב לריאות. זהו מצב מסוכן מאד, הדורש התערבות כירורגית.

רפלוקס של מיצי קיבה (מחלת ההחזר הוושטי) אל תוך הגרון בזמן השינה יכול לגרום לכאבי גרון בבוקר. מומלץ לא לאכול לפחות שעתיים לפני השינה למניעת הבעיה. לפעמים הרמת ראש המיטה מונע את הבעיה. אפשר לטפל בבעיה ע"י דיקור משולב בתזונה נכונה.

פצעים על מיתרי הקול. בדרך כלל גברים שעבודתם קשורה למתח מתמיד הם אלה שסובלים מהמחלה. הפצעים מופיעים על גבי מיתרי הקול בצורה סימטרית וגורמים לכאב בגרון. כאב זה מחמיר בזמן הדיבור, ויכול להתלוות בכאב אוזניים ושיעול דמי. בדרך כלל חולים אלה סובלים גם משיעול כרוני. הבעיה ניתנת לטיפול ע"י דיקור והומיאופתיה. ניתן להקל על התסמינים ולשפר את ההרגשה ע"י טיפול בקריסטלים, תמציות קריסטלים, צבע ורפלקסולוגיה.

נויראלגיה של הלוע והלשון. במקרים אלה כאב הגרון מחמיר בתנועות הלוע, למשל פיהוק או בליעה. אפשר לטפל בדיקור והומיאופתיה.

מחלות סרטניות ותופעת לוואי של תרופות בעיקר תרופות שמשפיעות על מערכת החיסון (למשל, אנטיביוטיות, תרופות כימותרפיות וכד')

גוף זר בגרון הינו סיבה אפשרית נוספת לכאב בגרון. ברוב המקרים מדובר בעצם או חלק מעצם של דג, עוף או בשר. עצם כזו יכולה להיכנס לרקמות הרכות של הגרון ולגרום לכאבים המתחזקים בבליעה. אין לנסות לדחוף את העצם אל תוך הושט, כי מאמצים אלה יכולים לגרום לדחיפת העצם אל תוך הרקמות הרכות של הגרון או, לחילופין, לשבור את העצם, כאשר חלק ממנה אכן נדחף פנימה, וחלק נדחף לרקמות הגרון. בתוך רקמות הגרון עצם כזו יכולה לגרום לאבצס בגרון, עליו כבר דובר קודם. חשוב לפנות לקבלת עזרה. לפעמים עם הזמן הכאבים נחלשים, וזה גורם לאדם לחשוב שבעיה חלפה. אך לא כך הדבר! פנו לרופא אף-אוזן-גרון.

טראומת הגרון דומה מאד לגוף זר בגרון מבחינת הרגשת החולה, והחולה עצמו לא יכול להבחין בין השניים. בכל מקרה, יש לפנות לרפואה דחופה בקופת חולים או למיון.

תוצאה של תגובה אלרגית ( לאבק הפרחים, אבק ביתי וכו'),לחום יבש, לזיהום אוויר,
תוצאה של עומס יתר על מיתרי הקול, תוצאה של גירוי חיצוני סביבתי או כימי (אוויר קר, מזון חריף או חם וכד')
סיבוך של פעולות אבחוניות וטיפוליות. למשל, ניתוחים מקומיים (טונזילאקטומיה [תיסמונת איגלה], הוצאת שקד שלישי), אינטובציה אנדוטראכאלית – בדרך כלל גורמים לכאבים בגרון. ניתן לטפל במגוון רחב של שיטות טיפוליות.

מחלות זיהומיות (פטרת קנדידה, רינווירוס, אדנו-וירוס, שפעת, פרה-אינפלואנצה וכו'). כ-80% מהמחלות הזיהומיות בגרון מלוות בכאב גרון. לדעת הרופאים, רק חלק קטן מהחולים (בין 10 ל-20 אחוזים מכלל החולים עם מחלות זיהומיות בגרון) זקוקים לטיפול אנטיביוטי. מנקודת המבט של רפואה משלימה, גם אחוז זה גבוה מידי. ברפואה משלימה מטפלים בהצלחה גדולה מאד בזיהומי הגרון במגוון רחב של שיטות. רק במקרים בודדים יש מקום להמליץ על אנטיביוטיקה.

כאב גרון יכול להקרין גם לאוזניים, כי עצבוב הגרון נעשה ע"י עצבים IX ו-X שמגיעים גם לאוזניים.

אתם יכולים לקרא אצלי באתר על מחלות נוספות, שגורמות לכאבי גרון.

שיטות ביתיות שאמורות לעזור במקרים של כאב בגרון

- טבליות אבץ למציצה מאד יעיל בכאבי גרון על רקע דלקתי, אך אין להשתמש בהן יותר משבוע ברצף.

- כדורים שונים למציצה שמוכרים היום בשפע בבתי מרקחת, הן צמחיות והן המכילות דבש, פרופוליס, תמצית אניס או מנטה וכדו' – כל אלה מועילים מאד בכאבי גרון על רקע זיהומי, במיוחד וויראלי, כאשר שימוש באנטיביוטיקה יכול רק להזיק, ולעומת זאת חיזוק המערכת החיסונית יכול מאד לעזור. חוץ מזה, טבליות אלה בדרך כלל גם מקילות במידה רבה על התסמינים.

- להכין תה שחור, להוסיף לשם כף דבש, מיץ חצי לימון וקצת פילפל אדום – ולשתות.

- ללכת לים, לנשום את האוויר. השיטה טובה בעיקר כטיפול מונע לאלה הנוטים לכאבי גרון.

- תחזיקו את הראש עם פה פתוח מעל אדים שיוצאים מסיר רותח.

- תשתו כמה שאתם רק יכולים: זה גם עוזר נגד אינטוקסיקציה, וגם מרטיב את הגרון, ובכך מקל על ההרגשה הכללית

- לשתות תה בבונג ו/או תה נענע

- לשתות מיץ ג'ינג'ר

- לטפטף 8 טיפות שמן אורגנו לכוס מים ולשתות בלגימות 2 כוסות כאלה במשך היום

- אם הסיבה לכאב הגרון היא שיעול, מועיל גם לשתות מיץ גזר טרי

- לקחת פרוביוטיק. זה יחזק את מערכת החיסון, ובנוסף גם יתן אפקט תרפואידי, אם יש בעיות במערכת העיכול.

- אם אינכם רגישים לשום – תאכלו אותו כל יום. אם אתם לא אוהבים את הריח, אך אינכם רגישים – תשתמשו בקפסולות שום. אפשר לקנות אותן בכל בית מרקחת או בית טבע.

- רטיות בבונג על הגרון. הכנת הרטיה: לשפוך כוס מים רותחים על כף פרחי בבונג מיובשים. המתינו 5- 10 דקות וסננו. טיבלו את המגבת בתוך הנוזל והניחו על המקום הכואב. החזיקו את המגבת במקום, עד שהיא תתקרר.

- להחליף מברשת שיניים

- לקחת כל יום ויטמין C. בדרך כלל אני מכינה פורמולה למטופלים שלי, אך גם לקיחה רגילה של כדור 500 מ"ג יכולה לעזור

- במקרים בהם כאב הגרון מופיע או מתחזק בבליעה, מומלץ לעשות שטיפות גרון תכופות ככל האפשר – זה מזרז את ההחלמה, וגם מקל על התחושות. במקרים בהם החולה סובל משיעול ו/או צרידות בגרון, השטיפות אינן עוזרות, כי המקום הפגוע נמצא עמוק מכדי ששטיפה תגיע אליו.

- במקרים של צרידות אפשר להרתיח יחד תאנים וסובין חיטה, לסנן ולשתות 2 כוסות ביום בלגימות

- להוציא מהתפריט חלב ומוצריו וסוכר לבן, במיוחד אם מדובר במקור זיהומי לבעיה
תערובות לשטיפה:

- כפית אחת של סודה לשתיה למהול בחצי ליטר מים חמים. לגרגר כל שעה. לא לבלוע.

- תה קמומיל. להכין כרגיל, כמו שמכינים לשתייה, אבל לא להמתיק. לקרר עד שיהיה פושר. לגרגר כל שעה.

- לסחוט מיץ לימון ישר לכוס מים ולגרגר.

- להוסיף כף ברנדי, ערק או וודקה לכוס מים חמים ולגרגר.

- להמיס 1/2 כפית מלח שולחן ב-1/2 כוס מים – ולגרגר. לחזור על כך 4 פעמים ביום.

- כמה טיפות שמן לבנדר/עץ התה/טימין לכוס תה – לגרגר כמה פעמים ביום.
אפשר לשלב בין תמיסות שונות במשך היום

יש לשים לב לכך, שכאב גרון מהווה סימן לחוסר איזון אנרגטי של האדם, וכן סימן למצב דלקתי במקום זה או אחר של מערכת העיכול.

לפעמים רופאים מציעים ניתוח הוצאת שקדים. בתהליך קבלת ההחלטה יש להתחשב גם בכך, שהוצאת שקדים הינה, למעשה, הסרה של ההגנה של הגוף מפני גורמים פטוגניים. ניתוח זה נחשב לקל, אך מהווה פגיעה קשה במערכת החיסונית של האדם.

מתי לפנות לרופא?

במקרה של כאב גרון יש לפנות לרופא, אם:

- כאב הגרון לא חולף תוך שבוע

- יש חשש לגוף זר או לטראומה בגרון

- יש גם כאבי אוזניים

- מדובר בזיהום חיידקי

- בנוסף לכאב יש גם נימול בגרון

- אתם יורקים את הרוק, כי לא מסוגלים לבלוע אותו

- יש פתולוגיות נוספות מצד מערכת החיסון, כמו, למשל, מחלות כרוניות

- בנוסף לכאב גרון יש גם כאב ונוקשות בצוואר

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, מטפלת רב תחומית (נטורופתיה, הומיאופתיה, דיקור, צמחי מרפא, קריסטלים ותמציות קריסטלים ושיטות אבחון וריפוי נוספות). טל. לתגובות ושאלות: 0548450103

קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד