ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
לקראת יום השנה ה-80

יוון דורשת פיצויים חדשים מגרמניה בגין מלחמת העולם השנייה

80 שנה אחרי: ביוון מתעקשים לנהל משא ומתן עם גרמניה על פיצויים נוספים המסתכמים בסכומי עתק בגין נזקים והלוואות מתקופת מלחמת העולם | דו"ח גרמני קובע כי יש בסיס חוקי לתביעה

יוון דורשת פיצויים חדשים מגרמניה בגין מלחמת העולם השנייה
נאצים צילום: פלאש 90

יוון חידשה את קריאותיה למשא ומתן עם גרמניה על פיצויים בגין נזק שנגרם במלחמת העולם השנייה. "דרישות אלה תקפות ופעילות", אמר גורם יווני.

הממשלה באתונה חידשה את דרישתה לקיים שיחות עם גרמניה לגבי פיצויים מזמן המלחמה, לקראת יום השנה ה-80 לפלישת חיילים גרמנים ליוון בימי מלחמת העולם השנייה.

"השאלה נותרה פתוחה עד שתתמלא דרישותינו. דרישות אלו תקפות ופעילות, והן יושמעו בכל דרך שהיא", אמר דובר משרד החוץ, אלכסנדרוס פאפאיאנו, לסוכנות הידיעות הגרמנית DPA. יוון ביצעה בפעם האחרונה קריאה רשמית למשא ומתן בשנת 2019, תחת ראש ממשלה מהשמאל אלכסיס ציפראס. אולם ממשלתו של ראש הממשלה השמרני הנוכחי, קיריאקוס מיצוטאקיס, אמרה בינואר 2020 כי אתונה עדיין רואה בדרישה לפיצויים ערך עליון, אם כי עד כה נמנעה מלחץ על ברלין בנושא.

עלות הנזק שגרמה גרמניה הנאצית ביוון במהלך המלחמה נאמדה על ידי ועדה פרלמנטרית יוונית בכ-289 מיליארד אירו (339 מיליארד דולר). סכום זה כולל הלוואה שיוון נאלצה להעניק לבנק המרכזי הגרמני. לאחר שפלשו ליוון ב-6 באפריל 1941 המשיכו כוחות צבא גרמניים לבצע טבח במדינה, כאשר עשרות אלפי אזרחים מתו במהלך הסכסוך לא כולל גירוש אלפי יהודים למחנות ההשמדה.

גרמניה הודיעה כי היא סבורה כי הנושא נפתר בהסכם שנחתם בשנת 1990, ואפשר לגרמניה המאוחדת להיות ריבונית לחלוטין בשנה שלאחר מכן. החותמים על האמנה היו מזרח ומערב גרמניה והמעצמות שנלחמו בעבר, צרפת, ארה"ב, בריטניה וברית המועצות.

דו"ח של הבונדסטאג הגרמני קבע בשנת 2019 כי לטענות יוון יש משקל חוקי, אך "בשום פנים ואופן לא חובה לשלם עוד כסף על פי החוק הבינלאומי".

ממשלת גרמניה אומרת כי במקום לשלם פיצויים, היא רוצה לקדם פיוס עם יוון באמצעות פרויקטים של הנצחה וחינוך.

יוון גרמניה מלחמת העולם השנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד