ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"ונמכרתם ואין קונה"

פולין: בית כנסת בעיירה בידגושץ' עומד למכירה

בית כנסת בצפון פולין הועמד למכירה פומבית אך עד עתה לא נמצא קונה, למרות השיפוץ שעבר ומיקומו הטוב | "הרואה בתי כנסיות בחורבנן"

פולין: בית כנסת בעיירה בידגושץ' עומד למכירה
מבנה בית הכנסת בעיירה בידגושץ' צילום: באדיבות המצלם

הרשויות בצפון פולין העמידו למכירה פומבית את מבנה בית הכנסת בעיירה בידגושץ', אך עד עתה הבניין לא נרכש למרות שממוקם במרכז העיר ומצבו הפיזי טוב לאחר ששופץ בחלקו לפני כעשור.

על-פי הדיווח, הרשויות דרשו תחילה סכום של 210,000 יורו ולאחר שהבניין לא נרכש, מחירו ירד ל-143,00 יורו, אך למרות ההתעניינות בו הוא לא נרכש.

הקהילה היהודית בעיירה וותיקה ביותר. יהודיה הראשונים עסקו בסחר תבואות עם גדנסק. אולם בעקבות לחץ הקהילה הנוצרית גורשו היהודים מהעיר.

יהודים שבו להתגורר בעיר רק עם סיפוחה לפרוסיה בשנת תפ"ב. מראשית המאה ה-19 התקיימה בעיר קהילה עצמאית, עם בית כנסת ובית עלמין, אשר פרשה חסותה גם על מספר עיירות מהסביבה.

במהלך המאה ה-19 נטלו היהודים חלק פעיל בחיי המסחר בעיר, וזאת חרף הגבלות שונות שהוטלו עליהם. בשנת תרל"ג נמנו בעיר כ-2,100 יהודים.

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה התגייסו רבים מיהודי העיר לצבא הגרמני. לאחר המלחמה, היגרו יהודים רבים מהעיר לגרמניה.

בשנות השלושים סבלו יהודי העיר מגל האנטישמיות בפולין, שבא לידי ביטוי בחרם על עסקי יהודים, בביזת דוכני יהודים בשוק, ובקריאות לסילוק היהודים ממוסדות הציבור והחינוך בעיר. טרם מלחמת העולם השנייה חיו בעיר כ-3,000 יהודים.

בתחילת 1938 נכבשה העיר בידי הגרמנים, ובתגובה על פגיעת פולנים מהעיר בחלק מתושביה הגרמנים, רצחו חיילי הורמכט כ-3,000 מתושבי העיר, פולנים ויהודים. זמן קצר לאחר מכן גורשו יהודי העיר הנותרים לגנרלגוברנמן, ורכושם הוחרם. גירוש היהודים מהעיר לווה במעשי התעללות והשפלה, ולאחר השלמתו, הוכרזה העיר באופן רשמי כ"נקייה מיהודים".

מכירת בית כנסת פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד