י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
גילויים נדירים

עדויות מימי הביניים בני 800 שנה חושפות שיטות תזונה יהודיות

עדויות מימי הביניים בני 800 שנה שנמצאו בחפירות באוקספורד בריטניה, חושפות שיטות תזונה יהודיות | בחפירות התגלו בנוסף, בתים אשר היו שייכים למשפחות יהודיות ובכליהם נמצאו שרידי אוכל כשר | מעניין

עדויות מימי הביניים בני 800 שנה חושפות שיטות תזונה יהודיות
העיר אוקספורד צילום: Pixabay

עדויות ראשונות לתזונה כשרה בבריטניה נמצאו בעצמות בעלי חיים בנות 800 שנה. ארכיאולוגים בבריטניה גילו ממצאים מקהילה יהודית מימי הביניים באוקספורד אנגליה, שלדבריהם הם העדות המוקדמת ביותר ל"דיאטה דתית".

הממצאים, שנכלאו בתוך שברי חרס שנחפרו באוקספורד, מתוארכים למאה ה-12 וה-13 בעקבות הזמנת היהודים על ידי ויליאם, המלך הראשון של אנגליה, שקרא ליהודים מצפון צרפת להתיישב באנגליה. הגעת היהודים לשם מגיעה סביב 1066, ואכן ויליאם מגיע עם יהודים מצפון צרפת. כך מתהווה הקהילה היהודית באנגליה בכלל.

על פי דיווח בכתבי מדע של Science Daily שמתמקד בארכיאולוגיה ובאנתרופולוגיה על ממצאי החוקרים מאוניברסיטת בריסטול. "מכלול עצמות של חיות נחשף שהיה עם עופות ביתיים (בעיקר אווז), ובהיעדר מוחלט של עצמות חזיר, רומז על תזונה כשרה", כתבו החוקרים. "עצמות דגים כללו רק מינים כמו הערינג, שהם כשרים", הוסיפו.

בחפירות שנערכו לאחרונה על ידי ארכיאולוגים של אוניברסיטת אוקספורד בסנט אלדייטס, בלב ההיסטורי של אוקספורד, התגלו עדויות לשני בתים מימי הביניים, והמחקר העלה כי הם היו שייכות לשתי משפחות יהודיות. אחת העונה לשם יעקב, והשניה לשם בסינה. כדי לחקור האם תושבי הבתים בשכונה היהודית אכלו תזונה יהודית, הצוות השתמש בגישה כימית ואיזוטופית משולבת כדי לזהות ולכמת את שאריות המזון הנספגות בכלי מימי הביניים שנמצאו במקום.

ממצאיהם, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Archaeological and Anthropological Sciences , הראו כי הכלים היהודיים שימשו רק לבישול בשרים מבקר, כבשים ועזים. עדויות לבישול חזירים נעדרו לחלוטין. עם זאת, בישול ואכילת בשר חזיר ניכר משאריות חרס ועצמות בעלי חיים מאתר עכשווי מחוץ לרובע היהודי באוקספורד.

המחברת הראשית של המחקר, ג'ולי דאן מבית הספר לכימיה של אוניברסיטת בריסטול, אמרה בהצהרה על המחקר: "זו דוגמה יוצאת מן הכלל לאופן שבו יש מידע ביולוגי-מולקולרי המופק מכלי חרס מימי הביניים ובשילוב עם מסמכים עתיקים ועצמות בעלי חיים. סיפק תובנה ייחודית בנושאי תזונה יהודיים בני 800 שנה". היא הוסיפה כי "זהו המחקר הראשון מסוגו שהצליח לזהות את הנוהג לשמירה על כשרות, עם שיטות אכילת המזון, תוך שימוש בשאריות מזון עתיקות שנמצאו בסירי בישול, ופתח את הדרך למחקרים דומים בעתיד".

אדוארד בידולף, שניהל את הפרויקט שלאחר החפירה בארכיאולוגיה באוקספורד, אמר: "תוצאות החפירה בסנט אלדייטס וברחוב קווין היו מדהימות, ולא רק שחשפו עדויות ארכיאולוגיות נדירות של יהדות ימי הביניים בבריטניה, אלא גם הוכיחו את הערך העצום. ערך של ניתוח ממוקד בקפידה המשלב ממצאים מסורתיים וניתוח סטרטיגרפי עם טכניקות מדעיות".

תזונה נכונה תזונה בריאה ימי הביניים בריטניה אוקספורד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד