י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לקראת מלחמה נוספת?

בגלל עיכוב הנסיגה: הטליבאן מאיים על ארה"ב

ממשלת טליבאן ואפגניסטן חתמו על אמנה, המכונה 'הסכם דוחה' שנחתם בקטאר, בסוף פברואר 2020. הוא הוגדר כ"הסכם להבאת שלום" וקבע כי כוחות בעלות הברית יצטרכו לסגת מאפגניסטן עד 14 חודשים, עד לתאריך 1 במאי 2021, בתנאי ששני הצדדים יקיימו את הצד שלהם בהסכם.

בגלל עיכוב הנסיגה: הטליבאן מאיים על ארה"ב
אילוסטרציה צילום: unsplash

החשש שעזיבת הכוחות את אפגניסטן תוביל לאלימות נרחבת, נידונה רבות בין המעצמות, אך ארה"ב החליטה ליסוג בכל זאת אחרי כשני עשורים, ואחריה ייסוגו שאר המדינות ששלחו חיילים לאפגניסטן.

הטאליבן איים על ארה"ב ועל נאט"ו כי תהיינה השלכות קשות, אם הנסיגה הצבאית המובטחת מאפגניסטן לא תושלם ב-1 במאי, לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי היציאה לא תושלם לפחות עד ה-11 בספטמבר.

ביידן הודיע ​​ביום רביעי כי נסיגתם של 2,500 חיילים אמריקניים לא תושלם עד הראשון במאי, והיא מתוכננת להסתיים עד 11 בספטמבר, יום השנה ה-20 להתקפות הטרור שהפילו את מגדלי התאומים והביאו למותם של 3000 בני אדם. דובר הטליבאן, זאביאללה מוג'אהיד, אמר כי האחראים לעיכוב הוצאת כוחות ארה"ב ונאט"ו מאפגניסטן "יישאו באחריות".

מוג'אהיד כתב בטוויטר: "אם ההסכם יופר וכוחות זרים לא יצאו מארצנו בתאריך הנקוב, בוודאי יהיו בעיות ומי שלא עמד בהסכם יישא באחריות". נאט"ו הודיעה מיד אחרי דבריו של ביידן ביום רביעי, ואמרה כי כ-7,000 כוחותיה הלא אמריקאים באפגניסטן יעזבו במהלך החודשים הקרובים. אזהרת הטאליבן הגבירה את החשש מפני אלימות מתמשכת באפגניסטן לאחר נסיגת הכוחות האמריקניים.

ממשלת טליבאן ואפגניסטן חתמו על אמנה, המכונה 'הסכם דוחה' שנחתם בקטאר, בסוף פברואר 2020. הוא הוגדר כ"הסכם להבאת שלום" וקבע כי כוחות בעלות הברית יצטרכו לסגת מאפגניסטן עד 14 חודשים, עד לתאריך 1 במאי 2021, בתנאי ששני הצדדים יקיימו את הצד שלהם בהסכם.

עם זאת, ציר הזמן החדש של ביידן פירושו שאלפי הכוחות האמריקניים יישארו באפגניסטן לפחות ארבעה חודשים נוספים מעבר למועד האחרון לנסיגה. נשיא ארה"ב אמר כי יציאת הכוחות תהיה הדרגתית עד המועד האחרון שלו ב-11 בספטמבר.

נשיא אפגניסטן אשרף גאני היה מתון יותר בתגובה למועד האחרון שקבע ביידן, וצייץ בטוויטר זמן קצר לפני הכרזת ארה"ב כי הם דנו בנושא בטלפון. גאני בישר ברביעי: "הערב, התקשרתי לנשיא ביידן, אנחנו דנו בהחלטת ארה"ב להסיג את כוחותיה מאפגניסטן עד תחילת ספטמבר, הרפובליקה האסלאמית של אפגניסטן מכבדת את החלטת ארה"ב ואנחנו נעבוד עם השותפים שלנו בארה"ב כדי להבטיח מעבר חלק".

ביום רביעי נשא נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה בנוגע לנסיגה מאפגניסטן. ופתח תחילה בהסבר מדוע הוחלט לשלוח כוחות אמריקנים לאפגניסטן; "באוקטובר 2001 הודיע ​​הנשיא ג'ורג' בוש לאומה שלנו כי צבא ארצות הברית החל בתקיפות על מחנות אימונים של טרור באפגניסטן. זה היה רק ​​שבועות ספורים לאחר מתקפת הטרור על אומתנו שהרגה 2,977 נפשות חפות מפשע, והפכה את מנהטן התחתית לאזור אסון, והרסה חלקים מהפנטגון, והביאה הבטחה אמריקאית שאנחנו לא נשכח".

"נסענו לאפגניסטן בשנת 2001 כדי להשמיד את אל-קאעידה, כדי למנוע פיגועים עתידיים נגד ארצות הברית שתוכננו מאפגניסטן. המטרה שלנו הייתה ברורה. הסיבה הייתה צודקת. בעלות הברית והשותפים שלנו בנאט"ו עמדו לצידנו. ותמכתי באותה פעולה צבאית, יחד עם הרוב המכריע של חברי הקונגרס".

עוד סיפר הנשיא: "בשנת 2008 הנשיא אובמה ביקש ממני לנסוע לאפגניסטן ולדווח לו על מצב המלחמה באפגניסטן. טסתי לאפגניסטן, לעמק קונאר - אזור הררי על הגבול עם פקיסטן. מה שראיתי באותו נסיעה חיזק את אמונתי שרק לאפגנים יש את הזכות והאחריות להנהיג את מדינתם, ושכוח צבאי אמריקני אינסופי לא יכול ליצור או לקיים ממשלה אפגנית יציבה".

"האמנתי כי נוכחותנו באפגניסטן צריכה להיות ממוקדת בסיבה שבגללה הלכנו מלכתחילה, להבטיח שאפגניסטן לא תשמש כבסיס שממנו אפשר לתקוף שוב את מולדתנו. עשינו את זה. השגנו את המטרה הזאת".

נשיא ארה"ב ציין במהלך ההצהרה: "במהלך 20 השנים האחרונות האיום התפזר והפך לגרורות ברחבי העולם, אל-שבאב בסומליה, אל קאעידה בחצי האי ערב, אל-נוסרה בסוריה; דאעש מנסה ליצור מדינה בסוריה ובעיראק, ובמספר מדינות באפריקה ובאסיה. עם איום הטרור כעת במקומות רבים, החזקת אלפי חיילים מרוכזים במדינה אחת בלבד בעלות של מיליארדים מדי שנה אינה הגיונית מבחינתי, איננו יכולים להמשיך עם הנוכחות הצבאית שלנו באפגניסטן".

לדבריו, "אני עכשיו נשיא ארצות הברית הרביעי שאחראי על נוכחות החיילים האמריקנים באפגניסטן, שני רפובליקנים, שני דמוקרטים. לא אעביר את האחריות הזו לחמישית, לאחר התייעצות מקרוב עם בעלי בריתנו ושותפינו, עם מנהיגי הצבא ואנשי המודיעין שלנו, עם הדיפלומטים שלנו, עם הקונגרס וסגנית הנשיא, כמו גם עם נשיא אפגניסטן, רבים אחרים ברחבי העולם, סיכמתי שהגיע הזמן לסיים את המלחמה הארוכה ביותר באמריקה. הגיע הזמן שחיילים אמריקאים יחזרו הביתה".

"ירשתי הסכם דיפלומטי שהגיע ממשא ומתן רשמי בין ממשל ארצות הברית לטאליבן, שכל כוחות ארה"ב ייצאו מאפגניסטן עד ה-1 במאי 2021, שלושה חודשים בלבד לאחר השבעתי. זה מה שקיבלנו בירושה ההתחייבות הזו. זה אולי לא מה שהייתי עושה בעצמי, אבל זה היה הסכם שנערך על ידי ממשל ארצות הברית, לכן, בהתאם להסכם זה ולפי האינטרסים הלאומיים שלנו, ארצות הברית תחל בנסיגה הסופית שלנו, היא תחל אותו ב-1 במאי השנה".

ביידן הבהיר כי "לא ננהל את היציאה בחיפזון, נעשה זאת באחריות, ואנחנו נעשה את זה בתיאום מלא עם בעלי בריתנו ושותפינו, ועל הטליבאן לדעת שאם יתקפו אותנו בזמן שאנו מתכוונים להגן על עצמנו, אנו נגן על עצמנו ועל שותפינו בכל הכלים העומדים לרשותנו, בני ברית ושותפינו עמדו לצידנו כתף אל כתף באפגניסטן כמעט 20 שנה".

"אמנם לא נישאר מעורבים באפגניסטן מבחינה צבאית, אך העבודה הדיפלומטית וההומניטרית שלנו תימשך. אנו נמשיך לתמוך בממשלת אפגניסטן. אנו נמשיך לספק סיוע לצבא ההגנה הלאומי האפגני וכוחות הביטחון, נסענו לאפגניסטן בגלל מתקפה איומה שהתרחשה לפני 20 שנה. זה לא יכול להסביר מדוע עלינו להישאר שם בשנת 2021, במקום לחזור למלחמה עם הטאליבן, עלינו להתמקד באתגרים העומדים לפנינו. עלינו לעקוב ולשבש רשתות טרור ופעולות שהתפשטו הרבה מעבר לאפגניסטן מאז 11 בספטמבר".

ביידן אמר כי הגיע הזמן לעזוב, נקודה. "אז מתי זה יהיה הרגע הנכון לעזוב? עוד שנה, שנתיים נוספות, עוד עשר שנים? עוד עשרה, עשרים, שלושים מיליארד דולר נוספים מעל לטריליון שכבר הוצאנו?".

"המלחמה באפגניסטן מעולם לא נועדה להיות מפעל לדורות, הותקפנו, יצאנו למלחמה עם יעדים ברורים, והשגנו יעדים אלה. בן לאדן מת, וארגון אל קאעידה מושפל בעירק ובאפגניסטן. והגיע הזמן לסיים את המלחמה לנצח, תודה לכולכם שהאזנתם. שאלוקים יגן על חיילינו. שאלוקים יברך את כל אותן משפחות שאיבדו מישהו במאבק הזה". כך ביידן.

אפגניסטן טאליבן ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד