י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
סאגת מינוי שר המשפטים

צחצוחי חרבות | נתניהו גנץ ומנדלבליט נערכים לדיון בבג"ץ

לאחר שסיימו להתקוטט בישיבת הממשלה, נערכים האישים לקרב המשפטי | נתניהו: "מבקש 48 שעות נוספות כדי לנסות להגיע להסכמה בין הצדדים" | גנץ: "הליך שדגל שחור של פגיעה בסדרי שלטון מתנוסס מעליו" | מנדלבליט: "ממשלת ישראל לא מינתה בישיבת הממשלה שר משפטים"

צחצוחי חרבות | נתניהו גנץ ומנדלבליט נערכים לדיון בבג"ץ
אביחי מנדלבליט/בנימין נתניהו צילום: אוליבר פיטוסי/יונתן זינדל, פלאש 90

הקרב על זהותו של שר המשפטים הבא של מדינת ישראל מגיע אל הבג"ץ. לאחר שזה האחרון חייב את הממשלה לקבוע את זהות השר תוך 48 שעות, התכנסו היום שרי הממשלה לדיון בנושא, והרוחות התלהטו.

בני גנץ העמיד את עצמו לבחירה, והפסיד. נתניהו העמיד את את אופיר אקוניס וניצח בהצבעה חרף מחאתו הקולנית של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. ההכרעה, בדיון בבג"ץ שיחל בשעה 18:00.

לאחר הדיון הסוער פנה נתניהו ליועמ"ש בבקשה שיעביר לבית המשפט את העמדה הבאה: "מבלי לגרוע מהטענה שההחלטה על מינוין של השר אקוניס התקבלה בממשלה כדין וברוב קולות, ראש הממשלה מבקש 48 שעות נוספות כדי לנסות להגיע להסכמה בין הצדדים".

גנץ שהפסיד בהצבעה שלח מכתב דחוף למנדלבליט: "עמדתי החד משמעית ועמדת גוש כחול לבן שהובעה בישיבת הממשלה היא כי יש למנות שר משפטים באופן מיידי ללא דחיות- נתניהו מוביל תהליך של הרס הדמוקרטיה".

עוד הוסיף גנץ: "מדובר בהליך שדגל שחור של פגיעה בסדרי שלטון מתנוסס מעליו. תהליך שתוכנן ונוהל בקפידה מראשיתה ועד סופה של ישיבת הממשלה, על ידי ראש הממשלה נתניהו".

עוד כתב גנץ: "מעשה זה של פגיעה ברורה, מודעת ומפורשת בשלטון החוק, מצטרף לניסיונות האינסופיים החוזרים ונשנים של ראש הממשלה לקעקע את יסודות הדמוקרטיה, מתוך רצון ליצור תוהו ובוהו וכאוס שלטוני, מסיבות ברורות וידועות. אנו נמצאים במצב קפקאי בו מטרתו של ראש הממשלה היא לקעקע את אמון הציבור במערכת המשפט, על מנת להכין את דעת הקהל למצב דברים בו יורשע. לטובת הגשמת המטרה הרשות נתונה, גם בנקיטת פעולות המובילות להרס הדמוקרטיה הישראלית – כמו ניסיון למנות שר משפטים בניגוד לחוק".

מנדלבליט עצמו פרסם שעה קלה לפני הדיון בבג"ץ את עמדתו, ולאחר סקירת הדרמה והסערה שהתחוללו בישיבת הממשלה כתב: "ראשית, קיים פגם מנהלי חמור ביותר בכך שלא ניתנה לי האפשרות להציג חוות דעתי המשפטית ביחס לאי-חוקיות ההצבעה על מינוי השר אקוניס לתפקיד שר המשפטים, עובר לקיום ההצבעה, וזאת אף לאחר שאמרתי כי לעמדתי, מדובר בהצבעה לא חוקית שאין לקיימה. כתוצאה מכך, הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי, כפי שאפרט בהמשך".

עוד הוסיף היועמ"ש: "שנית, לאור התנגדותו המפורשת של ראש הממשלה החליפי להצבעה על מינוי השר אקוניס שר המשפטים, ובנסיבות העניין, מדובר בהצבעה לא חוקית, ועל כן אסור היה לקיימה. זאת, כאמור, בהתאם להוראות החלטת הממשלה מס 11 מיום 24.5.2020, לפיה "קביעת סדר היום לעבודת הממשלה ודיוניה תיעשה בהסכמה מראש של ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי".

"ושלישית, גם אילו, מבחינה תיאורטית, הייתה ההצבעה על מינויו של השר אקוניס לתפקיד שר המשפטים חוקית, הרי שלנוכח העובדה כי כל שרי גוש כחול לבן הצביעו נגד הצעת ההחלטה, הרי שבהתאם להוראת סעיף 13א לחוד יסוד: הממשלה, יש לראות בתוצאה כאילו היה שוויון בין הקולות, ולפיכך-כי ההצעה לא התקבלה. עמדה משפטית זו הובאה בפני הממשלה כבר במכתבי שבסמך, שרלוונטי גם לעניין ההצבעה הנוכחית בשינויים המחוייבים" הוסיף מנדלבליט, וסיכם: "לנוכח דברים אלה, וכפי שהבהרתי בישיבה עצמה, ממשלת ישראל לא מינתה בישיבת הממשלה שהסתיימה כעת שר משפטים".

בנימין נתניהו בני גנץ אביחי מנדלבליט שר משפטים בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד