ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"ג'וקים מטונפים"

תביעה נגד העירייה שהפלתה חרדים: "להיפטר מהם כמו היטלר"

בתביעה שהוגשה נגד ראש מועצה בארה"ב נטען, כי הפלה חרדים וביצע מהלכים כדי שלא יבואו להתגורר בעירו. כמו כן הוגשה תביעה נגד חבר מועצה שכינה את החרדים "ג'וקים מטונפים". לצד זאת הרשתות החברתיות מלאו שנאה ושטנה נגד החרדים: "להיפטר מהם כמו שעשה היטלר"

תביעה נגד העירייה שהפלתה חרדים: "להיפטר מהם כמו היטלר"
מתפללים בבורו פארק בימי הקורונה צילום: די וואך

התובע במדינת ניו ג'רזי מאשים את עיריית ג'קסון בהפליית חרדים, באמצעות שימוש בסמכויות שלהם כדי למנוע מהם לעבור להתגורר בעיר.

על פי התביעה, גורמים רשמיים בעירייה ביקשו להרגיע את החששות של תושבים מקומיים מהקהילה החרדית ההולכת וגדלה, על ידי הבעת שנאה ופחד ברשתות החברתיות נגד החרדים. היועץ המשפטי לממשלה גורביר גרוול הודיע ​​כי הוגשה תביעה נגד העירייה בגין "הפרת זכויות אזרח".

"להטיה ושנאה אין מקום בניו ג'רזי, ולא נאפשר לחוסר סובלנות של תושבים קולניים להניע את החלטות השלטון המקומי", אמר גרוול. "כמו כל עובדי הציבור, על פקידי העירייה מוטלת החובה לקיים את החוק, ולא להשתמש בו כנגד קבוצות ספציפיות בגלל מה שהם מאמינים או בגלל מה שהם סוגדים לו. התביעה של היום צריכה לשלוח את ההודעה לכל מי שצריך לשמוע אותה בניו ג'רזי".

התובע של ניו ג'רזי, גוביר גרוול.

התביעה היא נגד ראש העיר מיכאל ריינה ונגד מועצת העיר, וכן נגד ועדת התכנון והביצוע. מאז שנת 2015 קבוצה קולנית של תושבי ג'קסון התלוננה על מספר החרדים שעוברים להתגורר בג'קסון.

בתביעה נטען כי אנשים בעיר התבטאו בצורה נוראית נגד החרדים, בדגש נגד התרבות החרדית. תושבים כתבו לפקידי העיירה דברים מבחילים על "קבוצה דתית קיצונית המבקשת להשתלט על העיר שלנו ולהשמיד את שכונותינו". התושבים הגבירו את התלונות הללו דרך הרשתות החברתיות ברטוריקה מלאה שנאה, ואמרו כי "מלחמת הכנופיות החלה וצריך להיפטר מהם כמו שעשה היטלר".

לטענת התביעה, כמה פקידים בעירייה הזדהו עם "תסכולם ודאגתם של התושבים" מכך שג'קסון "הופכת להיות המחתרת של לייקווד" החרדית. גורמים רשמיים פיתחו תוכנית להעברת ואכיפת תקנות מקומיות שעשויות להניע את החרדים מלהתגורר בג'קסון "בגלל אתגרים לקיום דתם", כך עולה מהתביעה בבית המשפט.

בתלונה טוענת התביעה כי חבר המועצה לשעבר, ג'ון בורוז, השתמש בפייסבוק כדי לתקוף חרדים ולקרוא לפעולה נגדם. "הוא כינה את היהודים האורתודוכסים מקקים מטונפים, ותהה מה לעשות במכת המקקים ממזרח". בהתייחס לכך שלייקווד נמצאת ממזרח לג'קסון.

עוד עולה מהתביעה, כי הוא הזהיר מ"יהודים אורתודוקסים שיהרסו את מה שאנחנו מכירים כג'קסון, ויהפכו אותו לסניף של לייקווד", וכי "הם ממוקדים לחזור לשנות השלושים". כך עולה מבית המשפט. בתביעה נטען כי פקידי ג'קסון ניצלו לרעה את כוחם להסדרת השימוש בקרקע ודיור כדרך ל"שיבוש החיים היהודיים האורתודוכסיים בעיירה ולהקשות על התושבים לשמור על דתם".

יצוין כי זאת לא הפעם הראשונה שג'קסון נתבעת. משרד המשפטים האמריקני הגיש תביעה ביוני 2020 בטענה שחברי המועצה של ג'קסון מפירים את חוק הדיור ההוגן ואת חוק השימוש בקרקע למטרה דתית.

בתביעה שפרסמנו אז ב'בחדרי חרדים', נטען כי העיירה העבירה שתי תקנות, ומועצת התכנון של העיירה יישמה תקנות אלה באופן שהפלה את הקהילה החרדית בניגוד לחוק השימוש בקרקע למטרות דת. עוד נטען, כי העיירה עשתה הכל למנוע את הקמתן של פנימיות לבחורי ישיבה.

עוד נטען בתלונה כי פקידי עיירת ג'קסון עסקו ביישום מפלה של חוקי שימוש בקרקע כדי "לעכב הקמת סוכות על ידי החרדים". בנוסף אסרה העירייה על הקמת עירוב, כדי לגרום לחרדים לא להגיע להתגורר במקום.

כמו כן, תושבים הקימו קבוצת פייסבוק כדי להתארגן נגד החרדים, הפוסטים היו אנטישמיים, ובסופו של דבר פייסבוק הסירה את החשבון בתחילת 2020 לאחר תלונות רבות.

עיירת ג'קסון אפליית חרדים תביעה משפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד