י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
סערת ההדלפה

הפרלמנט האיראני זימן את שר החוץ זריף לשימוע

בעקבות הדלפת השיחה שניהל שר החוץ האיראני זריף ובה דיבר נגד התנהלות המשטר ואף תקף את הגנרל קאסם סולימאני שחוסל, הוא זומן לפרלמנט האיראני לשימוע. בפוסט ברשת הביע זריף את צערו מההקלטה שפורסמה

הפרלמנט האיראני זימן את שר החוץ זריף לשימוע
זריף וסולימאני צילום: מתוך טוויטר

שר החוץ האיראני "מצטער" כי הצהרותיו שהודלפו משיחה שערך הפכו למלחמה פנימית באיראן, כך דווח באל ערביה. הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ בפרלמנט האיראני זימנה את שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, להשמיע את תגובתו על הדברים שהודלפו לערוץ בשפה הפרסית שהעביר בתורו את הדיווח ל'ניו יורק טיימס', ומשם הסיפור הפך לדרמה ענקית.

בתגובה לפרסום הראיון עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הודיעה פרקליטות טהרן כי הוגשה תביעה נגד המדליפים. סוכנות הידיעות 'פארס' פרסמה הודעה מטעם הפרקליטות בטהרן, בה נאמר כי "האשמה במקרה זה היא מסירת מידע סודי של המדינה בפני אנשים בלתי מוסמכים".

בתוך כך, סוכנות הידיעות "ISNA" פרסמה אודות החלטת הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של הפרלמנט האיראני לזמן את זריף. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הביע ביום רביעי, בפוסט באינסטגרם את צערו כי "הצהרותיו שהודלפו הפכו למלחמה פנים-איראנית", והגיב על קלטת האודיו בה דיבר על חלקו של הצבא בדיפלומטיה.

בתגובתו הראשונה על ההקלטה, שעוררה מחלוקת רחבה באיראן, כתב זריף: "אני מצטער מאוד על כך, השיח היה לצורך איזון בין דיפלומטיה לצבא, כדי שישמש את המדינאים הבאים על ידי שימוש בניסיון רב הערך של שמונה השנים האחרונות, אך הדבר הפך למאבק פנימי".

בעקבות דבריו נגד הגנרל שחוסל, הדגיש זריף את "הידידות העמוקה ושיתוף הפעולה" עם הגנרל קאסם סולימאני במשך יותר משני עשורים. סולימאני חוסל בשנה שעברה על ידי ארה"ב בהגיעו לעיראק.

שלשום הנשיא איראן חסן רוחאני הורה לשירותי הביון לעצור את המעורבים בהדלפת הקלטת האודיו של שר החוץ האיראני. "אנו מאמינים כי גניבת מסמכים היא קשירת קשר נגד האינטרסים הלאומיים שלנו". בקלטת האודיו שהודלפה של שר החוץ האיראני למעשה הובן כי תפקידו של זריף במדיניות החוץ אינו קיים, או במילים אחרות הוא "אפס".

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', ברגע יוצא דופן אחד בקלטת שהודלפה ביום ראשון האחרון, סטה זריף מהקו הרשמי של המשטר בנוגע לקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל על ידי ארצות הברית בינואר 2020.

"ברפובליקה האסלאמית התחום הצבאי שולט", אמר זריף בשיחה מוקלטת בת שלוש שעות שהייתה חלק מפרויקט היסטורי המתעד את עבודתו של הממשל הנוכחי. "הקרבתי דיפלומטיה למען התחום הצבאי במקום שדיפלומטיה תקבל סיוע מהשטח", ציין בכאב.

לדבריו, חלק ממעשיו של סולימאני פגעו גם במדינה, וציין, כדוגמא אחת, את מהלכיו נגד הסכם הגרעין שאיראן הגיעה בשנת 2015 עם מדינות המערב, ארצות הברית ביניהן. ממשל טראמפ מאוחר יותר יצא עליה.

זריף חלק על הגנרל סולימאני בהחלטותיו בחזיתות אחרות וביקר אותו על כך שאיפשר למטוסי קרב רוסיים לטוס מעל איראן להפציץ את סוריה ולהעביר ציוד צבאי וחיילים לסוריה בחברת התעופה האיראנית הממשלתית ללא ידיעת הממשלה, ושליחת כוחות קרקע איראניים לסוריה.

עוד הדלפה לא פחות מטרידה בעיקר את ישראל, מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי, תומך נלהב של המשטר האיראני ומי שהיה שר החוץ בתקופת אובמה, הודיע ​​לזריף שישראל תקפה אינטרסים איראניים בסוריה לפחות 200 פעם, ה'ניו יורק טיימס' מציין כי זריף היה המום לשמוע על כך.

מוחמד זריף איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד