ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מרדנים קטנים

"לא רוצה": המשפט שהקטנה לא מפסיקה לומר; מה עושים?

גיל שנתיים עד שלוש זהו גיל של שינוי עבור הילדים, הם הופכים מתינוקות לילדים היודעים לדרוש את שלהם. מה עושים כאשר הקטן/ה לא מפסיקים לבכות ולומר על הכול "לא רוצה" | ארבע עצות כדי לעבור את התקופה הזו יותר בשלווה

"לא רוצה": המשפט שהקטנה לא מפסיקה לומר; מה עושים?
פלאש90

"הדובון" לא!! לא!!

"מירי בואי ניכנס למקלחת" לא רוצה. "מירי בואי לנעול נעליים" לא רוצה. "מירי תסגרי את המגירה" לא רוצה. מירי רוצה סוכריה? לא רוצה!

הכל לא! לא! לא! מה עושים עם מירי הקטנה בסך הכל בת שנתיים וחצי וכל כל עקשנית?!

אפילו סוכריה היא לא רוצה? כיצד יתכן שילדה קטנה תסרב לסוכריה מתוקה? ואם מירי לא קבלה את הסוכרייה היא מיד מתחילה לרקוע ברגליים ולהשתטח על הרצפה כי היא רוצה את הסוכרייה,

אז היא רוצה או לא רוצה???

את עומדת חסרת אונים ומתוסכלת מול ילדתך הקטנה שצורחת ורוקעת ברגליה ומסרבת כמעט על כל דבר קטן. מה אפשר לעשות?! בסך הכל בת שנתיים וחצי אבל מתסכלת נורא, כל כך עקשנית, כל כך מרדנית וממש נבונה.

היא יודעת שבסוף היא תקבל מה שהיא רוצה, היא רצתה את הסוכרייה וקיבלה, היא לא רצתה לסגור את המגירה ואמא ויתרה, היא לא רצתה לנעול נעליים כשאמא בקשה כי היא רצתה את נעלי השבת ואכן אותם היא נעלה.

אבל את יודעת שכך זה לא יכול להמשך מה עושים עם ילדה בת שנתיים וחצי שממש "משגעת" אותך למרות שניסית הרבה דרכים כלום לא עזר, מה יש לה? היא כל כך קטנה מה יהיה כשתגדל? זה ממש מזכיר לך אפילו את הוויכוחים והכעסים עם חיימק'ה כשהתחיל את גיל "הטיפש עשרה".

אז זהו, שזה ממש נכון גיל שנתיים הוא ממש כמו גיל ההתבגרות, זהו שלב המרידה. זהו גיל בו התינוק הופך מתינוק לילד. זהו גיל שתינוקך מתחיל לחבר מילים למשפטים, התינוק נעשה נבון יותר הוא מגלה בעצמו כוחות חדשים, הוא מגלה שהוא מסוגל לתקשר עם הסביבה ובמידה מסוימת גם לשלוט בה.

זהו גיל ה"לא" כל דבר שנבקש ממנו יכריז בחגיגיות "לא רוצה" ופעמים יכעס, ירקע ברגליו ואף יצרח.

אנחנו האימהות עומדות מתוסכלות והמומות מה קרה לתינוקת הרכה והמתוקה שלי? כשאני נותנת תשומת לב היא משתוללת וכשאני מנסה להיות תקיפה היא מורדת ולפעמים גם מכה אותי?!

אל דאגה יש פתרון!! הרגעי והגידי לעצמך זהו שלב שיעבור (בדר"כ עד גיל שלוש ולפעמים גם קודם).

וזוהי דרך התפתחות תקינה ובריאה של כל ילד.

אז מדוע בעצם אנו כועסים כל כך על ילדינו?

משתי סיבות עיקריות אחת מכיוון שאנו מרגישות שאנו מאבדות שליטה ולא יודעות כיצד להתמודד וסיבה שניה כי כמעט תמיד הילד מנצח אותנו.

כמה עצות כדי לעבור את התקופה הזו יותר בשלוה:

  1. נסי לצמצם את הדרישות מילדך הקטן, כמה שפחות לא ואסור. השאירי את "הלא" למצבים הכרחיים בלבד. שאלי את עצמך האם זה חשוב ועד כמה. ילד לא יכול לציית ולעמוד בכל כך הרבה דרישות- הוא לא מסוגל ולכן השתדלי כמה שפחות.
  2. התעקשי בהחלטיות כשאת מבקשת משהו מילדך, אם ממילא יצטמצמו הדרישות תוכלי להתעקש בלי להתייאש ולוותר כשאינך רוצה או כשלא צריך. הרבה פעמים אנו מוותרים כי התעייפנו.. ולא תמיד אנחנו פנויות כדי להתעקש והילד לומד ומתרגל שככל שיצרח ויתעקש יותר אמא בסוף תתייאש ותוותר ומניסיונו ההתעקשות משתלמת וזהו סוד ההצלחה. גם אם הוא בוכה ומתעקש חזרי על בקשתיך שוב ושוב תוכלי לעזור לו ליישם אך אל תוותרי!
  1. אם החלטת שאכן הדבר חשוב ואת רוצה לבקש בדקי האם העיתוי הוא נח ומתאים, לפעמים יש אורחים בביתך ופעמים זהו לא בדיוק הזמן המתאים לעמוד על שלך באותו רגע.
  2. אל תכעסי! כשאת כועסת את משדרת איבוד שליטה וחוסר בטחון וזה משכנע את הילד שיש לו סיכוי ואז גם ההשתוללות עלולה אף להחריף, השתדלי להישאר רגועה אך תקיפה.

זכרי שתקופה זו תחלוף ושוב ילדך ישוב להיות מתוק וחמוד כפי שהיה תינוק וזהו רק שלב בגידולו.

בהצלחה!

יוכי דנחי – תומכת רגשית רב תחומית ומנחת הורים- מומחית למשמעת וסמכות, שיטת אימהות מודעת. 

חינוך ילדים כעס בכי התמודדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד