כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
יתגברו על הקשיים?

מסתמן: מיזוג בין 'ימינה' ל'תקווה חדשה'

ברקע המגעים בגוש מתנגדי נתניהו: בנט וסער מתכוונים למזג בין מפלגותיהם | המטרה: לאפשר לבנט לכהן כרה"מ עם מפלגה של 13 ח"כים ולא שבעה בלבד | קשיים במו"מ בין בנט ללפיד, בעיקר סביב מנגנון הפריטטיות הקיים | במוקד המחלוקת: אופן חלוקת התיקים בין הגושים

מסתמן: מיזוג בין 'ימינה' ל'תקווה חדשה'
נפתלי בנט וגדעון סער צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ברקע המגעים בתוך גוש מתנגדי נתניהו להקמת ממשלה: יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער מתכוונים לערוך מיזוג בין מפלגותיהם.

יצוין כי לא מדובר בהליך שיש לו משמעות פוליטית, אלא יותר אמירה הצהרתית, שלפיה בנט יקבל את ראשות הממשלה כשהוא עומד בראש מפלגה של 13 מנדטים - ולא בראשות מפלגה בת שבעה מנדטים בלבד. כך דווח יהודה שלזינגר ב"ישראל היום".

לצד זאת, במו"מ בתוך הגוש, נתקלים הצדדים בלא מעט קשיים. המכשול הבולט ביותר שבו נתקלו הצדדים עד כה הוא החלוקה הפריטטית. כזכור, עם הקמת הממשלה הנוכחית עוגן בחוק היסוד מנגנון הפריטטיות ועד לשינוי החוק הוא יחול גם על הממשלה הבאה. המנגנון מקשה על בנט ועל לפיד למצוא את הנוסחה המדויקת לחלוקת הכוח בממשלה בין 45 המנדטים של לפיד, גנץ, ליברמן, מיכאלי והורוביץ, אל מול 13 המנדטים של בנט וסער.

הצדדים מחפשים מנגנון שיאפשר חלוקת תיקים בצורה שתוסכם על שני הצדדים, עבודה תקינה של הממשלה וקבלת החלטות מבלי שכל צד יתקע את הצד האחר ויוביל למבוי סתום. הצדדים חוששים משידור חוזר של התנהלות הממשלה הנוכחית, כפי שאירע בשלל סוגיות, לדוגמה בסוגיית מינוי שר המשפטים שהתפוצצה השבוע בישיבת הממשלה ובבג"ץ.

בשל החשש שהממשלה לא תוכל לתפקד ולהכריע, בנט מבקש אפשרות להטלת וטו כראש ממשלה, צעד שיאפשר לו לקבל החלטות ולהכריע. מדובר בקושי מרכזי שעומד בלב המשא ומתן, והצדדים מתקשים למצוא לו פתרון.

גדעון סער נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד