ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
סגירת מעגל

הציור יוחזר ליורשי איש העסקים היהודי שברח ממחנה ריכוז

אחרי שנים של מאבק יוחזר ציור השייך לאיש עסקים יהודי שנאלץ להותירו מאחוריו בגלל בריחתו מהנאצים ימ"ש, מאז התגלגל הציור שנאמד בכ-18 מיליון דולר ועבר ידיים

הציור יוחזר ליורשי איש העסקים היהודי שברח ממחנה ריכוז
מציירת על דף צילום: pixabay

העיר דיסלדורף בגרמניה הסכימה להחזיר השבוע ציור אקספרסיוניסטי שמוערך בכ-18 מיליון דולר ליורשי בעליו היהודי המקורי.

קורט גרווי, איש עסקים ואספן אמנות יהודי, ברח מגרמניה הנאצית לצ'ילה בשנת 1939 לאחר שנים של רדיפה וכמה שבועות של מעצר במחנה הריכוז זקסנהאוזן. לטענת עורכי דין של המשפחה, כשגרווי נמלט הוא הורשה לקחת מזוודה וקומץ שטרות כסף. אך ציורו "השועל" מאת הצייר הגרמני פרנץ מארק, הוברח מחוץ לגרמניה ככל הנראה בעזרת חברים. כך דיווחה סוכנות הידיעות היהודית JTA.

גרווי כתב בשנת 1939 כי הוא מתכנן למכור אותו לכיסוי עלות הגירתו. הוא עשה זאת בניו יורק בשנת 1940, הוא נפטר כעבור ארבע שנים. בשנת 1962 הציור חצה שוב את האוקיאנוס, כאשר הבעלים החדש תרם אותה למוזיאון אמנות בדיסלדורף גרמניה. אך באופן תקדימי, הוועדה המייעצת של גרמניה להחזרת רכוש תרבות גנוב מתקופת הנאצים, שלא טיפלה בדרך כלל במקרים בהם יצירות אמנות החליפו ידיים מחוץ לגרמניה, הפעם ברוב של שני שלישים, המליצה הוועדה להחזיר את הציור ליורשים, ואמרה כי אין זה משנה שהמכירה התרחשה מחוץ לגרמניה, מכיוון שגרווי לא היה מוכר את רכושו היקר אלמלא נרדף על ידי הנאצים.

ביום חמישי, מועצת העיר דיסלדורף הסכימה בדיון סגור לתקשורת להחזיר את הציור ליורשים, ללא התנגדויות עם נמנע אחד ממפלגת הימין הקיצונית "אלטרנטיבה לגרמניה" AfD.

ציור ציורי שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד