כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

ב'רכבת ישראל' לא חשבו שצריך להזכיר גם לחרדים 'לא לגנוב פסים'

רכבת ישראל השיקה קמפיין הסברה 'לא לגנוב פסים' בערוצי המדיה: טלוויזיה, שילוט חוצות, עיתונות ארצית ורדיו, אבל דילגה על המדיה החרדית • דוברת הרכבת: החרדים יכלו לראות את השלטים ב'ערי רכבת'

זירת האסון. צילום: אנשיל בעק
זירת האסון. צילום: אנשיל בעק

זרקורי האשמה, שהודלקו באורות גבוהים מיד לאחר אסון 'מיניבוס הדמים' ביום חמישי האחרון, הופנו כמעט לגמרי אל עבר נהג המיניבוס, ישר ישורון: "הוא לא בסדר, יש לו הרשעות קודמות, הוא ניסה לחטוף את הפסים", זעקו הכותרות.

אבל משום מה המעיטו כלי התקשורת להתמקד בחלקה של 'רכבת ישראל' באסון, ודומה כי הגיע הזמן להפנות זרקור גם אל הזירה הזו: לפני מספר חודשים הפיקה 'רכבת ישראל' קמפיין הסברה רחב היקף, שמטרתו להעלות את המודעות לנושא מעבר נכון של מסילת הברזל.

המפגשים הללו של קרונות ומכוניות הפכו בשנים האחרונות לשדות זוועה, וברכבת ישראל הבינו שאם אי-אפשר להמיר כל מפגש כזה בגשר שימנע את התוצאות הקשות, לפחות צריך לצאת בהסברה נכונה.

הקמפיין הושק, ובמהלכו זכו תושבי מדינת ישראל לשמוע קול מצמרר, המזהיר מפני אפשרות של גניבת פסים. קול מקפיא ועמוק נשמע כשהוא קורא 'לגנוב פסים', 'לא לגנוב פסים', ואזרחי מדינת ישראל הוזהרו, בהפחדה איומה, מפני הרעיון לגנוב פסים, בכדי לזרז את נסיעתם.

זו גניבת חיים, הועבר להם המסר החד משמעי.

לכאורה, הכל טוב ויפה. אבל, זהו, שלא.

מתברר, שאם אתה אדם המתגורר בעיר שאין בה מפגש רכבות - אתה בבעיה. לא זכית לראות את הקמפיין הזה. כלומר, אם אתה חילוני, ראית את זה בטלוויזיה. אבל אם אתה חרדי - אתה סוג ב'. לא ראית.

בשיחה עם דוברת רכבת ישראל, לירן גורדון, מתברר כי היא מרגישה לגמרי בנוח עם היקף קמפיין הפרסום. "היקף הפרסום של הקמפיין כ-6 מליון שקלים", היא מבהירה, ומספרת כי הוא כלל את "ערוצי המדיה ההמוניים הבאים: טלויזיה, שילוט חוצות, עיתונות ארצית ורדיו".

כשאני מסבירה לה כי הציבור החרדי לא נחשף לכל הערוצים אותם מנתה, היא מוסיפה כי היו גם שלטים "בפריסה של ערי רכבת". מבחינת החרדים, הם יכלו לראות את המודעות בקצה בני-ברק וירושלים, ערים בהן יש מפגש רכבות.

ומה עם תושבי ביתר עילית, שאינם מזדמנים לא לבית שמש ולא לבני ברק, ויש רבים כאלו? – אני שואלת. אבל נותרת ללא מענה.

ואולי, במבט לאחור, אם אכן היה נהג המיניבוס נחשף לקמפיין שלכם, הייתה התאונה נמנעת? – אני ממשיכה להקשות.

"הרכבת לא פרסמה בעיתונות מגזרית או ברדיו ייעודי למגזר", היא משיבה, ומוסיפה: "בהנחה שהנהג החרדי יוצא משכונת מגוריו ונוסע בכבישי המדינה, לא סביר מצב שלא נחשף לשילוט שהיה מאסיבי ורחב היקף וכלל גם ערים בהם ריכוזי אוכלוסייה חרדית כדוגמת: בית שמש ובני ברק. מיותר לציין, לדוגמא, שחרדי המתגורר בשכונת נווה שרת בצפון תל אביב, יעבור בדרך לביתו דרך נתיבי תחבורה בהם מופיע המסר. קל וחומר כשהמדובר בעיר כמו רמת גן ובני ברק".

מילים יפות, אבל בשטח הן לא ממש עובדות. עובדה: לא כל החרדים 'זכו' להיחשף לקמפיין המושקע.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד