ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"פגיעה בביטחון הציבור"

ערעור על עונשו של הרב אליצור שהסית נגד ערבים

הפרקליטות דורשת מבית המשפט להחמיר את עונשו של הרב יוסף אליצור, שהורשע בשתי עבירות של הסתה לאלימות כלפי ערבים | בית משפט השלום בפתח תקווה גזר על הרב 4 חודשי מאסר על תנאי וקנס בגובה 3,000, אך בפרקליטות דורשים להטיל עליו עונש של 9 חודשי מאסר, אותם ניתן לרצות בעבודות שירות

ערעור על עונשו של הרב אליצור שהסית נגד ערבים
יוסף אליצור צילום: רוני שוטסר, פלאש 90

פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (רביעי) ערעור לביהמ"ש המחוזי מרכז על קולת עונשו של הרב יוסף אליצור, שהורשע בשתי עבירות של הסתה לאלימות כלפי ערבים באשר הם. כזכור, בית משפט השלום בפתח תקווה גזר על הרב 4 חודשי מאסר על תנאי וקנס בגובה 3,000 ש"ח. בערעור מבקשת הפרקליטות להחמיר את עונשו לתקופת מאסר משמעותית שניתן לרצותה בעבודות שירות.

לפי כתב האישום, שימש הרב אליצור כרב בכיר בישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר וכן מורה של בני נוער במועצה האזורית שומרון. כמו כן, לרב היה טור דעה קבוע באתר האינטרנט "הקול היהודי", בו פרסם ברבים מעת לעת מאמרי דעה שונים שכתב. בשניים ממאמרים אלה, הסית לפי כתב האישום לפעולות "תג מחיר" ומעשי אלימות נגד ערבים באשר הם.

במסגרת המאמרים, שיבח הרב אליצור פעולות "תג מחיר" המבוצעות נגד ערבים, כ"מעשים ראשוניים של הרמת ראש", "ניצנים ראשונים של אמון הדדי, ערבות הדדית ודאגה לשלום היהודים", "שימוש במצב בשטח כדי לאלץ את השלטון לעשות מעשים מסוימים", "חום יהודי" ו"אכפתיות יהודית", "חום וערבות הדדית של יהודים", מעשים שיש לתפוס באופן "חיובי", שיהיו "חלק מבניין של ציבור יהודי מתוקן".

את מבצעיהן של פעולות מעין אלה שיבח בין היתר כ"יהודים חמים", בעלי "לב חם", "ניצנים של ציבור הולך וגדל שלוקח אחריות על ביטחון היהודים", "היהודים המפוכחים", "ציבור הולך וגדל שמבין שהוא מוכרח לעשות מעשים".

הרב כפר באשמה, ולאחר שמיעת ראיות, הרשיע אותו בית המשפט השלום בכל המיוחס לו.

במסגרת הכרעת הדין המרשיעה, קבע בית משפט השלום כי "מרבית פעולות תג מחיר עניינן ביידוי אבנים, הצתות, ניקוב צמיגים וכיוצא בזה", ועל כן "מהווים מעשים אלו משום מעשה הפוגע בגופו של אדם או מעמידו בסכנת מוות או חבלה חמורה, ולפיכך התומך במעשים אלו תומך במעשי אלימות כהגדרתם בחוק".

בנוסף נקבע שדברי ההסתה לאלימות של הרב היו מפורשים וברורים, שהנאשם "כתב את דבריו כשהוא מודע היטב לבחירת מילותיו, בורר אותן, ומעביר לקוראיו את המסר המסית, ושהייתה אפשרות ממשית שדברי ההסתה יביאו הלכה למעשה למעשי אלימות כלפי ערבים. השופטת הוסיפה ש"לנאשם השפעה - הן על ציבור התלמידים והן על ציבור רחב יותר. נמצא כי עסקינן באדם בעל השפעה ומעמד- רב, בעל טור דעה באתר חדשותי, ומי שמחנך מאות תלמידים לאורך שנים.

לצד זאת, לא קיבל בית משפט השלום את עמדת הפרקליטות לפיה יש לגזור על הרב תקופת מאסר משמעותית שניתן לריצוי בעבודות שירות, וגזר עליו מאסר על תנאי וקנס בלבד.

לאור האמור, הגיש עו"ד רועי רייס ערעור, במסגרתו נכתב: "הסתה לאלימות היא עבירת פשע הפוגעת בערכים עליונים לרבות חיי אדם, ביטחון הציבור, שלום הציבור, הסדר הציבורי, מניעת אלימות. בנוסף, הסתה לאלימות המבוצעת בין יהודים וערבים באופן מכליל, אף פוגעת במרקם החיים העדין והרגיש של שתי קבוצות אוכלוסייה אלה במציאות המורכבת הקיימת בישראל ובאיו"ש".

"בייחוד כך", נכתב, "כשזו מבוצעת בשתי הזדמנויות שונות ונפרדות ...; מכאן תוך ביצוע שתי עבירות הסתה לאלימות נפרדות חוזרות; בדברי תמיכה מפורשים וברורים למעשי אלימות כלפי ערבים באשר בהם, בעת/בתקופת התרחשותם התדירה בפועל של מעשים מעין אלה; על ידי אדם בעל מעמד ציבורי-דתי-חינוכי-קהילתי רם ובעל השפעה". הפרקליטות מבקשת מבית המשפט המחוזי להתערב בעונש הקל שקבע וגזר בית המשפט השלום ולהחמירו משמעותית לעונש של 9 חודשי מאסר שניתן לריצוי בעבודות שירות.

הרב יוסף אליצור פרקליטות המדינה הסתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד