י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התנהלות נבונה

כל המרבה הרי זה מסובך? על ניהול התקציב של משפחה מרובת ילדים

איך מנהלים תקציב משפחתי כך שאף אחד לא יחוש תחושת מחסור ומצד שני לא תיכנסו לחובות ומועקות? קבלו כמה עצות שיכולות לעזור לכם עכשיו ולכל המשפחה שלכם בעתיד

כל המרבה הרי זה מסובך? על ניהול התקציב של משפחה מרובת ילדים
משפחה צילום: פיקסביי

בחסות בנק לאומי

בשנת 2017 היו בישראל מעל 2 מיליון משפחות, כאשר רק ב-2008 עמד מספרן על 1.73 מיליון. עם זאת, המשפחה הישראלית כוללת בממוצע 3.73 נפשות והנתון הזה לא השתנה דרמטית. מנגד, קיימים פערים משמעותיים מאוד בין ההוצאות של משקי בית עם ובלי ילדים.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משקי בית עם ילדים מוציאים פי 2.5 על סעיפים של חינוך, תרבות ובידור לעומת משקי בית בלי ילדים. בשנת 2018 למשל, ההוצאה עמדה על 2,809 ש"ח לעומת 1,106 ש"ח. חוץ מזה, כיום למעל 95% ממשקי הבית עם ילדים יש יותר מטלפון אחד (לעומת 60% במשקי בית ללא ילדים), מה שיכול להסביר עלייה בהוצאות תקשורת ואינטרנט.

אז ילדים זו אכן שמחה, אבל את השמחה הזו צריך לנהל כלכלית בצורה הנכונה. איך עושים את זה? הנה כמה טיפים שיכולים לעזור:

  1. נסו להגיע לפער חיובי בין ההכנסות וההוצאות

בישראל יש משפחות רבות עם 4 ילדים ומעלה ולפעמים זה מגיע לכדי 7-8 ילדים ויותר. כמובן שחשוב לבחון כל מקרה לגופו, אך עוד יותר חשוב להכין תקציב מסודר. אם מקבלים החלטות יום יומיות על בסיס תקציב שיש בו סדר עדיפויות ברור, מגדילים את הסיכוי ליצירת פער חיובי בין ההכנסות וההוצאות.

המשמעות של פער חיובי בין ההכנסות וההוצאות היא שנשאר לכם קצת יותר כסף בצד מדי חודש. בשביל להשיג פער כזה, אתם צריכים לדעת לאן הולך הכסף ומה ההכנסות האמיתיות שלכם. לכן, התחילו בהזנת נתונים כגון הכנסות כל משק הבית, הכנסות ממקורות נוספים כמו קצבאות או שכירות וכן הלאה. לאחר מכן, חלקו את ההוצאות לקטגוריות וודאו שהוא אכן מגיע למקומות הנכונים.

  1. בצעו התייעלות

התייעלות כלכלית היא עניין של החלטה ולא של משאבים כלכליים. לא רק אנשים עשירים יכולים להרשות לעצמם להתייעל, באמצעות צמצום עלויות ניהול חשבון בנק או משא ומתן על ריביות המשכנתא. בפועל, זה מתחיל עם דברים קטנים כמו העברת חפצים ובגדים מילד אחד לשני, ממשיך עם ילדים גדולים ששומרים על הילדים הקטנים וכולל גם עזרה מחברים ומשפחה מורחבת.

התייעלות גם דורשת מכם לעשות ויתורים מסוימים. אולי עכשיו זה בדיוק הזמן לעצור רגע עם המרדף אחרי הקריירה, להתאים את עצמכם כלכלית לדרך שבה בחרתם ולאכלס 2-3 ילדים באותו חדר. בטווח הקצר זה עלול לגרור פגיעה באיכות החיים, אך בטווח הבינוני והארוך כבר תחושו את השינוי.

  1. נהלו את התקציב גם בנושאים רגישים

אין סיבה לממן מינוס בבנק עם הלוואות לא מחושבות שאין מאחוריהן תכנית כלכלית סדורה. אז כמובן שבעזרת *הלוואה לכל מטרה ניתן אולי לנסות להתגבר על מכשול חד פעמי, אך לא צריך להתמסר לאוברדראפט. במקום זה, עדיף לנהל את התקציב סביב משק הבית – לרבות מה שנחשב נושאים רגישים במיוחד.

הנושא הכי רגיש שבו צריך לבצע התאמות ושינויים הוא כמובן מזון. היות ומדובר על סעיף הוצאה מרכזי של המשפחה, אולי הגיע הזמן לנהל אותו אחרת. בין היתר, תוכלו למשל לתת עדיפות לפחמימות וחלבונים במקום סוכרים ומזון מעובד, לדאוג שכל ילד יהיה שבע בלי לחרוג מהתקציב ולהראות דוגמא אישית עם מוצרים בסיסיים כגון לחם אחיד, אורז וקטניות.

*כתבה זו אינו מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

תקציב ניהול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד