י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
משרד המשפטים בוחן

בעקבות בג"ץ: הקנסות למתפללים במהלך הסגר צפויים להתבטל

במשרד המשפטים שוקלים לבטל את הקנסות שהוטלו על מתפללים בימי חג הסוכות האחרון, שלא עמדו בתקנות הקורונה זאת לאחר שהדוחות למפגינים בוטלו ע"י בית משפט העליון | הסוגיה עלתה לדיון בעקבות מכתב ששיגר ח"כ משה ארבל ליועץ המשפטי הממשלה | כל הפרטים

בעקבות בג"ץ: הקנסות למתפללים במהלך הסגר צפויים להתבטל
מתפללים בבית כנסת צילום: נתי שוחט, פלאש 90

במשרד המשפטים בוחנים את האפשרות לבטל את הקנסות שניתנו למתפללים בימי חג הסוכות במהלך הסגר השני, כך עולה ממכתב ששוגר לחבר הכנסת משה ארבל (ש"ס).

לפני כחודש וחצי פנה ארבל ליועץ המשפטי הממשלה בדרישה לבטל את קנסות המתפללים, בשל פסק הדין שניתן בבית המשפט העליון שפסל את תקנת הממשלה שאסרה על יציאה להפגנה במהלך השבועיים הראשונים של חודש אוקטובר.

כזכור, בית המשפט העליון, בהרכב מורחב בראשותה של הנשיאה אסתר חיות קבע כי ההחלטה לאסור על יציאה מהבית לצורך הפגנה הייתה בלתי חוקתית, ועל כן הקנסות שניתנו לאזרחים יבוטלו.

בדעת רוב נקבע כי התקנה בחוק שעניינה איסור על השתתפות בהפגנות במרחק העולה על 1,000 מטרים ממקום מגוריו של אדם שעמדה בתוקף בימים 1.10.2020 – 13.10.2020, "אינה צולחת את מבחני החוקתיות לנוכח הפגיעה החמורה בחירות ההפגנה וחופש הביטוי".

בעקבות כך, פנה חבר הכנסת ארבל ליועץ המשפטי הממשלה אביחי מנדלבליט ודרש להשוות את מעמדם של המתפללים לזה של המפגינים - ולבטל את הקנסות שניתנו במהלך הסגר השני. "המצב בו בוטלו הקנסות למפגינים, בעוד המתפללים שנקנסו ייאלצו לשלם את הקנס, מהווה "פגם החוקתי ומוסרי", כתב ארבל ליועמ"ש

כעת, בעקבות הטענות שעלו במכתב, משרד המשפטים ישקול להורות על ביטול הקנסות שניתנו למתפללים, בטענה כי השוטרים לא הבחינו בין נסיבות היציאה מהבית.

"בפסק הדין הוחלט בדעת רוב, לפסול את התקנות אשר הגבילו את היציאה מהבית למרחק של עד 1,000 מטר לצורך הפגנה, בשל הפגיעה מעבר לנדרש בחופש הביטוי ובזכות להפגין שהיתה כרוכה בהן. בפסק הדין לא נדונה חוקתיותן של הוראות שהגבילו יציאה מהבית למטרות אחרות", נכתב במכתב התשובה ששיגר משרד המשפטים לחבר הכנסת ארבל.

"עם זאת", הוסיפו במשרד המשפטים, "בשל העובדה שמשטרת ישראל לא הבחינה בין הנסיבות השונות ליציאה מהבית מעבר למרחק המותר בעת מתן הדו"חות על עבירה כאמור, נבחנת עתה האפשרות , כחלק מיישום פסק הדין, לבטל את כל הקנסות שניתנו בגין העבירה האמורה בתקופת תוקפן של התקנות שהגבילו. יציאה להפגנה. ככל שאכן תתקבל החלטה זו, הרי שהקנסות שהוטלו על מי שיצא מביתו מעבר למרחק האמור למטרת תפילה יבוטלו גם הם".

קורונה משה ארבל משרד המשפטים קנסות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד