כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תו ירוק - אאוט

מנכ"ל הבריאות מציג: החששות והפחדים מאחורי ההחלטה לשוב לשגרה

שר הבריאות בישר בתחילת השבוע כי התקנות של התו הירוק לא יוארכו עוד. הבוקר מבהיר מנכ"ל משרד הבריאות "לקחנו את הסיכון וביטלנו את התו הירוק, אני מקווה שהמציאות לא תטפח על פנינו"

מנכ"ל הבריאות מציג: החששות והפחדים מאחורי ההחלטה לשוב לשגרה
פרופ' חזי לוי צילום: לע"מ

בתחילת השבוע בישר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי לאחר שנה וחצי מפרוץ נגיף קורונה בשוק האוכל בהוואן שבסין, ומשם השתלט על כל העולם כולו, מדינת ישראל חוזרת לשגרה, והתקנות לא יוארכו עוד, למעט נושא המסכות בחללים הסגורים.

בהודעת השר נאמר כי היא הוחלטה על דעת הצוות המקצועי במשרדו, בימים שלאחר מכן היו כאלו שהכחישו את הסכמתם למהלך, וסגן השר יואב קיש הבהיר כי המהלך כבר סוכם לפני כחודש. הבוקר (חמישי) התראיין הפרופ' חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות לאולפן ynet, וסיפר על החששות מאישור המהלך.

בדבריו הדגיש המנכ"ל כי באי הארכת התו הירוק היתה נטילת סיכון: "לאחר ששמענו דעות רבות והתחבטנו בזה, ההחלטה היא על דעתנו להוציא את הגבלות התו הירוק, כמובן עם נטילת סיכון. הייתה התייעצות. בסופו של דבר מישהו אמון על ההחלטה, ולאחר ששמענו את הדעות קיבלנו את ההחלטה הזאת. השר קיבל ואימץ את ההחלטה הזאת. לקחנו את הסיכון וביטלנו את התו הירוק, אני מקווה שהמציאות לא תטפח על פנינו, אנחנו חושבים שלא".

עוד אמר הפרופסור: "הקורונה לא הסתיימה, עדיין יש הוראה לעטות מסכות בחללים סגורים. יש עדיין את ההגבלות בנתב"ג. התחלואה ירדה מאוד למזלנו, החיסונים עשו את שלהם, אנחנו חיים כמעט בשגרה וזה נהדר, אבל אנחנו עדיין צריכים לזכור שמסתובבים בעולם וגם בארץ מוטציות, וריאנטים, ולכן כל כניסה לישראל בכל המעברים, וגם בנתב"ג, היא מקום עם יכולת לייצר תפוצה של המחלה ולכן אנחנו עדיין צריכים להיות מאוד זהירים".

"הציבור שצריך גם לגלות הבנה ובגרות לא עושה את זה מספיק, לצערי. כ-70% מאלו שצריכים להיכנס לבידוד למשך עשרה ימים עם שתי בדיקות או 14 יום לא עושים את זה ומכך, כמובן, אנחנו דואגים" ציין לוי.

"איך יכול להיות שיותר משנה לתוך המגפה הזאת שנגמרה אצלנו, אבל לא בעולם, עדיין בנתב"ג אין מערך משביע רצון? ומה קרה לצמידים, המעקבים ובדיקות ה-PCR?" נשאל המנכ"ל, שהשיב: "ה-PCR שם, הסרולוגיה שם, הצמידים עדיין לא שם לדאבוני כי צריך לעבור עוד תהליך של חקיקה וכרגע אין את המבנה המתאים בכנסת ובממשלה לחקיקה, אנחנו פועלים שזה יקרה. אבל מבחינת ההתחקות אחרי כל נוסע, בדיקת כל הנוסעים, כללים מי בא ומי לא בא, כל זה קיים בצורה טובה ולכן אי אפשר להתכחש לזה, אבל עדיין זה לא מושלם".

בנוגע לביטול חובת עטיית המסכות אמר: "אנחנו ללא ספק בדרך לשם מתישהו. מטבע הדברים כשיש התפתחויות, יש דינמיקה, ואנחנו דנים בעניין ונדון בעניין. כרגע חובת המסכות שרירה וקיימת. למרות שהורדנו את התו הירוק, אנחנו עדיין נמצאים עם ילדים שלא חוסנו וצעירים שלא חוסנו ולכן אנחנו עדיין עם הגבלות המסכה בשטח סגור".

"אני לא חושב שאנחנו בחסינות עדר. אנחנו בחסינות נהדרת, 5,400,000 מחוסנים מנה ראשונה, מתוכם 5,100,000 כבר מוגנים עם מנה שנייה. ועדיין, יש מקום לחסן את בני 12 עד 16, מדובר בכ-600 אלף ברי חיסון לאחר שגם הורדנו את המחלימים ואנחנו כרגע משלימים את הדיונים בקרבנו. החלטנו לדון בבטיחות ובתופעות הלוואי המיוחסות לחיסון. כמובן לאור ההכרה ב-FDA, לאור ההכרה של ה-CDC, אנחנו רוצים ללכת בשיטה בטוחה ביותר ואנחנו משלימים את הדיונים עם מיטב המומחים, גם ברפואת ילדים, גם באפידמיולוגיה, גם בכל הדברים הנלווים, אונולוגיה, וירולוגיה. כפי שנראה כעת תהיה המלצה, כל הורה יחליט על הילדים שלו" סיכם מנכ"ל משרד הבריאות את נושא חסינות העדר וחיסון הצעירים.

קורונה חזי לוי יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד