י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"לכן מתגרשים?"

האברך התקשר: אלו הן הסיבות שאני רוצה להתגרש

לצערי כמה וכמה זוגות אני מכיר שהתגרשו בגלל שחשבו שחור לבן. ואז העמיקו את השחור עד שכבר לא הייתה דרך חזרה. כמה אנשים אני מכיר שסובלים בגלל צורת חשיבה של שחור לבן על עצמם ועל העולם וחייהם גיהנום | טורו השבועי של מרדכי רוט

האברך התקשר: אלו הן הסיבות שאני רוצה להתגרש
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: דוד כהן, פלאש 90

היה זה לפני כשנה הגיע אליי אברך ובקול דרמטי אמר לי: "אני הודעתי לאשתי לפני שבועיים שכך אי אפשר להמשיך, שאם לא יהיה פה שינוי דרסטי לא נוכל לחיות יחד וניאלץ להיפרד. פשוט להתגרש!".

"מה מפריע לך?" שאלתי, "שאתה עד כדי כך מוכן להתגרש אם לא יהיה שינוי בזוגיות שלכם".

"תקשיב", סיפר האברך, "אני נשוי כבר תשע שנים ברוך השם, יש לנו שלושה ילדים, אני ואשתי מסודרים בעבודה.

יש מספר דברים מאוד חשובים לי באופן אישי שכמה פעמים שביקשתי מאשתי לשנות אותם אין קול ואין עונה, היא פשוט נשארת אותו דבר ואין שום שינוי".

"ולכן מתגרשים?" שאלתי.

"תקשיב לי, באופן אישי זה מאוד מפריע לי ואם אין שינוי בדברים האלו אז זה לא חיי נישואין נורמליים. אני מרגיש שהיא לא מספיק מעריכה אותי, מכבדת אותי וזה הכי חשוב בשבילי".

"יש לי אליך שאלה", אמרתי לו, "האם יש לאשתך מספר דברים טובים שהיא עושה לך באופן אישי ולביתך ולילדיך?".

"לא", הוא ענה חד וחלק, "אין לה דברים שהיא עושה לי באופן אישי".

"אתה בטוח?" שאלתי. והוא ענה: "כן".

"ברשותך", אמרתי לו, "אני אגיד לך מה היא עושה לך.

היא מכינה לך אוכל טרי כל יום, היא מכבסת לך בגדים, היא מטפלת בילדים בוקר וערב, היא מחמיאה לך מידי פעם". וכך המשכתי למנות עוד ועוד דברים.

"אבל", הוא ענה, "אוכל, נכון היא מכינה, אבל מה אומר ומה אדבר היא עושה אוכל לא טעים בלשון המעטה. וממילא היא מכינה את האוכל לילדים אז היא מוסיפה עוד מנה גם בשבילי.

נכון, היא מחמיאה בערך פעמיים בשבוע אבל זה לא באמת אמיתי".

וכך על כל דבר שמניתי לו הוא השמיע צלילי זלזול והפחית מערכם, לפעמים בצדק ולפעמים פחות.

הייתה לי שיחה ארוכה איתו וגיליתי שיש לו דפוס חשיבה שישנם אנשים שסובלים מזה סבל רב גם בחיים הפרטיים וגם בחיים הכלליים וזה דפוס חשיבה שנקרא: "שחור - לבן", אין אמצע.

בעיוות החשיבה שחור לבן יש חשיבה קיצונית לכל כיוון, אין אמצע. בכל דבר שקורה במציאות החיים ובעולם. האדם אינו מבין שהעולם והאנשים אינם מושלמים. בחשיבה של שחור או לבן אין מצב לטעויות או לדרך האמצע, אם לא הצלחתי אני לא טוב. זוהי רדיפה אחרי שלמות של האדם על עצמו, על אחרים, על העולם, שאינה קיימת במציאות.

לדוגמה: אם אשתך עושה משהו שמפריע לך אז היא נהיית בעיניך אישה רעה. ואתה שוכח מכל הדברים הטובים שהיא כן עושה. אתה רואה באותו זמן רק את הרע שלה.

כותב השורות, מרדכי רוט. 

או אפילו משהו טוב שהיא עושה אבל זה לא מושלם בעיניך, אז גם כאן הכול נהיה שחור וכל הדבר נהיה לא טוב.

הרבה פעמים זה מתחיל מהאדם עצמו שמסתכל על עצמו שחור או לבן וכך הוא מסתכל על אחרים בצורה כזו.

הסברתי לאותו אברך שיכול להיות כנראה שלאשתו יש בעיה מסוימת בהתנהגות שלה כלפיו והיא צריכה הדרכה או טיפול בצורה שהיא מתנהגת אליו.

אבל זה שאתה רואה רק רע באשתך ולא טוב ואתה לא מצליח בכלל לשים לב ולנשום את הלבן שהיא עושה לך, לביתך ולילדיך, זה סימן שאתה חושב בצורה של שחור לבן.

גם האדם שיהיה לו את בן הזוג הכי טוב בעולם והוא יתמקד במה שלא טוב אצל בן הזוג שלו והוא יחשוב על כך וידוש בזה עם עצמו, ישתנה לרעה הרגש שלו כלפי אשתו.

זה לא אומר שלא צריך לטפל ולנסות לשפר את הדברים השחורים שיש, אבל צריך קודם לבדוק האם אני רק מתמקד בשחור או שם לב גם ללבן שיש.

ומה קרה לאותו אברך מרוב שהוא התמקד בשחור שיש באשתו ולא בלבן שבה, הוא הגיע למצב שהוא פשוט התחיל לא לאהוב אותה עד לשנאה ממש וזה גרם לו לא לכבד את אשתו ולהתייחס אליה בצורה לא יפה עד לרצון לגירושין.

התברר לי שאותו אברך גם בחייו הנפשיים עם עצמו הוא חי כך, בצורה של שחור לבן. הוא היה מבטל את עצמו ומרגיש כלפי עצמו שהוא לא שווה כלום והוא "אפס מאופס" כלשונו, בגלל שהוא לא מאה אחוז מושלם. והכול התחיל מהורים ביקורתיים שהיו לו שתמיד רצו שהוא יהיה מאה אחוז, להורים שלו לא הייתה אופציה שהוא יטעה - אין כזה מושג לטעות, אם לא הצלחת מאה אחוז אתה כישלון!

זה היה קצת קשה איתו בתחילת התהליך כי הוא היה ממש בתוך השחור והוא היה בטוח שהוא צודק במאה אחוז שאשתו היא באמת שחור משחור.

[כשאמרתי לו לראשונה שהוא סובל מהתסמונת של לבן ושחור, הוא ענה לי – בכלל לא, אצלי הכול שחור!]

אבל בסוף ברוך השם לאט לאט הוא השתנה, וראה זה פלא גם הדברים שהפריעו לו אצל אשתו נפתרו תוך פעמיים בהדרכה.

כי כאשר הוא התחיל להסתכל ולהעריך את הלבן שבאשתו ולהתבונן בחצי הכוס המלאה נפקחו עיניו, וכשאתה מסתכל על האור שיש בשני אתה מתחיל לאהוב את השני ואז גם לכבד את השני.

לפעמים באמת יש בעיה בשחור וצריך לטפל בזה, אבל זה לעולם לא יעזור לנו שנתמקד בשחור ונאמר או הכול או לא כלום.

לצערי כמה וכמה זוגות אני מכיר שהתגרשו בגלל שחשבו שחור לבן. ואז העמיקו את השחור עד שכבר לא הייתה דרך חזרה. כמה אנשים אני מכיר שסובלים בגלל צורת חשיבה של שחור לבן על עצמם ועל העולם וחייהם גיהנום.

אדרבה שנראה מעלת חברינו, לא חסרונם.

מאחל לכל עם ישראל הקדושים והיקרים שבת שקטה ורגועה. ושנזכה להאיר בלבבותינו ובלבבות הסובבים אותנו אור, אהבה ואמונה.

לתגובות: [email protected]

מרדכי רוט הליך גירושין סכסוך גירושין טיפול רגשי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד