ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
ההצעה לפיצוי נדחתה

גרמניה מתנצלת על רצח 75,000 אנשי שבט בנמיביה

גרמניה מכירה בכך שביצעה טבח בשבטים בנמיביה, ומציעה פיצוי של מעל מיליארד יורו |  השליט דוחה את הפיצוי הכספי שהוצע, הוא מכנה את הסכום "עלבון"

גרמניה מתנצלת על רצח 75,000 אנשי שבט בנמיביה
הפרלמנט הגרמני צילום: pixabay

גרמניה התנצלה ביום שישי על תפקידה ברצח בני השבט הררו ונאמה, בנמיביה לפני יותר ממאה שנה והכירה רשמית בטבח כרצח עם. גרמניה גם הסכימה לממן פרויקטים בשווי של יותר ממיליארד יורו, כפיצוי לממשלת נמיביה, כך הודיע ​​שר החוץ הייקו מאס.

אך ההצעה נדחתה על ידי השליט של הררו, וקוי רוקורו מכיוון שהסכום לא כלל את תשלום הפיצויים. "זה חתול שחור בתוך תיק במקום פיצויים בגין פשע נגד האנושות," הוא דחה את הסכום של 1.1 מיליארד יורו, לאחר שגרמניה הציעה לקדם פרויקטים של בנייה ופיתוח בנמיביה. "שום אפריקאי שמכבד את עצמו לא יקבל עלבון כזה בימינו מאומה אירופית מתורבתת כביכול".

הרקע לדברים הגיע לאחר שגרמניה הכירה בכך שהיא שלטה בנמיביה לפני מאה שנה, וחיילים גרמנים רצחו עשרות אלפי תושבי הררו ונאמה בשנים 1904-1908, היסטוריונים כינו את הרצח הזה, כ"רצח העם הראשון במאה ה-20".

ה'דיילי מייל' מדווח, כי ההסכם שהוכרז ביום שישי הוא תוצאה של שיחות של יותר מחמש שנים עם נמיביה על אירועי 1904-1908, כאשר גרמניה שלטה במקום. היסטוריונים טוענים כי הגנרל הגרמני לותר פון טרוטה, שנשלח לדרום מערב אפריקה אז בשליטה גרמנית בכדי לדכא את המרד של אנשי הררו בשנת 1904, הורה לחייליו למחוק את כל השבט.

ההיסטוריונים טוענים כי כ-65,000 בני שבט הררו נרצחו, ולפחות 10,000 בני שבט נאמה נרצחו גם הם, לאחר מרד נגד הגרמנים. מי שלא נהרג בקרב, מת מרעב והתייבשות לאחר שגורש למדבר.

כזכור גרמניה הודתה בעבר באחריות לטבח, אך היא נמנעה מלהתנצל רשמית על הטבח כדי להימנע מתביעות פיצויים. שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר, "לאור האחריות ההיסטורית והמוסרית של גרמניה, אנחנו מבקשים סליחה מנמיביה ומצאצאי הקורבנות".

אך יחד עם זאת, מאס אמר כי "לא ניתנת אפשרות לדרוש פיצויים". לטענת הגרמנים זה משקף את עמדת גרמניה שלא ניתן להחיל את אמנת רצח העם, וכי האחריות שלה היא פוליטית ומוסרית ולא חוקית.

משנת 1884 הייתה נמיביה מושבה גרמנית. לאחר שהיתה המושבה היחידה שנחשבה כמתאימה להתיישבות לבנה באותה תקופה, נמיביה משכה זרם גדול של מתיישבים גרמנים.

בשנת 1903 חיו באזור 3,700 גרמנים, ובשנת 1910 גדל מספרם ל-13,000. הגרמנים הפקיעו אדמות מהמקומיים, וכפו על המקומיים עבודות כפייה, מהלך שהביא להידרדרות היחסים בין הגרמנים למקומיים, לאחריו הגיע הטבח שביצעו הגרמנים.

לאחר מלחמת העולם הראשונה, דרום אפריקה לקחה שליטה על המקום, נמיביה היתה תחת שלטון דרום אפריקה במשך 75 שנה. המדינה קיבלה עצמאות בשנת 1990.

גרמניה, שאיבדה את כל השטחים הקולוניאליים שלה אחרי מלחמת העולם הראשונה, הייתה המעצמה הקולוניאלית השלישית בגודלה אחרי בריטניה וצרפת.

גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד