י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הסאגה שמסעירה את המגזר

הזוי: דרישה מבית המשפט לעצור את תקציבי בתי הכנסת

פתח תקווה הוכתה בהלם בימים האחרונים לאחר הימנעותם של נציגי יהדות התורה פרידמן וברגמן מתמיכה בתקציבי בתי הכנסת שיזם ראש העיר. אך התברר שזו רק תחילתה של התנהלות מקוממת ובלתי נתפסת - דרישה מבית המשפט של הנהלת אחת הישיבות המזוהות עם הנציגים עצרה את הכספים לבתי הכנסת בעיר | זעם בקרב התושבים: "איזה חילול השם עצום, מי התיר להם בכלל לעשות דבר כזה"

הזוי: דרישה מבית המשפט לעצור את תקציבי בתי הכנסת
מתפללים. אילוסטרציה צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

התנהלות נציגי יהדות התורה בישיבת מועצת העיר פתח תקווה, עלתה לכותרות בימים האחרונים, ולא במובן החיובי - לאחר שיוזמת עיריית פתח תקווה והעומד בראשה רמי גרינברג - להעניק לבתי הכנסת תמיכה כספית של כ-4 מיליוני שקלים מעבר לתקציב השנתי, נתקלה בהימנעותם בהצבעה של ישראל פרידמן ושמעון ברגמן מטעם יהדות התורה.

הרוחות בעיר סערו עם היוודע דבר הימנעותם בהצבעה, בפרט לאור הדין ודברים שניהל מולם בפומבי ראש העיר בישיבת המועצה. במהלכם ניסה ישראל פרידמן לטעון ולהאשים את גרינברג בכך שפנו אליו מ"עמותה מסוימת" שלא נכנסה לרשימת התמיכות, ולטענת פרידמן זה קרה "אולי בגלל מניע פוליטי". אך ראש העיר השיב לו כי העירייה מקצה סך עצום של כ-4 מיליון ש"ח לטובת בתי הכנסת, ומבחינת העירייה אין כל הבדל כמה בתי כנסת יתחלקו בסכום.

גרינברג הוסיף כי מדובר בהחלטות שמתקבלות בוועדת התמיכות בלבד, שם נבחנת הזכאות על פי קריטריונים שידועים ומפורסמים כל העת. במהלך הדברים ניסה גרינברג אף להבין באיזו עמותה מדובר, וביקש מפרידמן לציין את שמו של בית הכנסת.

גרינברג ציין כי מצידו לא ידוע לו כלל על בית כנסת שקיבל סירוב לא ענייני, וגם אם אכן קיים בית הכנסת שלא נתמך בגלל סיבות פרוצדורליות ובירוקרטיות כאלה ואחרות, ניתן שוב לצרף אותם בסבב התמיכות הבא, וזאת לאחר שאת התמיכה עירונית ניתן לקבל רטרואקטיבית עד 3 שנים אחורה. ראש העיר הוסיף וציין כי מרשימת בתי הכנסת שהתפרסמה עולה כי מדובר בתמיכה שווה בכל הקהילות בעיר באופן שוויוני לגמרי, וכי דבריו של פרידמן תמוהים.

פרידמן סירב לנקוט בשמה של העמותה או בית הכנסת, ולהפתעתם הרבה של חברי המועצה, בהצבעה שהתקיימה כאמור לאחר מכן, הודיעו פרידמן וברגמן על הימנעות בהצבעה על הכספים לבתי הכנסת בעיר. הדבר כאמור גרם לסערה רבה בעיר וגרר זעם כלפי נציגי יהדות התורה. גורם בעיר אף מתח ביקורת בשיחה עם 'בחדרי חרדים', כשלדבריו, "איך יתכן שנציג חרדי לא מרים את ידו בהצבעה עבור בתי הכנסת? מה עם החילול השם העצום שנגרם על ידם? זהו הכול פוליטיקה? הישיבה באופוזיציה מתירה הכול? מי הרב שהתיר להם לעשות דבר כזה? כי אנחנו לא מכירים פה בעיר מי שמסוגל לתת לזה יד".

התעלומה הפכה לזעם עם הגשת עתירה מקוממת נגד העברת הכספים לבתי הכנסת

הזעם הציבורי בעיר הביא רבים לנסות ולהבין בימים האחרונים את פשר העניין, ושתיקתם של הנציגים מיהדות התורה בנושא, רק הפכה את העניין לסאגה גדולה יותר ולתעלומה של ממש בקרב רבים. אלא ששעות ספורות לאחר מכן, התגלתה הסיבה להתנהלות המקוממת.

עתירה דחופה הוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד בדרישה הזויה לעצור את כל כספי התמיכות לבתי הכנסת בעיר. את העתירה הגישה לא פחות מאשר הנהלת ישיבת 'אור ישראל' לצעירים, וזאת לאחר שדרישתם מהעירייה לתקצב בניית ממ”דים עבור תלמידי הישיבה בסכום עצום של מאות אלפי שקלים - מכספי התמיכות שנועדו עבור בתי הכנסת בעיר - נדחתה.

גורם בכיר בעיריית פתח תקווה ששוחחנו עימו בניסיון להבין את הסיפור אמר ל'בחדרי חרדים', כי "עצם דרישת הישיבה לבנות עבורם ממ"דים מכספי בתי כנסת היא לא פחות ממחוצפת ודורסנית. מדובר פה בבתי כנסת שאספו שקל לשקל כדי לבנות ולתחזק את בתי הכנסת, גבאים ששקועים עד צוואר בחובות של השוטף והעבר, ומול זה עומדת ישיבה שעד כמה שידוע לנו - יציבה כלכלית עם עשרות שנות פעילות, ונתמכת ע"י משרד החינוך ועוד, שהחליטה שיבנו לה ממ"דים מתקציבי בתי הכנסת, שעה שכלל לא מדובר בבית כנסת. ועכשיו הם עוד באים ועוצרים בגסות רוח שכזו את העברת הכספים לבתי הכנסת בעיר! איפה נשמע כדבר הזה? איזה חילול השם אדיר הם גורמים פה… נגמרו לנו המילים, באמת".

תושבים מהעיר פתח תקווה ששוחחו עם בחדרי חרדים, ניסו להסביר מעט את הילך הרוח בעיר לנוכח הסאגה ההזויה. אחד מהם אמר: "עזבו, אם הייתם קצת מכירים מה שקורה בעיר, לא הייתם מתפלאים". לדבריו, "יש את החונטה של העסקנים שחיים להם בבועה משלהם ומנהלים קרבות יומם ולילה נגד ראש העיר, ויש אותנו התושבים, שכל פנייה שלנו לראש העיר ולצוות שלו נענית במהירות שיא שאין לה אח ורע בשום עיר אחרת בארץ".

תושב אחר שהשתתף בשיחה עם 'בחדרי חרדים' ביקש דווקא לפנות דרכינו אל נציגיו ביהדות התורה ולקבל מהם תשובה לשאלה בסיסית אחת: "מי הרב שהתיר לכם - ישראל פרידמן ושמעון ברגמן, להימנע מהצבעה לטובת מיליונים לבתי כנסת כנסת בעיר, ולפעול ביודעין ובמישרין לטובת מוסד אחד בודד בעיר, שלא ברור מי התיר לו בכלל לדרוש כספים שנועדו לבתי כנסת, ועוד אחר כך ללכת לערכאות בדרישה לעצור את הכספים?! אני לא מכיר ולו רב אחד שיתיר מהלך שכזה שכל כולו חילול השם עצום ונזק ישיר לבתי הכנסת בעיר". הוא הוסיף, כי "יש תחושה של מיצוי מהחבורה הזאת".

נציגי יהדות התורה: "לא היינו נמנעים לו היה חשש שההצבעה לא תעבור בלעדינו"

ישראל פרידמן ושמעון ברגמן הדפו את הטענות ואמרו בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי מדובר בטענות מופרכות. "חשוב להבין, אנחנו שליחי ציבור שדואגים יותר מכולם להתפתחות בתי הכנסת בעיר, אך כאן מדובר בעניין פוליטי. לא נמנענו בהצבעה כדי להתנכל חלילה לבתי הכנסת שבקשתם לתמיכה כספית כן התקבלה - אלא נמנענו כדי למחות ולדאוג לעמותות אשר הגישו בקשה ובכל זאת הן נדחו, ככל הנראה בגלל עניינים פוליטיים גרידא".

ברגמן אמר ל'בחדרי' כי ההצבעה הייתה יותר אקט מחאה מאשר ניסיון לעכב את התמיכה בבתי הכנסת. "הרי לאופוזיציה יש רוב והיינו בטוחים שההימנעות שלנו לא תסכל את אישור הבקשות. ולא רק, לו היינו חוששים שההצבעה שלנו עלולה להכריע בעניין, היינו מצביעים בעד".

ברגמן טען גם כי לא ידוע לו על בקשה לתקציב לבניית ממ"דים. לטענתו, המאבק שלו היה בקשר לתקציב לבית הכנסת בישיבה. הוא גם נימק מדוע בישיבת 'אור ישראל' מתעקשים על קבלת מיליון שקל שהוא כרבע מהסכום הכולל שאמור להגיע במסגרת התקציב לכלל בתי הכנסת. לדבריו, כל בית כנסת מקבל סכום מסוים מהתקציב המתבסס על 'קבלות' שנאספו ומספקות תמונת מצב על ההוצאות השוטפות של תחזוק המקום; כל מוסד מקבל את חלקו בהתאם להוצאותיו.

גם פרידמן טען כי ידוע לו רק על בקשה לתקצוב בית הכנסת בישיבה ולא על תקצוב בניית ממ"דים. במענה לשאלת 'בחדרי' מדוע הוא נמנע בהצבעה על תקצוב לעשרות בתי כנסת לתושבי העיר תחת אמתלה של הגנה על ישיבה שחלק גדול מתלמידיו אינם תושבי העיר בכלל - הוא ענה כי לא מדובר בישיבה היחידה שביקשה תקציב ושתלמידיו אינם תושבי פתח תקווה.

גורם בכיר בעירייה הגיב להכחשות כי מדובר בממ"דים: "נציגי יהדוה"ת בפתח תקווה הוכיחו כי ההיתממות היא דרכם, וכי המחויבות שלהם היא מעל לכל - לחבורה שניהלה בעבר את העיר והשתמשה בכספי הציבור כאילו היה זה כספם הפרטי, ולא לציבור שבחר בהם. ואם להעמיק מעט בתשובות שהנפיקו הרי שהם עצמם מודים שהם נתנו יד ואולי אפילו שותפים למהלך ההזוי שהובילה הנהלת ישיבת אור ישראל שפנתה במסירה מוחלטת לערכאות ועצרה את כל תקציבי בתי הכנסת בעיר".

יתירה מכך, האם לא חובתם של נציגי ציבור להעמיק בנתונים שהונחו על שולחנם ולבחון האם מדובר בבית כנסת או שמא בכלל בבניית ממ"דים בלבד?! העובדה שהם כלל לא בדקו את הדברים ומיד פעלו כחיילים בקרב של מאן דהו, מדירה שינה מעיניהם של תושבי העיר, שחיים בשלום עם הנהלת העירייה אך סובלים מנציגות שמבצעת הוראות מלמעלה ללא בדיקה ועל סמך פוליטיקה זולה בלבד. המצב לצערנו הוא פשוט כך, הם לא בודקים, אין להם שום מושג, אבל אם זה נגד גרינברג - יאלה למערכה. חבל שאלה הם פני הדברים".

מהנהלת ישיבת אור ישראל נמסר בתגובה: "עמותת אור ישראל מפעילה בית כנסת 365 יום בשנה. 3 פעמים ביום. אין סתירה שעמותה תפעיל גם ישיבה וגם בית כנסת. הגשנו בקשה לתמיכת העיריה להרחבת בית הכנסת והעזרת נשים. בכפוף לקריטוריונים שמועצת העיר קבעה".

הבקשה הוגשה במועדה וצורפו לה כלל הנספחים כנדרש. למרות זאת, לצערנו, העיריה משיקולים פוליטיים, השמיטה את העמותה, והגישה הצעה לחלוקת סך התמיכה, בהשמטה של העמותה".

למרות פניות חוזרות ונשנות לעורך הדין ארז בן חמו, לתיקון המעוות, העיריה בחרה להתעלם. לא נותרה לעמותה ברירה רק להפעיל את החוק".

תגובת יהדות התורה בפ"ת: "כל יהודי נבון מתושבי העיר סמוך ובטוח כי נציגיו הפועלים יומם ולילה למען הכלל והפרט ודאגו לבניית עשרות בתי כנסת לכל המגזרים ללא הדרה ופילוג ימשיכו לדאוג לרווחתם ולפיתוחם".

בנושא זה הובא לידיעתנו כי היו מספר עמותות שהגישו בקשה לתמיכה ולא נענו. ביקשנו הבהרות בנושא שבוע קודם לכן בוועדת הכספים וכן בישיבת המועצה.

1.מה הקריטריונים לקבלת הזכאות.
2.מי הם כל העמותות שהגישו בקשות.
3. האם יש עמותות שהגישו בקשות ונדחו ומה סיבת הדחייה.
4. האם יש עמותות עם אותם סיבות דחייה שאושרו.

ולא נענינו".

כאשר ידענו שיש רוב לאישור ההצעה נמנענו כדי להביע הזדהות עם העמותות שנדחו ע"מ שחלוקת התקציב תיהיה שווה".

אגב יצויין כי הצעתינו להקל ולהנגיש שירותים עירוניים לגיל הזהב מתושבי העיר נדחתה בבוטות וזלזול על ידי העיריה וחברי הקואליציה אבל את זה לא יספרו לכם באתר בחדרי חרדים שנוקט קו ברור של הכפשה של נציגי ציבור".

פתח תקווה ישיבת אור ישראל בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד