י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
היסטוריה מרגשת

לראשונה: 76 שנים לאחר השואה; רב ראשי חדש

הרב מרדכי אליעזר באלה, יכהן כרב הצבאי הפדרלי בגרמניה כשנה וחצי לאחר ששרת ההגנה של גרמניה הודיעה על חידוש משרת רבנים צבאיים ב'בונדסוור' וכשנה לאחר שאושר ב'בונדסטאג' הודיעה המועצה המרכזית של יהודי גרמניה על המינוי • הרב באלה סיפר לעיתון 'יתד נאמן' על היוזמה להקים פורום ייעוץ בין הרבנים המשרתים בצבאות העולם ועל ההיערכות לקראת חגי תשרי הבאים ומתקרבים, גם על היציאה לחזית שם ממוקמים חיילי צבא גרמניה ומוסיף כי כבר בעתיד הקרוב ימונו בצבא הגרמני עוד כעשרה רבנים

לראשונה: 76 שנים לאחר השואה; רב ראשי חדש
הרב מרדכי אליעזר באלה צילום: באדיבות המצלם

נשיא המועצה היהודי יוסף שוסטר, הודיע על מינוי של רבה של מדינת סקסוניה ולייפציג בגרמניה הרב מרדכי אליעזר באלה, חבר ועד רבני גרמניה ה-ORD לרב הפדרלי הראשון של צבא גרמניה. בעתיד הקרוב ימונו עוד כעשרה רבנים שיעמדו לשירות היהודים המשרתים בצבא, הן כמענה הלכתי והן בתמיכה רוחנית ואף בעידוד נפשי ואוזן קשבת. לשניים מהמועמדים כבר החלו תהליכי הבחירה.

הרב סיפר על התפקיד החדש והבהיר כי לא מדובר בתפקיד רב ראשי, למרות שזהו המשמעות של תפקידו אלא הרב הפדרלי ובהמשך המחלקה תתפתח וצפויים לכהן תחתיו עשרה רבנים צבאיים.

לדבריו, הגדרת התפקיד היא "מלווה נפש", בעוד עד כה רק אנשי דת נוצריים שימשו בתפקיד מאז הודח הרב האחרון ששירת בצבא, כעת הוא יחל לתת שירות לחיילי הצבא הגרמני שירצו להיפגש עם רב מכל הסיבות האמורות.

הרב באלה מדגיש כי למרות שיש כיום בצבא גרמניה כיום יותר מוסלמים מיהודים, הוא צופה כי חיילים אלה יעדיפו לפנות לרב יהודי מאשר לנוצרים "הם מרגישים יותר קרובים אלינו".

למעשה, מסביר, הרב מרדכי אליעזר באלה - המוכר בקרב קהילתו גם בשמו המקומי הרב ז'ולט - כי הוא אמור למסור שיעורים והרצאות על היהדות לחיילים בקורסים שונים, וגם אם לא יהיו שם רק יהודים, עצם החשיפה שלהם לתכנים ישמשו ככלי עזר נרחב למאבק באנטישמיות. ובזה אני רואה שליחות.

הרב באלה מזכיר את רבו הדיין הגר"ח ארנטרוי (רבי חנוך בן בלימלא לרפו"ש) מי שהסמיך אותו לרבנות במסגרת בית במדרש לרבנים שע"י הישיבה בברלין, שהחדיר בו סיסמה שהיא מבחינתו דרך חיים "הוא אמר לי לקראת מינויי כרבה של לייפציג כי הכלל מבחינתי צריך להיות אחד ומיוחד וזהו 'לעשות קידוש ד'' ולשם אני חותר בכל תפקידיי".

הרב באלה.

כיצד אתה מתכוון לפעול בתקופה הקרובה? נשאל הרב הפדרלי החדש. "אני קיימתי שיחות מקצועיות ומעמיקות עם רבנים מקבילים, בצרפת, באוסטריה, בלונדון ובהולנד, גם מול הרבנים מקבילים בישראל ובצבא ארה"ב עמדתי בקשר. קיבלתי ברכות על מינויי וכמובן אני למדתי מהם רבות. אני אף הצעתי להקים מעין פורום של רבנים מכל צבאות העולם כדי שנוכל ללמוד וללמד איך להוסיף קידוש שם שמים. בכל זאת תפקיד כזה בקרב אחת הצבאות החזקים בעולם הוא בעל משמעות", אמר הרב.

לשאלה אם מעבר לתפקידים הרבניים הוא אמור לתווך בין הצבא לגורמים יהודים כמו למשל הצבא הישראלי, העדיף הרב באלה לא לענות בצורה ישירה, אך גורמים בכירים במערך הצבאי הגרמני צוטטו בתקשורת המקומית כמי שהועידו את הרב הפדרלי החדש לחזק את הקשר בין משלחות הצבא הישראלי לגרמני.

הרב באלה מוסיף ומציין כי כבר בתקופה הקרובה הוא צפוי לצאת למסע חיזוק של חיילים העומדים בחזית, באפגניסטן, במאלי ובעוד מדינות שצבא גרמניה מחזיק כוחות צבאיים. במקביל, גם נערך החל מעכשיו לקראת ירח האיתנים המתקרב ובא "אנו לקראת תקופת החגים בשנה הקרובה ואני נערך להקים את המחלקה עם צוות רבנים שאני מקווה שכבר נוכל לגייס למשימה, כדי שכל יהודי יוכל לקיים תפילות ולחגוג את חגי ישראל כהלכה", אמר הרב באלה.

במקביל מבהיר הרב כי הוא ימשיך בתפקידו כרב הראשי של לייפציג, "כאן אנחנו מבצעים פעילות חסרת תקדים. אני יכול לציין לדוגמא את האנדרטה – מיצג הכסאות הריקים בכיכר מרכזית בעיר – העומדת על מקום שהיה בעבר אחד מ-118 בתי כנסת במחוז. זה בא להמחיש שרק הכסאות נשארו ואיפה היהודים? לצערנו רק בית כנסת יחיד נותר כיום ה'ברודי שול', והוא בית הכנסת הראשי בו אנו מקיימים את התפילות והפעילות השוטפת, אך מעת לעת אנו משתמשים במיצג כדי להפיח חיים יהודיים היכן שביקשו למחוק אותם. במקום שהצורר הנאצי מחק אנו נדאג למלא בהם חזרה רוח יהודים. ואכן בכיסאות אנו מארגנים קבלות שבת, אירוע מיוחד לציון ליל הבדולח, הדלקת נרות חנוכה ועוד במסגרת הפעילות היהודית לסטודנטים. הפעילות הצבאית הפדרלית לא תבוא חלילה להוריד מהקיים אלא להיפך להרחיב אותו בעז"ה, וכולי תקווה כי אכן אעמוד במשימתי לקדש שם שמים, לקרב רחוקים, ולהוסיף מן הקודש על החול ובד בבד להסיר אפי' במעט מן האנטישמיות כלפי היהודים והיהדות במדינה", סיכם.

יצוין כי זמן קצר לאחר עלייתו לשלטון של הצורר אדולף היטלר בשנת 1933, נאסרה פעילותם של הרבנים בצבא גרמניה. כעבור 75 שנים הגישה שרת הביטחון של גרמניה, אנגרט קרמפ-קרנבאואר את הצעת החוק להשבת פעילות הרבנות בצבא וזו אושררה כעבור כחצי שנה על ידי הפרלמנט. בנאומה בפרלמנט אמרה שרת ההגנה כי 'זהו יום היסטורי לגרמניה - המהלך הוא חזרה למסורת עתיקה. זהו סימן לסולידריות והכרה כלפי החיילים היהודים. הרבנים יספקו תרומה ניכרת כנגד האנטישמיות היומיומית המתגברת בחברה שלנו, וכנגד קיצוניות ופופוליזם'.

המהלך להשבת הרבנים ל'בונסוואר' החל במאמר שפרסם מר שוסטר בעיתון המוביל בגרמניה ה'פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג', ובו קרא להוסיף לבונדסוור, הצבא הפדרלי הגרמני, תקנים לרבנים, המקבילים לתקנים שאושרי לאנשי דתות אחרות: '70 שנה אחרי מלחמת העולם השנייה, הגיע הזמן לחדש את התפקיד של איש דת יהודי בבונדסוור, כפי שהיה בעבר'. שוסטר הסביר במאמר את המורכבות הרגשית בגיוס יהודים לצבא גרמניה לאחר השואה, והוסיף כי 'המצב השתנה מאז הימים ההם, וכעת צעירים יהודים רואים בגרמניה כבית שלהם'.

במשרד ההגנה אמר כי הקמת רבנות ראשית בצבא גרמניה תוכננה במקור בשנה שעברה אך התעכבה בשל מגיפת הקורונה ולהערכתם היא תחל לפעול בשטח בעוד כחודשיים עם מינויים של הרבנים הנוספים ועבודת המטה.

טקס ההכתרה יתקיים בעוד כשלושה שבועות בלייפציג, שם מכהן הרב באלה, בוגר בית המדרש לרבנים דברלין, כרב הראשי, בהשתתפות ראש ממשלת סקסוניה מיכאל קרצ'מר, שרת ההגנה בכירי הממשלה וצבא גרמניה.

גרמניה רב ראשי רב צבאי ראשי הרב מרדכי אליעזר באלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד