י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מאכלי תשרי • מה בריא וממה להיזהר?

עד כמה בריאים מאכלי החגים: האם הדג באמת בריא? אילו סגולות מיוחדות יש לרימון? ומה ניתן לעשות עם האתרוג בתום חג הסוכות? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי על מה שטוב ומה שטוב פחות במאכלים של חגי תשרי

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



אצלינו היהודים החגים תמיד מלווים בסעודות. מה טוב ומה טוב פחות בדברים שאנחנו נוהגים לאכול בחגי תשרי? מחוסר מקום לא נוכל לדבר על כל מאכלי החג, אך נזכיר כמה מהם.




דגים

הראשון הוא, כמובן, דגים.

היום יש אפשרויות כל-כך מגוונות להכנת הדגים, שגם אלה, שלא אוהבים טעם/ריח של דגים ונמנעים מהם מסיבה זו, יכולים היום לאכול אותם בלי לסבול מהטעם/ריח הלא אהוב.
מה טוב בדגים?

- דגים מכילים הרבה חלבונים

- דגים מכילים מעט מאד שומן

- לשומרי משקל – דגים מכילים מעט מאד קלוריות

- מכילים הרבה שומנים בלתי רוויים (אומגה-3). כבר דובר המון על חיוניותם לגופינו ולבריאותינו. מחוסר מקום אזכיר רק את תרומתם בטיפול ומניעה של דיכאון, בעיות קשב וריכוז ורמות בלתי מאוזנות של כולסטרול. מסיבה זו מומלץ לאכול דגים לפחות פעמיים בשבוע. מומלץ לאכול דגי ים, כמו מקרל, הרינג, טונה, אנשובי, סלמון, סרדינים.

- מכילים יוד, החשוב לחילוף החומרים של הגוף

- מכילים ויטמינים מקבוצת B, החיוניים לפעילות מערכת העצבים ולחילוף החומרים בגוף

- הרבה יותר קל לעיכול מבשר

יחד עם זאת, בעניין הדגים חשוב לציין, שבזמנינו דגים נהיו נושאי מתכות כבדות, חומרי הדברה וחומרים מסוכנים אחרים. זה במיוחד נכון לגבי ישראל, כי אצלינו, שלא כמו באירופה או בארה"ב, מי שופכה תעשייתיים הולכים ישר לים ואין לא פיקוח ולא ביקורת ולא חוקים לדבר. כל אחד שגר במישור החוף וודאי היה עד ללהקות דגים מתות או גוססות. במחקר עיתונאי שנעשה בשנת 2000 ע"י "ידיעות אחרונות" נמצאו כמויות גדולות של ארסן, קדמיום, עופרת ומתכות כבדות אחרות, חומרי הדברה (בעיקר פחמימונים ופנילים כלוריים). חומרים אלה גורמים למחלות קשות שונות, כמו מחלת פרקינסון, מחלות סרטניות, מחלות ריאה, מיגרנה, פודגרה, שבץ ומחלות אטופיות שונות. (דרך אגב, זו הסיבה, שבגללה ממליצים לחולים במחלות אלה להימנע ממזון מן החי, כולל דגים.) דגימות שנעשו בדגי הכנרת עד שנת 1997 הראו עד 75% דגים מורעלים. לאחר שנת 1997 המצב האקולוגי של הכינרת הוחמר בהרבה, אך נלקחו פחות דגימות – "מסיבות תקציביות".

רמות הזיהומים בדגי בריכות בישראל הרבה יותר גבוהים מאשר בדגי ים. דגי הברכות שטים, למעשה, בתוך תמיסת אנטיביוטיקה, שלא לדבר על המון חומרים נוספים שמוסיפים להם וכן על חומרים מזיקים שהם מקבלים עם מזונם. דגים גם נושאים גורמי מחלות רבות, כמו חיידקי ליסטריה וויבריו וטפילים שונים. לכן בשום פנים ואופן אין ללכת אחר האופנה ולאכול דג לא מבושל או לא מבושל דיו (כמו סושי). התענוג מאכילתו הוא רגעי, והנזק יכול להיות ארוך טווח וגם בלתי הפיך.

המסקנה. פעם דגים היוו סגולה לבריאות ואריכות ימים. היום כבר לא. אבל הם עדיין חלק מהתפריט שלנו ומהווים מקור לחומרים חשובים לגופינו. לכל מי שאינו צמחוני וממשיך לאכול דגים, מומלצים דגי ים מהים הצפוני (ראה רשימה דלעיל), שנחשבים היום להכי פחות מזוהמים. דבר חשוב נוסף: לא להרבות בשימורים! הם מכילים הרבה חומרים מזיקים, קודם כל - חומרים משמרים.

הצורות העדיפות להכנת דגים: בישול איטי, אפיה, אידוי. הטיגון לא מומלץ בהחלט.

ועוד דבר: חשוב מאד לשים לב - לטריות הדג!



רימון

הרימון נמנה על שבעת המינים של ארץ ישראל. הוא ידוע מימי קדם, ותמיד שימש כסמל לשפע, פריון, חכמה, יופי וברכה. הוא גם ידוע כבעל סגולות רבות וכצמח מרפא, כאשר כל חלקי הרימון נמצאים בשימוש: הגזע קוטל תולעים, הקליפה משמשת לטיפול בטחורים ובפיסורה. שמן מגרעיני רימון מאיט תהליכי הזדקנות. הרימון ידוע כמונע אנמיה, טרשת העורקים ומחלות לב. הוא שומר על לחץ דם נורמאלי, מנקה את הדם מרעלים ושומר על חיוניות המח.

הרמב"ם מדגיש במיוחד את יכולת הרימון לאיחוי פצעים. תאופרטוס היווני (מאה 4 לפנה"ס) כתב אודות השימוש בו לצרכי ריפוי של בעיות מעיים. רימון מטפל בבעיות עיכול (גזים, עצירויות, שילשולים וכו'), בעיות תפקוד כוח גברא, סכרת, גודש בכבד, שומר על עור פנים, מחזק שיער וחניכיים ובעל תכונות טיפוליות רבות נוספות. רימון לא מכיל פחמימות ושומנים, אך מכיל הרבה ביופלבנואידים וויטמיני C ו-6B. מחקר שנעשה בטכניון בחיפה מצא, שלשמן רימון יש השפעות חשובות בטיפול סרטן השד. באוניברסיטת מישיגן בארה"ב מצאו, שרימון מסוגל לשיקום העור. מחקר במרכז רמב"ם בחיפה הראה שמיץ רימון עוצר התפתחות של טורשת העורקים.

חשוב לציין, שרימון אסור לאנשים עם אבנים בכליות, וכן אין להגזים בשימוש ברימון לאנשים עם נטייה או חשש לאבנים בכליות, למשל, לאלה, שיודעים שמחלה כזאת קיימת במשפחה (אף שהם עצמם אינם סובלים).



אתרוג

האתרוג היה מוכר כבר מימי קדם ומאז ומתמיד היו לו שימושים רפואיים ואחרים. אתיופים צחצחו שיניים בענפי עץ האתרוג. סינים ויפנים החזיקו אתרוג כסגולה משרפה. אצל ההודים זהו עץ קדוש.

אצלינו האתרוג הוא אחד מארבעת המינים המשמשים אותנו בסוכות, אבל זה גם פרי ראוי לאכילה, צמח מרפא, סמל למושלמות ולפוריות ופרי בעל סגולות כה רבות, שאין להם מספר! זהו פרי עץ הדר, יש לו טעם וריח, ודומה לצדיק וחכם שמריחין מעשיו וחכמתו ולומדים ממנו

מה טוב באתרוג?

- מחזק את הלב ומונע את מחלותיו (וחז"ל משלו את האתרוג ללב האדם!)

- מונע את הסתיידות כלי הדם וכן את כל מחלות הנובעות מבעיות בכלי הדם; שומר על גמישות כלי הדם

- מאזן רמות כולסטרול בדם

- מיץ אתרוג מקטין אבנים בכליות ועוזר בהתקף חריף בצורה מיידית, מונע הווצרות אבני הכליה ומטפל בדלקות בדרכי השתן

- בצירוף עם מיץ רימונים מקטין תופעות אלרגיות

- מחזק כוח גברא

- רמב"ם כתב רבות אודות האתרוג, ובין היתר המליץ עליו כעל תרופה נגד עקיצות והכשות של בעלי חיים

- הרמב"ם גם ממליץ על משקה עלי אתרוג לחיזוק חלשים וחולים

- הרמב"ם גם ממליץ על אכילת קליפת אתרוג כרפואה ללב ,ועל עלי האתרוג, בשילוב בתוך פורמולות מיוחדות, לטיפול בבעיות דופק

- הרמב"ם גם הכניס את האתרוג לתוך פורמולה מורכבת מאד שמועילה להמון דברים, וביניהם: מחזקת את כל האיברים ואת הלב והמוח בפרט, "מאחרת את השיבה, מחזקת חושים, נותנת רווחה לנפש" ועוד.

- מחקרים אחרונים מראים השפעה נוגדת סרטן, במיוחד סרטן העור, של האתרוג.

- קליפתו משכחת כאבי גידים

סגולות האתרוג רבות ומגוונות, אך עיקר הסגולות קשורות לפוריות:

- אכילת האתרוג משפרת את הזרע

- אכילת פיטם האתרוג היא סגולה לבן זכר

- אכילת אתרוג (גם חי וגם מבושל) שבירכו עליו בסוכות ע"י אישה הרה הינה סגולה ללידה קלה. ויש אומרים שבשביל זה צריך לאכול 7 פיטמים של אתרוגים שבירכו עליהם בסוכות

- לאישה ההרה להריח את אתרוג שבירכו עליו בסוכות – סגולה להולדת תינוק חכם, ולהסתכל על האתרוג – סגולה להולדת תינוק יפה (אפשר גם לשלב...)

- לשים קליפת אתרוג, שבירכו עליו בסוכות, לפה של חולה ושיחזיק מאחורי הלחי – סגולה לרפואה שלימה

- סגולה לזרע בר קיימא לאישה – לאכול פיטם של האתרוג שבירכו עליו בסוכות ביום הושענא רבה
בתום חג הסוכות ניתן להשתמש באתרוג באופנים שונים, כולל אכילה. אפשר לאכול אותו חי ואפשר לבשל. מאכל אתרוגים לדוגמא - קליפות אתרוגים מסוכרות. אפשר לאכול אותן כממתק טבעי ומאד בריא.

ושתהיה שנה מבורכת לכל עם ישראל.




ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קיסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד.

מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה.

טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-845-01-03

קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד