י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
כך עובדת השיטה • תחקיר 'בחדרי חרדים'

חשיפה: המאפיה החרדית שמטילה אימה על חנויות הסלולר בבני ברק

אחרי מאבקים שקטים ופומביים, 'בחדרי חרדים' שמע את עדויות בעלי חנויות הסלולר בבני ברק - על ההפגנות, האיומים, על הפגיעה ברכוש, על מניעת הגשת תלונות במשטרה, על דרישת הפקדת הצ'קים, על השיקולים הכלכליים באיצטלא דרבנן ועל השקרים שסופרו לגדולי ישראל

חשיפה: המאפיה החרדית שמטילה אימה על חנויות הסלולר בבני ברק
הפגנה נגד חנות סלולר צילום: שוקי לרר

"חבר שלי מתקשר אליי ואומר לי כי בונים עליי תיק. נוברים בעבר שלי ומתכוונים לפרסם לכלוך פנימי על משפחתי". כך סיפר ל'בחדרי חרדים' אחד מבעלי חנויות הסלולר בבני ברק, שסירב לקבל את ההוראות של ועדת הרבנים.

"לא רציתי להביא צ'ק פיקדון של 10,000 ש"ח לוועדת הרבנים בשביל תעודת כשרות, לא רציתי להפסיד הרבה כסף ולסיים עם מכירת ה'סימים' לחו"ל, לא רציתי להשליך לפח את הפלאפונים מסוג נוקיה C-2 שהשקעתי בהם המון כסף - אבל המידע על 'בניית התיק' ועל הוצאת לכלוך אישי עליי, שברו אותי לחלוטין ונאלצתי להתקפל למרות ההפסד הכספי האדיר שאני ממשיך לספוג גם בימים אלה", אומר לנו בעל החנות.

ובכן, לא מדובר במקרה חד-פעמי. במסגרת השיחות שניהלנו התברר כי כך עובדת השיטה: מי שמסרב לקבל את התכתיבים של ועדת הרבנים, קופץ עליו רוגזו של "קמב"ץ ההפגנות" (כפי שהוא מכונה בידי הנפגעים), והוא שולח את אנשיו להפגין מול החנות. במידה ובעל החנות מסרב להתקפל - ההפגנות עולות שלב, מתגברות והופכות ליותר ויותר אלימות. כשאין ברירה, מפעילים גם את "שיטת האיומים".

בין השמות שעלו במסגרת השיחות, הוזכר גם שמו של צ. צ. שמגדיר את עצמו כמשגיח הארצי של החנויות מטעם וועדת הרבנים. לטענת בעלי חנויות, צ. מעורב בהפגנות ובאיומים נגד בעלי חנויות הסלולר.

אחד הנפגעים שביקש לטשטש את עדותו מחשש לפגיעה בו, סיפר בשיחה ל'בחדרי חרדים': "זה התחיל עם הפגנות של אנשים בודדים שעמדו עם שלטים. זה המשיך עם ריבוי המשתתפים בהפגנות. לאחר מכן ילדים ניפצו את החלונות של החנות, וזה עלה מדרגה עם פגיעה ברכב שלי. וכשכל זה לא מצליח - מגיעות הטרדות אישיות ואיומים על פגיעה בפרטיותי".

הביטאונים המפלגתיים של המגזר החרדי, 'המודיע' ו'המבשר', פרסמו היום (שלישי) על הפגנה גדולה שתתקיים מחר ברחובה של עיר בני ברק. "להיקהל ולעמוד על נפשם", נכתב בכותרת המודעה, "אלפי ישראל יוצאים לעצרת תפילה ומחאה אדירה ברחובה של עיר בראשות שרי התורה, גדולי ומאורי הדור שליט"א".

בהפגנה צפויים להשתתף האדמו"ר מויז'ניץ, האדמו"ר מטשערנאביל, האדמו"ר מדאראג, האדמו"ר מחנובקא בעלזא והאדמו"ר מנדבורנה.

ההפגנה שאמורה להתקיים מחר ברחוב רביעי עקיבא בבני ברק בשעה 17:45, טרם אושרה על ידי המשטרה. מחר בשעות הבוקר יקיימו המארגנים סיור יחד עם נציגי המשטרה כדי לבדוק את עניין הבטיחות.

בדיקת 'בחדרי חרדים' העלתה כי לפחות בחלק מבתי האדמו"רים מתנערים מהשתתפות וטוענים כי הבריונים מצליחים להטעות את אחד מהאדמו"רים ממרכז בני ברק, והוא מגיע לבתי האדמו"רים הגדולים לסדרת ביקורים בשבוע. "הוא עושה את זה באופן שוטף. הוא מגיע לפעמים אפילו מספר פעמים בשבוע ומציג בפני האדמו"ר מידע שגוי שאנשי הקמב"ץ האכילו אותו, ככל הנראה", אמר לנו גורם המקורב לבתי האדמו"רים.

לדבריו, "לבני הבית אין ברירה וכשאדמו"ר מתדפק בדלת, חייבים להכניס אותו לאדמו"ר. אחרי שסירבו לצרף את הסכמתם למחאה, מציגים עוד ועוד חומר ומידע שגוי, וכל זה גרם, בסופו של תהליך, לתמיכת האדמו"רים בהפגנה שתתקיים מחר".

מסתבר כי הטקטיקה מופעלת לא רק כלפי אדמו"רים. גם אחד מרבני עדות המזרח שמתגורר בשיכון ו' בבני ברק ונחשב לאחד מגדולי התומכים בהפגנות נגד חנויות הסלולר - קיבל מידע מוטעה בקשר לסוגיית "סרבני תעודות הכשרות המחמירות".

בנו של אותו רב גילה את השקרים שסיפרו לאביו: "החנויות הללו מוכרות סרטים לא כשרים לילדים קטנים. המוכרים מביאים פלאפונים לא כשרים לבחורים צעירים", נאמר לאביו.

בעלי חנויות הסלולר מגחכים על הטענה הזאת ואומרים ל'בחדרי חרדים': "כמעט בכל חנות חרדית בעולם יודעים המוכרים כי לא מביאים פלאפונים לא כשרים ללקוחות שמתחת לגיל 18. וגם אלה שכן מוכרים יודעים כי אם לא ימכרו, הבחורים יסתובבו באזורים חילוניים ויקנו שם את הפלאפונים. מיותר להסביר את ה'נזק הרוחני' שההסתובבות במקומות הללו גורם לצעירים המבולבלים".

למרות פעולותיו של צ. צ. שעומד, לטענת בעלי החנויות, מאחורי הפגנות נגד חנויות סלולר - ועדת הרבנים הרשמית איננה מעורבת בהפעלת אלימות.

מזכיר 'ועדת הרבנים' הוא עסקן חרדי בשם י. ל. הוא מתווה את עקרונות הארגון על פי דרכו של האדמו"ר מגור, שמתנגד למכירת פלאפונים לא כשרים, וקיבל גם את תמיכתם של בכירי הרבנים בישראל.

בעלי החנויות טוענים כי התנהלותו של ל. היא זאת שגרמה לכאוס הזה. "זה התחיל לפני כשש שנים. ועדת הרבנים הביאה תעודת כשרות לכל חנות בבעלות חרדית שהסכימה למכור רק פלאפונים ש'כשרים לפי הקריטריונים שוועדת הרבנים קבעה'. בעלי החנויות הסכימו", גולל בפנינו בעל חנות סלולר בעיר את פרטי הסאגה.

לדבריו, "התפנית קרתה כאשר נציגי ועדת הרבנים דרשו הפקדת צ'ק פיקדון של 10,000 ש"ח מכל חנות אשר מעוניינת בתעודת הכשרות של הוועדה. לפי ההסכם, הצ'ק ייפרע במידה ו'כללי הכשרות' של החנות יופרו. העניין הזה גרם לתדהמה רבה והביא להתנתקות המונית מהוועדה ותקנותיה הקיצוניות".

רשימת ההחמרות בתקנות הוועדה התארכה ככל שהזמן חלף. בוועדת הרבנים אסרו את מכירת כרטיסי ה'סים' לטסים לחו"ל שלא הייתה להם אפשרות להשתמש בכרטיס ה'סים' הכשר שלהם במדינות אחרות. הם הגבילו גם את מכירת מכשירי ה'וויז' (WAZE) בטענה כי הוא פועל רק על ידי חיבור לאינטרנט. מתנגדי תקנות הוועדה הוסיפו לטעון כי אחרי זה גם אסרו למכור מגן למכשירים הלא כשרים.

ועדת הרבנים הגדילה לעשות ודרשה מהיבואנים למכור רק דרכם את מכשירי הפלאפונים. כדי לאכוף את העניין, הוועדה אסרה על החנויות שפעלו בהוראותיה למכור פלאפונים מחברות שמוצריהן לא עברו דרכה.

"לדעתי, היה מדובר בשיקול כלכלי גרידא. היה מדובר בפלאפונים שהיו מוגנים על פי כל קריטריון אפשרי. אני לא רואה שום סיבה מדוע אסרו לנו למכור אותם - מלבד העובדה שהם לא הועברו דרך הוועדה, וככל הנראה גרם לעסקנים לחשוש כי רווחים פוטנציאליים אדירים ייחמקו מכיסם הפרטי", התבטא בחריפות אחד שוויתר על תעודת הכשרות, בעקבות ההגבלות הבלתי נגמרות.

בתשובה לתמיהת 'בחדרי חרדים' האם הנפגעים פנו למשטרה בעקבות האיומים וההפגנות - ענו כי "בעלי חנויות שהתארגנו להגיש תלונה במשטרה נתקלו בהפגנות יותר מוגברות ובאיומים כי יפרצו להם לחנויות. זה גרם להם לסגת מהתוכנית".

המשגיח הארצי של החנויות מטעם וועדת הרבנים, צ. צ. מסר בתגובה: "אין יחס לדוברי כזב".

פנינו לקבל את תגובת מזכיר ועדת הרבנים י. ל. אך הוא סירב למסור תגובה כלשהי.

חנות סלולר טלפונים סלולריים הפגנת מחאה הפגנת חרדים פגעי הטכנולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד