י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בהצבעת אי-אמון

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה בשוודיה נפלה

לראשונה בהיסטוריה של שבדיה נפלה ממשלה מכהנת לאחר הצבעת אי אמון בפרלמנט השבדי, 181 חברי פרלמנט הצביעו בעד הפלת הממשלה הסוציאליסטית מתוך 349 חברים, 51 נמנעו

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה בשוודיה נפלה
ראש הממשלה השוודי עם ביידן צילום: לשכת ראה"מ השוודי

ממשלת הסוציאל דמוקרטית בשבדיה נפלה דבר שלא קרה עד כה במדינה. סה"כ 181 מתוך 349 חברי הפרלמנט הצביעו בעד ההצעה, עם 51 נמנעים. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה השוודית שראש ממשלה הודח בהצבעה כזו.

למנהיג סטפן לוון שהפך לראש הממשלה הראשון בשוודיה שהפסיד בהצבעת אי-אמון בפרלמנט, יש לו שבוע להתפטר או להכריז על בחירות בזק.

ההחלטה להפיל את הממשלה, התקבלה לאחר סכסוך על פיקוח על שכר דירה הקשור לבתים חדשים, מה שהוביל את מפלגת השמאל לסגת מתמיכתה בקואליציה. בשבוע שעבר קראה מפלגת הימין הקיצוני 'השוודים הדמוקרטים', לכנס את הפרלמנט להצבעה נגד ממשלתו של לוון. גם מפלגת השמאל של שוודיה, נמצאת באופוזיציה, שתיהן הודיעו כי לא יתמכו בתוכניותיה של הממשלה להפוך את שיטת הפיקוח על מחירי השכירות לליברליות יותר.

התוצאה משמעותה נפילת ממשלת קואליציית של הסוציאל-דמוקרטים עם המפלגה הירוקה. אם ראש הממשלה יחליט לפרוש מתפקידו, יצטרך דובר הפרלמנט להתחיל במשא ומתן בין מפלגות אחרות להקים ממשלה חדשה.

המהלך קרה לאחר שמפלגת השמאל בשבדיה קראה להצביע אי אמון בממשלה בשבוע שעבר, על רקע שורה של הצעות שיפגעו בשכר דירה של צעירים, אף שמפלגתו של ראש הממשלה לופבן לא תמכה בצעד הזה, היא הסכימה לבחון את התוכניות כדי לפייס מפלגות אופוזיציה אחרות, בניסיון להקים ממשלה. כל ממשלה חדשה שתוקם, תישאר בשלטון עד לבחירות הכלליות, שאמורות להתקיים בספטמבר בשנה הבאה.

שבדיה הצבעת אי אמון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד