ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

היכונו: בקרוב 'דור ישרים' הספרדי

בדיקות גנטיות טרום האירוסין הפכו לדבר שבשגרה, אך הבדיקות נועדו בעיקר לאוכלוסיה שמוצאה מאירופה • עכשיו מתארגנים עסקנים ספרדים להקמת מערך בדיקות דומה, שימנעו מחלות גנטיות המאפיינות אוכלוסיה שמוצאה מזרחי

היכונו:  בקרוב 'דור ישרים' הספרדי
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

אין משודך ממוצא אשכנזי שאינו מכיר את בדיקות טרום האירוסין של אגודת 'דור ישרים'. עכשיו גם משודכים ממוצא מזרחי עומדים להכיר את מחט המזרק מקרוב.

הבדיקות הגנטיות היזומות, על-ידי אגודת 'דור ישרים' ומשרד הבריאות, נועדו למנוע הופעת מחלות תורשתיות גנטיות רצסיביות (מחלות המופיעות רק אם שני בני הזוג נושאים את המוטציה), מסוג ספציפי אשר נפוצות בעיקר באוכלוסייה ממוצא אירופי.

אך בשל התקדמות האבחון הרפואי וזיהוי מחלות גנטיות המאפיינות אוכלוסייה מארצות המזרח, נוצר צורך בהקמת מערך דומה לאוכלוסייה שמוצאה מארצות צפון אפריקה והמזרח התיכון.

כפי שמסביר אחד היוזמים: "דור ישרים בודקים מחלות גנטיות כמו 'סיסטיק פיברוזיס' ו'טאי זק'ס שמידת שכיחות נשאות הגנים הללו באוכלוסייה מארצות אירופה גבוהה, אבל שכיחותן אפסית באוכלוסיה מזרחית. יש מחלה ששמה קנאוון שנפוצה מעט יותר באוכלוסיה המזרחית, אבל האמת היא שמי שלא אשכנזי אין לו מה לחפש שם. לעומת זאת ישנן מחלות גנטיות הנפוצות אצל הספרדים, אבל אלה לא נבדקות".

מה שהניע במיוחד את היוזמה הוא שרשרת של פענוחים גנטיים של מחלות תורשתיות הנפוצות אצל עדות יהודיות שמוצאן ספרדי.

רק לאחרונה זיהתה קבוצת מחקר בראשות פרופ' אוהד בירק, מנהל המכון הגנטי במרכז הרפואי סורוקה ומהמכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב באוניברסיטת בן-גוריון, גן שפגם בו גורם למקרי פיגור שכלי המלווה בפרכוסים בקרב יהודים שמוצאם מצפון אפריקה ועירק.

במסגרת המחקר זוהו שתי מוטציות - האחת בקרב האוכלוסיה העירקית והאחרת בקרב יוצאי יהדות מרוקו והתברר שאחד מכל 40 אנשים בקרב אוכלוסיות אלו הוא נשא של המוטציה.

לאור האחוז הגבוה של הנשאים מחד וחומרת המחלה מאידך עומד משרד הבריאות לממן בדיקת דם מיוחדת כחלק מבדיקת סקר גנטית לפני הריון. אך פתרון זה אינו הלכתי ועל דרך כלל ממליצים פוסקי ההלכה לאמץ בדיקות טרום אירוסין כדרך העיקרית למלחמה בבדיקות הגנטיות.

העסקנים היוזמים החלו בימים אלה סבב אצל פוסקי ההלכה הספרדיים, כדי לקבל את תמיכתם ביוזמה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד