כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
שינוי דרמטי מנתניהו

אחרי נתניהו: זו הגישה של ממשלת בנט מול האיום האיראני

בשונה ממדיניותו של נתניהו בנוגע לאיום האיראני ששלל כל הסכם מחודש עם טהרן, ממשלת בנט דווקא החליטה ללכת על שיתוף פעולה הדוק בנושא עם ממשל ביידן במטרה להגיע להסכם שישמור עד כמה שניתן על האינטרס הביטחוני של ישראל

אחרי נתניהו: זו הגישה של ממשלת בנט מול האיום האיראני
בנט ולפיד צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בשונה מהתפיסה של נתניהו ששלל כל מו"מ עם המשטר האיראני על הסכם גרעין, ממשלת בנט-לפיד נוקטים בגישה שונה: שיתוף פעולה עם הממשלה האמריקאי בניסיון להביא להסכם שישמור עד כמה שניתן על האינטרסים הביטחוניים של ישראל.

בוושינגטון מדווחים כי ארה"ב מבקשת למשוך את הזמן שבין סבבי שיחות גרעיניות העקיפות עם איראן, במטרה לדבר עם ממשלת ישראל החדשה ולהבין את עמדתה בנושא.

בוושינגטון מעוניינים לעכב את המשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין האיראני מ-2015 במטרה להגיע לשיתוף פעולה טוב יותר עם ישראל, כך לפי מקור מוסמך בממשל ביידן שהובא בג'רוז'לם פוסט.

לפי מקורות בישראל, הממשלה החדשה נערכת לשלוח מומחים לוושינגטון כדי לדון בדרכים לאכיפה טובה יותר של המגבלות על תוכנית הגרעין האיראנית, כולל הסכמות אילו סנקציות יישארו בתום ההסכם, כדי למנוע מאיראן את מרוץ החימוש הגרעיני בעתיד. מומחה אמריקאי הסביר כי "התחושה בוושינגטון היא שישראל שלאחר נתניהו, רוצה למנוע נשק גרעיני איראני באמצעות הסכם חזק".

זוהי כמובן סטייה דרמטית ממדיניותו של ראש הממשלה הקודם נתניהו שפסל כל דיאלוג עם האיראנים על הסרת הסנקציות. "ארה"ב מעוניינת ביחסים שיתופיים עם ישראל בנושא, אם כי המשמעות היא להקדיש זמן לדיאלוג עם הממשלה החדשה של ישראל - ומכאן מגיע עיכוב משמעותי במשא ומתן עם איראן - כשהמטרה היא הצבת עמדות תובעניות יותר לאיראן," אמר המומחה.

שר החוץ יאיר לפיד מתכנן להיפגש עם שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן ברומא ביום ראשון הקרוב לאחר שהשניים שוחחו כבר מספר פעמים בנושא. לפיד ינסה להבין משר החוץ האמריקאי מה הכוונה בהסכם חזק יותר מול איראן והאם הוא באמת משרת את האינטרס הביטחוני של ישראל.

הרמטכ"ל אביב כוכבי שיצא לארה"ב לשוחח עם בכירים בממשלה, נפגש עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן וגורמים בכירים נוספים כדי לדון באתגרים האזוריים, ובראשם התוקפנות האיראנית ושאיפותיה הגרעיניות, הוא הציג דרכים לעצור את יכולות הגרעין של איראן. כך נמסר מדובר צה"ל.

ומה בדבר איראן? בכיר במשטר התייחס למו"מ מול המעצמות והציג הישג איראני בדמות הסרת הסנקציות על ייצוא הנפט והספינות. באיראן מנסים להציג זאת כהישג במטרה לקבל לגיטימציה פנימית למהלך שמלווה בלא מעט ביקורת מבית. גם באיראן כמו במערב מודים כי הסכם עדיין רחוק, אך קיימת הערכה שהמשטר מעוניין להגיע להסכם קודם כניסתו של הנשיא החדש והקיצוני אבראהים ראיסי, כדי להעניק לו התחלה עם דף חלק.

בנוגע לטענה על הסרת הסנקציות של ארה"ב על הנפט האיראני, בכירים אמריקאים מסתייגים ואומרים כי דברי הבכירים האיראנים - מוגזמים.

 

איראן הגרעין האיראני ארה"ב ג'ו ביידן אנתוני בלינקן נפתלי בנט יאיר לפיד אביב כוכבי אברהים ראיסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד