ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
כבר בשנות ה-90

המחדל בפלורידה; הבניין שקע בהדרגה ולא היה תקין למגורים

מסתבר כי הבניין בן ה-12 קומות שקרס הלילה ומאז נעדרים כ-100 דיירים, לא היה תקין למגורים והקריסה החלו באיטיות מאז שנות ה-90, כך מתפרסם בשעות האחרונות בארה"ב

המחדל בפלורידה; הבניין שקע בהדרגה ולא היה תקין למגורים
אירוע קריסת הבניין בסורפסייד צילום: מוישלה גוטמן

חוקרים ומומחי בנייה טוענים כי הבניין שקרס הלילה (חמישי) במיאמי, החל לשקוע כבר בשנות ה-90. על פי חוקי פלורידה, הרשות המקומית חייבת לתת אישור מחדש של בניינים מסחריים ורב-משפחתיים אחת ל-40 שנה, הכוללת בדיקות חשמל ותיחזוק המבנים לצורך הגשת דו"ח לעירייה. תהליך זה נערך לבניין שקרס אך טרם הושלם, כך אמרו גורמים בעירייה.

"בשורה התחתונה זה לא בניין ישן, ובדיקה של 40 שנה או אפילו אם הבדיקה לא נעשתה, כאלה דברים לא אמורים לקרות," אמר ראש רובע סרפסייד, צ'רלס בורקט.

אך הסקנדל ככל הנראה הרבה יותר גדול. חוקר מאוניברסיטת פלורידה הבינלאומית אמר כי הבניין הוקם על שטחי ביצה, והיה אמור לעבור שיפוץ, אך דבר לא נעשה.

הבניין שקע בקצב של כשני מילימטרים בשנה, מאז שנות התשעים, כך על פי מחקר שנערך בשנת 2020 על ידי שמעון ודובינסקי, פרופסור במחלקה לאדמה וסביבה באוניברסיטה הבינלאומית בפלורידה.

"הסתכלתי הבוקר ואמרתי 'אוי אלוקים' אכן ידענו זאת" אמר ודובינסקי, "רמת השקיעה שהחלה בשנות התשעים גרמה לפגיעות במבנים, כגון קירות סדוקים או יסודות מוחלשים".

בתוך כך, נעשים ניסיונות ליצור קשר עם בעלי הדירות בבניין בן ה-12 קומות, כדי לוודא שהם לא נעדרים תחת ההריסות. כ-100 מוגדרים נעדרים, בהם 25 חרדים, מתוכם זוג חסידי חב"ד שנעדרים.

הקהילה החרדית פרסמה את שמותיהם של 24 מהנעדרים שקיים חשש לשלומם.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', כמעט מחצית מתושבי רובע סרפסייד שבמיאמי, פלורידה, הם חרדים, כ-3000 במספר. רבים מהם חסידי חב"ד. למקום הגיעו בשנות השמונים חסידי חב"ד.

הבניין שקרס נמצא בשדרת קולינס, 1.6 קילומטרים מבית כנסת, שם חתם בשבוע שעבר מושל פלורידה, רון דה סאנטיס, על הצעות חוק המעניקות סיוע והקלות לארגון הצלה של דרום פלורידה.

רגע קריסת המבנה ממצלמות האבטחה.

מטעם כיבוי והצלה נמסר כי כ-55 יחידות דירות נהרסו, בניין בן 40 שנה המאכלס יותר מ-136 יחידות בסך הכל. המחלצים פינו 35 אנשים מתוך ההריסות. גורמים רשמיים מעיריית מיאמי מסרו, כי כ-100 אנשים עדיין לא אותרו, אך לא ידוע האם הם היו בבניין, ארגון 'חסד של אמת' הודיע כי לפחות 25 מהנעדרים עשויים להיות חרדים, אך לא ברור אם הם היו בבניין.

ראש הרובע סורפסייד, צ'רלס בורקט, אמר לעיתונאים ביום כי עשרות תושבים ללא בית, הוא הוסיף כי גם 50 חדרים במלון הסמוך לבניין המגורים פונו מחשש לקריסה. בורקט אמר כי אנשים רבים זקוקים לדיור זמני.

עוד אמר לרשת NBC כי הקריסה "נראית כאילו אירעה פצצה", וכינה את ההתמוטטות החלקית "כישלון קטסטרופלי של בניית הבניין, קשה לדמיין איך זה יכול לקרות, בניינים פשוט לא נופלים".

פלורידה מיאמי אסון מיאמי מחדל קריסה בנין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד