ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

עפר ואבק • איך מתמודדים איתם?

אילו מחלות יכול לגרום האבק? ומדוע חשוב מאוד לנקות את הבית מאבק? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי על המחלות, האלרגיות, האסתמה והדרכים להתמודד איתן • מאבק באבק

עפר ואבק • איך מתמודדים איתם?



במשך השנה בית ממוצע אוגר כ-190 ק"ג אבק. כמובן, לפעמים פחות, לפעמים יותר: הכול תלוי באיזור המגורים, תנאים סביבתיים וכו'. אבק הבית מורכב מכ-5000 חלקיקים שונים. הוא מורכב מחתיכות עור קטנות של אדם ובעלי חיים שונים, חתיכות שיער ופרוות בעלי חיים, חתיכות קטנות מחרקים שונים, אבקת פרחים, חתיכות קטנות של עצים, חול, אסבסט, חתיכות נייר, דבק, חוטים, חיידקים, חתיכות פלסטיק, חתיכות נוצות, כל מיני חומרים שנוצרים כתוצאה מהפעילות התעשייתית של האדם וכו' וכו' – בהתאם למקום והסביבה. חלקיקי אבק רבים מזיקים ומסוכנים לבריאות האדם, למשל, חומרי הדברה, קרציות האבק, תרכובות של עופרת, חתיכות גוף של מקקים, נבגי אובשים ועוד.

אבק הבית הוא אלרגן ידוע ונפוץ ביותר. במילים אחרות, יש הרבה מאד אנשים, שהם אלרגים לאבק הבית. למעשה, "אבק הבית" זה לא אלרגן אחד, אלא הרבה אלרגנים שונים. כשאדם עושה בדיקה לגילוי אלרגיות, ואומרים לו, שיש לו "אלרגיה לאבק הבית", פירוש הדבר שאדם זה יכול להיות אלרגי לקרצית האבק, לכיסוי מקקים, לאובשי הבית כאלה ואחרים או לעוד הרבה מאד דברים שונים, כאשר המשותף להם הוא, שהקטנת כמות האבק בבית מקטינה את התגובה האלרגית של אותם אנשים.

המחלות הנפוצות ביותר להם גורם אבק הבית הן:

1. נזלת אלרגית

2. תגובה אלרגית של העור (אקזמה או דרמטיטיס)

3. אסתמה

4. במקרים של תגובה אלרגית חזקה מאד – התנפחות של קווינקה. במצב זה יש נפיחות חזקה של העור ושל שומן תת-עורי בכל החלק העליון של הגוף, לפעמים גם באיברים הפנימיים, מפרקים וקרומים של המוח. נפיחות זו אינה מלוווה בגירוד וחולפת תוך מספר ימים, אבל אם היא כוללת איברי נשימה, היא יכולה להיות מסוכנת לחיי אדם, ודורשת התערבות רפואית דחופה

מכול האלרגנים הנמצאים בתוך האבק (ויש הרבה!) האלרגן החזק ביותר הוא קרציית האבק. מדובר בחרק קטן מאד שגר בתוך האבק וניזון מחתיכות עור אדם. בגרם אחד של אבק הבית יש יותר מ-2500 קרציות אבק! הם מאד עמידים, אין אף תכשיר כימי שנמצא יעיל נגדם, אין שום דרך להיפטר מהם לחלוטין, והאפשרות היחידה להקטין את כמותם בבית זה פשוט השמדה מקסימאלית של אבק הבית.

יש כמה שיטות להילחם עם אבק הבית. השיטה העתיקה היא – ניגוב. חשוב ביותר שהמטלית, בה אתם משתמשים לצורך זה, תהיה לחה, אחרת אתם פשוט מרימים את האבק לאוויר, וכעבור כמה שעות הוא יחזור, אבל בינתיים ימלא את האוויר, ותנשמו אותו, כך שמניקיון בעזרת מטלית יבשה יש הרבה יותר נזק מאשר תועלת.

שיטה נוספת היא שימוש בשואב אבק. מכשיר זה בהחלט מועיל במלחמה נגד האבק. חשוב רק להשתמש בו לעיתים קרובות ולהחליף שקיות ופילטרים בזמן. אני ממליצה גם פעם ביום לעבור חדר-חדר על כל הבית ולהדליק שואב אבק עם צינור פתוח לאוויר החדר למשך 10 דקות בכל חדר. זה מקטין כמות האבק באוויר בכ-90%!

כמה עצות לאנשים, שיש להם אלרגיה לאבק הבית:

- תוותרו על שטיחים, וילונות כבדים ורהיטים מבד

- תשמרו על הספרים בארונות ומדפים מאחורי דלתות זכוכית, ותפתחו אותם רק כדי לקחת/להחזיר ספר

- תשתמשו בכריות סינטטיות ניתנות לכביסה, ותכבסו אותן פעם בשבוע

- תחזיקו את הנעליים בארון נעליים סגור

- תשתמשו רק בוילונות מבדים קלים, ותכבסו אותם כל שבוע

- לאדם שסובל מאלרגיה לאבק הבית לא כדאי להשתמש בשואב אבק. שואב אבק מצד אחד שואב באמת את האבק, אך מצד שני גם מרים את האבק ממקומות שונים בבית לאוויר, משם הוא נשאף ע"י מי שנמצא באותו זמן בבית וגורם להתקף מחלה אלרגית.

לא משנה באיזו דרך תבחרו, חשוב מאד שלא תזניחו את נושא האבק בסביבת מגוריכם. מדהים, כמה לפעמים דברים קטנים וזניחים יכולים לגרום נזק רב.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קיסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד.

מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה.

טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-845-01-03

קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד