י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פציעה בצבא: מה צריך לעשות לאחר פציעה כזו?

שירות בצה"ל הוא שירות חיוני, אך גם כזה שטומן בחובו סיכון רב – בייחוד ביחידות קרביות. במהלך השירות, ישנם חיילים שחווים פציעה בצבא שמובילה למוגבלות גופנית ולעתים גם נפשית. המגבלות הללו מונעות תפקוד תקין, ולכן חשוב לקבל תגמולים כספיים כאשר מתרחשות פציעות מגבילות. מטה תוכלו לגלות מי מוגדר כנכה צה"ל, ומה לעשות כאשר מתרחשת פציעה מגבילה בצבא

פציעה בצבא: מה צריך לעשות לאחר פציעה כזו?
פינוי חייל צילום: Roy Alima/Flash90

מי מוכר כנכה צה"ל?

על פי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), נכה צה"ל הוא מי שנופל תחת אחת ההגדרות הבאות:

·         אדם שחווה חבלה גופנית במהלך שירותו הביטחוני

·         אדם שחלה במהלך שירותי הביטחוני

·         אדם שחווה החמרה במחלה/חבלה קיימים שהוכרו כנכות צבאית

כפי שמרביתנו יודעים, ההגדרות האלו תקפות הן לחבלות גופניות והן לחבלות נפשיות (פוסט טראומה). תביעה על פציעה בצבא צריכה להוכיח קשר נסיבתי בין השירות ובין הפגיעה. כדי לקבל הכרה כנכה צה"ל, יש להגיש תביעה עם מסמכים שמוכיחים שאכן קיים קשר כזה. הכרה כזו מתקבלת לאחר תהליך תביעה שכולל את השלבים הבאים:

הגשת תביעה אצל קצין התגמולים

קצין התגמולים של משרד הביטחון מרכז מסמכים וטפסים הנוגעים לתביעה. אצל הקצין יש להגיש טופס תביעה, וכן מסמכים רפואיים שתומכים בהוכחת הנסיבתיות של החבלה. אם ישנו דו"ח פציעה שמולא בסמוך לפציעה – חשוב לצרף אותו לתביעה. לאחר שקצין התגמולים מקבל לידיו את כל החומרים הרלוונטיים לתביעה, הוא יעבירם למומחים רפואיים מטעם משרד הביטחון.

זאת בעצם התחנה הראשונה שבה תביעות יכולות להיכשל. המומחים בוחנים לעומק את התביעה ואת עברו הרפואי של התובע כדי לבדוק את אופי הפציעה. אם מוטל ספק שפגיעה כלשהי נגרמה בעקבות השירות הצבאי – התביעה תידחה ולא תעבור הלאה. אם המומחים מוצאים נסיבתיות בתביעה, הם יעבירו את מסקנותיהם לקצין התגמולים.

הקצין יעביר את החומרים הרלוונטיים ואת מסקנות המומחים לוועדה רפואית. הוועדה הזו מטעם משרד הביטחון תקבע את היקף וחומרת הפציעה ותקבע אחוזי נכות בהתאם.

עמידה מול ועדה רפואית

ועדה רפואית משרד הביטחון היא תחנה נוספת שבה תיקי תביעה נגד משרד הביטחון עלולים להיכשל. תפקידה של הוועדה הוא לקבוע אחוזי נכות, וישנם מקרים שבהם נקבעים אחוזים נמוכים מדי. אחוזי נכות של 9%-0% בגין פציעה בצבא מהווים הכרה מצד משרד הביטחון שהוא אחראי לפציעה. אולם, האחוזים הללו אינם מזכים בתגמולים כספיים. אם נקבעים אחוזי נכות של 19%-10% - התובע יקבל פיצויים חד פעמיים. במקרים חמורים שמובילים למגבלות משמעותיות (20% נכות ומעלה), התובע יקבל פיצויים חודשיים.

המכשולים בהגשת תביעות על פציעה בצבא

כאמור, הגשת תביעות על פציעה בצבא עלולות "ליפול" בדרך. כדי לנצח בתביעות מהסוג הזה, חשוב להיות מדויקים ולהגיש מסמכים שמוכיחים כי פציעה שחוויתם נובעת משירותכם הצבאי. מומחים מטעם משרד הביטחון וכן ועדות רפואיות מטילות ספק בטענות של תובעים – אלא אם כן הם מוכיחים אחרת.

כלומר, מדובר בהליך משפטי שבו חובת ההוכחה על נסיבתיות היא עליכם – התובעים. אתם צריכים לספק מידע רפואי שמוכיח כי נגרמה לכם נכות עקב שירותכם. בנוסף, עליכם להציג את המקרה שלכם באופן המקובל וכזה שיבטיח שתקבלו את זכויותיכם המלאות.

משוחררים רבים מתקשים לעשות זאת מפני שהם אינם מכירים את המערכת מבפנים. לכן, סיוע משפטי של עורך דין משרד הביטחון הוא חיוני בתיקים של פציעה בצבא. תפקידו את עורך דין שכזה הוא לסייע לכם לקבל את אחוזי הנכות והפיצויים שמגיעים לכם. בתוקף תפקידו, עורך דין משרד הביטחון יעזור לכם ללקט חומרים רפואיים שמוכיחים את טענתכם. בנוסף, עורך דין מקצועי ייצג אתכם בפני ועדות רפואיות ויסייע לכם בהגשת ערעורים. אם אתם סובלים מנכות מגבילה עקב שירותכם הצבאי, יש לכם זכויות. הגשת תביעות נגד משרד הביטחון מאפשרת לחיילים רבים לממש את זכויותיהם, ועורך דין מקצועי בתחום יגדיל את סיכויי הזכייה שלכם בתביעות הללו באופן משמעותי. 

פציעה צבא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד