כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
חשש לעתיד המדינה

כוחות ארה"ב עוזבים סופית את אפגניסטן לאחר 20 שנה

אחרון מבין 2,500-3,500 חיילים אמריקאים עזבו את אפגניסטן או מתקרבים לעזיבה, והשלטון המקומי חושש כי אפגניסטן תחזור להיות מדינת טרור, לאחר 20 שנה האמריקאים עוזבים את המקום

כוחות ארה"ב עוזבים סופית את אפגניסטן לאחר 20 שנה
אילוסטרציה צילום: unsplash

לאחר כמעט 20 שנה עזב צבא ארצות הברית את שדה התעופה באגרם - אפגניסטן, שם ניסה הטליבאן לתפוס שטחים כדי לשלוט בהם, האמריקאים לא נתנו לטאליבן להתרומם, ועצרו במשך השנים אנשי אל-קאעידה שהיו מעורבים בפיגועי 11 בספטמבר, כך אמרו שני גורמים אמריקניים.

שדה התעופה של באגרם, 80 קילומטרים צפונית לבירה קאבול, החזיק יותר מ-100,000 חיילים אמריקאים שעברו במתחם במשך השנים. גורם אפגני אמר כי הבסיס הועבר רשמית לממשלה בטקס ביום שבת, כך דיווחה סוכנות הידיעות 'רויטרס'.

הנסיגה משדה התעופה היא האינדיקציה הברורה ביותר לכך שאחרון מבין 2,500-3,500 חיילי ארה"ב עזב את אפגניסטן או מתקרב לעזיבה, חודשים לפני התאריך שהנשיא ג'ו ביידן קבע לעזיבת הכוחות 11 בספטמבר.

רוב חיילי נאט"ו כבר יצאו מאפגניסטן החל מהשבוע האחרון, סוכנות הידיעות AP דיווחה כי רוב הכוחות האירופאים עזבו את המדינה, ארה"ב סירבה לומר מתי אחרוני חייליה יעזבו את אפגניסטן, מפני חששות ביטחוניים, ההגנה על שדה התעופה הבינלאומי בקאבול עדיין נמצא במשא ומתן. חיילים טורקים וארה"ב מגנים כיום על שדה התעופה.

כ-6,500 חיילים אמריקאים יישארו באפגניסטן כדי להגן על שגרירות ארה"ב בבירה. אך החשש שלאחר שחיילי ארה"ב יעזבו את אפגניסטן יגיעו לוחמי הטליבאן וישתלטו על אזורים נוספים במדינה, וינסו לגרש את כוחות הביטחון האפגניים הרשמיים.

בתמורה לנסיגת ארה"ב, הטליבאן נשבע למנוע התקפות בינלאומיות נגד ארה"ב מאדמת אפגניסטן. ארגון הטרור גם התחייב להיכנס לשיחות עם הכוחות האפגניים הרשמיים, אך התקדמות מועטה מאד היה במשא ומתן.

בפאיז זלאנד, פרשן פוליטי ופרופסור באוניברסיטת קאבול, אמר לרשת אל אל-ג'זירה, "ארה"ב עושה עזיבת חסרת אחריות" לפני סיום הסכם שלום פנים באפגניסטן. "נראה כי ייתכן שהמדינה הולכת לקראת מלחמת אזרחים", אמר לאל ג'זירה.

אפגניסטן צבא ארה''ב טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד