י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ההסכם הסתיים

מזכ"ל האו"ם קורא לביידן להסיר את הסנקציות מעל איראן

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש פנה לאיראן בקריאה שתיישם את הסכם הגרעין הקודם במלואו, עד לחתימת ההסכם החדש, וקרא לארה"ב להסיר את הסנקציות נגד איראן

מזכ"ל האו"ם קורא לביידן להסיר את הסנקציות מעל איראן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: מתוך האינסטגרם שלו

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש פרסם בימים האחרונים קריאה כפולה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולהנהגה האיראנית, ובה הוא מבקש מהצדדים להחזיר את המצב לקדמותו באופן מיידי, כדי לאפשר לאיראן להתפתח מבחינה כלכלית, ולעצור את ההתקדמות שלה לעבר ייצור פצצת אטום.

גוטרש פנה לנשיא ארה"ב בקריאה להסיר את כל הסנקציות מעל איראן, כפי שהתחייבה ארה"ב לעשות במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בתקופת כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארה"ב. גוטרש הוסיף ואמר כי ארה"ב צריכה גם להאריך את הוויתורים שלה בנוגע לסחר בנפט עם איראן – הקלות מסוימות בסנקציות שאושרו על ידי הנשיא ביידן עם תחילת כהונתו, כדי לפתות את איראן לגשת לשולחן המו"מ.

גוטרש הוסיף במקביל פנייה לרפובליקה האסלאמית של איראן, וביקש שתפסיק לאלתר את הפעילות החורגת מהסכם הגרעין, כולל העשרת אורניום לרמה גבוהה והפרות אחרות של ההסכם המבוצעות על ידי איראן. לדבריו, עד שייחתם הסכם חדש, יכולים הצדדים לחזור ולקיים את ההסכם הישן במלואו.

דבריו של מזכ"ל האו"ם באים על רקע המשבר בשיחות הגרעין, לנוכח העובדה שאיראן עצרה לחלוטין את העברת המידע לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ופקחי הסוכנות אינם יכולים לדעת מה עושה איראן במתקנים הגרעיניים השונים, ועד כמה היא מתקדמת ליכולת לייצר פצצה גרעינית.

בין הצדדים היה הסכם זמני שאיפשר את הפיקוח עד לחתימת הסכם קבוע וכולל, אך ההסכם הזמני הגיע לסיומו וגם ההארכה של חודש שנוספה עליו, הגיעה גם היא אל סיומה, כשאיראן מבהירה שעכשיו אין לה שום כוונה להאריך את ההסכם פעם נוספת, ומבחינתה מדובר בהמשך פעילות מלאה של תכנית הגרעין ללא כל פיקוח זר, או לחלופין חתימת הסכם קבוע שיכלול הסרה מלאה של כל הסנקציות על איראן.

מזכל האום ג'ו ביידן איראן סנקציות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד