ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
ההמון הסתער

הבסיסים הצבאיים נשדדו; אפגניסטן חוזרת לאחור

תושבים באפגניסטן בזזו כדורי סל, רמקולים, מערכות סטריאו, מחשבים ניידים, אופניים וקסדות, גיטרות וכל דבר אחר שיכלו לשים עליהם את ידם לאחר שבזזו בסיס צבאי אמריקני לשעבר שהתפנה מחיילים אמריקאים שהסתלקו בסוף השבוע

הבסיסים הצבאיים נשדדו; אפגניסטן חוזרת לאחור
צבא ארה"ב באפגניסטן צילום: pixabay

ארה"ב עזבה את בסיס חיל האוויר באגרם - אפגניסטן לאחר כמעט 20 שנה, החייל האחרון פשוט כיבה את האור, והחיילים פשוט נעלמו מבלי להודיע ​​על כך למפקד האפגני החדש של הבסיס, שגילה את עזיבתם של האמריקנים יותר משעתיים לאחר שעזבו, כך אמרו גורמי צבא באפגניסטן.

צבא אפגניסטן השוויץ ביום שני בבסיס האווירי הריק, שהיה מוקד המלחמה של אמריקה נגד הטאליבן, משם ארה"ב ניסתה לחסל את מחבלי אל-קאעידה שהיו אחראים לפיגועים ב-11 בספטמבר 2001, אז נהרגו מעל 3000 אמריקאים על ידי טרוריסטים מאל קעידא.

ארה"ב הודיעה ביום שישי כי פינתה לחלוטין את שדה התעופה הגדול ביותר שלה במדינה לקראת נסיגה סופית שלדברי הפנטגון תושלם עד סוף אוגוסט. האמריקנים השאירו אחריהם צי של משאיות וכלי רכב ממוגני ירי, כמו גם בית כלא וחומות מבוצרות. "האמריקאים כבר לגמרי בחוץ והכל בשליטתנו, כולל מגדלי שמירה, בקרת תנועה אווירית ובית החולים", אמר בכיר בממשל האפגני לסוכנות הידיעות 'רויטרס'.

"שמענו שמועה כלשהי על כך שהאמריקאים עזבו את באגרם, ולבסוף בשעה שבע בבוקר, הבנו שאכן הם כבר עזבו את באגרם", כך אמר מיר אסדאללה קוהיסטאני, המפקד החדש של הבסיס באגרם.

לפני שצבא אפגניסטן הצליח להשתלט על המקום, פלשו לשדה התעופה, שנמצא שעה נסיעה מעיר הבירה האפגנית קאבול, 'צבא' קטן של בוזזים, שהסתער על צריף אחר צריף וחיטט באוהלי אחסון ענקיים לפני שהועפו החוצה על ידי חיילים אפגניים. המפקד קוהיסטאני התעקש כי "כוח הביטחון וההגנה הלאומי האפגני, יוכל להחזיק בבסיס המבוצר בכבדות למרות שורה של הפסדים מול הטאליבן בשדה הקרב". שדה התעופה כולל גם בית כלא עם כ-5,000 אסירים, רבים מהם לכאורה מהטאליבאן.

ייתכן שחיילי ארה"ב האחרונים יישארו עד לסיום התכנון של הגנה על נמל התעופה הבינלאומי בקאבול, שצפוי להיות תחת שליטה של צבא טורקיה. בינתיים, בצפון אפגניסטן, מחוז אחר מחוז נפל לידי הטאליבן. רק ביומיים האחרונים מאות חיילים אפגנים ברחו מעבר לגבול לטג'יקיסטן במקום להילחם בטאליבן. "בקרב לפעמים זה צעד אחד קדימה וכמה צעדים אחורה" אמר המפקד קוהיסטאני. הוא אמר כי צבא אפגניסטן משנה את האסטרטגיה שלו בכדי להתמקד במחוזות האסטרטגיים. הוא אמר כי הצבא האפגני יכבוש מחדש מקומות שנלקחו מהם על ידי הטליבאן, אך לא ציין כיצד יעשו זאת.

האמריקאים השאירו מאחור אלפי כלי רכב אזרחיים, רבים מהם ללא מפתחות להתנעה, ומאות כלי רכב משוריינים. קוהיסטאני אמר כי ארה"ב השאירה אחריהם גם נשקים מסוגים שונים ואת התחמושת עבורם, אך הכוחות היוצאים לקחו איתם את הנשק הכבד.

שדה התעופה הוקם על ידי ברית המועצות עוד בשנות החמישים, והוא הפך למקום חיוני עבור ברית המועצות לאחר שפלשה לאפגניסטן בשנת 1979. הסובייטים נסוגו מהמדינה בשנת 1989. לאחר הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001, כוחות ארה"ב כבשו במהירות את המקום, והשתמשו בו כפי שעשו הסובייטים לפניהם כבסיס הראשי שלהם במדינה.

אפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד