כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
הפקרות אמריקאית

תיעוד: הלוחמים האפגניים נכנעים לטליבאן ומניחים את הנשק

ברקע עזיבת כוחות נאט"ו וארה"ב את אפגניסטן, נראה כי כוחות הטליבאן באזור הולכים ומשתלטים על עוד ועוד מוקדי כוח, זאת במקביל לנסיגת והתמוטטות צבא אפגניסטאן הרשמי | בתיעודים שפורסמו נראים חיילים אפגניים נכנעים ומוסרים את נשקם לכוחות הטליבאן | צפו בתיעוד

תיעוד: הלוחמים האפגניים נכנעים לטליבאן ומניחים את הנשק
אילוסטרציה צילום: unsplash

גנרל בצבא ארה"ב המפקח על יציאת כוחות נאט"ו מאפגניסטן, אומר כי הוא "מזועזע מכמה מהר הם (האפגנים) נכנעו לטליבאן", זאת בזמן שמעל 1,000 חיילים אפגנים נראו נמלטים מהמדינה לשכנתה טיג'יקיסטן.

במקביל, כוחות אפגניים תועדו כשהם מניחים את נשקם על הרצפה מול כוחות הטליבאן. קבוצת הטרור השתלטה על כלי הנשק מתוצרת אמריקה לאחר שכוחות ארה"ב ונאט"ו פשוט ברחו מהמקום.

צבא אפגניסטן מתמוטט ברחבי המדינה ונראה כי הטליבאן מנצח במלחמת התעמולה עם סרטונים מביכים. הטליבאן פרסם את הסרטונים כדי להוכיח שהם יקבלו בברכה חיילים אפגנים שנכנעים - כל עוד הם מוסרים את כלי הנשק החדישים שלהם ואת כלי הרכב המשוריינים.

ארה"ב עזבה את שדה התעופה באגרם לאחר ששהתה שם במשך כמעט 20 שנה, זאת מבלי לספר למפקד האפגני החדש של הבסיס שגילה את העזיבה רק למחרת בבוקר, לאחר שאף אחד לא יצר איתו קשר. הגנרל אוסטין סקוט מילר, מפקד כוחות ארה"ב ונאט"ו באפגניסטן, אמר כי הוא המום מהמהירות שבה הצבא הלאומי האפגני נכנע לטליבאן.

"אני לא אוהב להשאיר חברים במצוקה" אמר לרשת ABC ביום שני. "אנחנו צריכים להיות מודאגים, אובדן השטח ומהירותו של אובדן השטח צריך לעורר דאגה, אם אתה מסתכל על המצב הביטחוני, זה לא טוב, הטליבאן בתנועה, מלחמה היא בעצם פיזית, אבל יש לה גם מרכיב פסיכולוגי, והתקווה באמת חשובה. מה שאתה לא רוצה שיקרה זה שהאנשים יאבדו תקוה".

בנוסף, יותר מאלף חיילי הצבא הלאומי האפגני נמלטו לטג'יקיסטן הסמוכה, בעקבות עימותים עם הטליבאן ביום ראשון האחרון. מבחינת טג'יקיסטן האפגנים רשאים להיכנס על פי העיקרון של "שכנות טובה", אך גייסו 20,000 חיילי מילואים לחזק את משמר הגבול שלה.

הטליבאן תפס יותר מ-900 כלי יריה וחיילים אפגניים נכנעים ללא קרב בעקבות נסיגת ארה"ב ונאט"ו. הג'יהאדיסטים פרסמו סרטונים ברשת המראים כיצד הם שמחים לקבל את פני יריביהם לשעבר כל עוד הם מניחים את נשקיהם על הרצפה.

נראה שהתעמולה עובדת. רשת סקיי ניוז דיווחה, כי הטליבאן הראה בגאווה רובים מתוצרת ארה"ב יחד עם ערימות של תחמושת חדשה ורימונים שעדיין סגורים בקופסאות.

המפקד שנמצא ממערב לקאבול, סיפר כי אנשיו לקחו 70 רובי צלפים, 900 רובים, 30 משוריינים, 20 טנדרים של הצבא האמריקאי, ו-15 משאיות צבאיות. היו להם גם טלפונים לוויניים, רימונים, מרגמות, כדורים, רבים עם תוויות עליהן היה כתוב "רכוש ממשלת ארצות הברית".

אזרחים רבים מנסים להימלט כעת מהערים המוקפות כוחות טליבאן, אך רבים קיבלו את חזרת הטליבאן כעובדה מוגמרת. הטליבאן פרש מחסומים בכל הכבישים שבהם הוא שולט, בחיפוש אחר גורמי ממשל. אלה יכולים לנטוש את העיר רק דרך האוויר. רוב המחוזות בבדאכשאן נופלים בלי שום לחימה. רבים מאמינים כי גורמים רשמיים באפגניסטאן עשו עסקה חשאית עם הטליבאן.

הטליבאן משתלט על אפגניסטאן, ימים ספורים לאחר שכוחות ארה"ב ובריטניה עזבו את המדינה, למעט אזורים מסוימים. בשבוע שעבר עזבו כל כוחות ארה"ב ונאט"ו את בסיס חיל האוויר באגרם ליד קאבול, מרכז הפיקוד של הפעולות נגד הטליבאן. על פי צבא אפגניסטן, האמריקאים חמקו החוצה בלילה, כיבו את החשמל, ועזבו מבלי לספר למפקד החדש של הבסיס - שגילה שהם הלכו למחרת בבוקר.

טאליבן אפגניסטן צבא ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד