י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ברוב של עשרה מול אחד

נדחו העתירות נגד חוק הלאום: "נועד לעגן את מרכיבי זהותה של המדינה"

ברוב של עשרה שופטים, דחה היום בג"ץ כל העתירות שהוגשו נגד חוק הלאום | "החוק שנועד לעגן במישור החוקתי את ההיבטים הנוגעים לאופייה של ישראל כמדינה יהודית, אינו שולל את אופייה הדמוקרטי", קבעו השופטים

נדחו העתירות נגד חוק הלאום: "נועד לעגן את מרכיבי זהותה של המדינה"
פלאש 90

בית המשפט העליון דחה היום (חמישי) את כל העתירות שהוגשו נגד חוק הלאום - וקבע כי אין לפסול את החוק או להתערב בו. החלטה התקבלה ברוב של עשרה שופטים מול אחד - השופט ג'ורג' קרא.

מדובר בחוק שעורר לא סערה בעקבות חלק מהסעיפים בו. מטרת החוק היא לעגן זהותה היהודית של מדינת ישראל - ולכן הוא גרר התנגדות חיפה של השמאל והמפלגות הערביות.

השופטים קבעו כי "חוק הלאום הוא פרק בחוקתנו המתגבשת, אשר נועד לעגן את מרכיבי זהותה של המדינה כמדינה יהודית, מבלי לגרוע ממרכיבי זהותה הדמוקרטית של המדינה המעוגנים בחוקי היסוד האחרים ובעקרונות החוקתיים הנוהגים בשיטתה

מדובר ב-15 עתירות שבהן התבקש בית המשפט לקבוע, באופן תקדימי, כי בשל תוכן הוראותיו של החוק הוא אינו ראוי להוות חלק מחוקתה העתידית של המדינה. מרבית שופטי ההרכב עמדו על כך שכל עוד אין בישראל חוקה מלאה, חלה על הכנסת מגבלה אחת צרה ביותר - והיא שאין ביכולתה לשלול בחוק יסוד את עצם היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית.

שלילת אחד משני עמודי התווך הללו, כך נקבע, תוביל להתמוטטות המבנה החוקתי כולו. עם זאת, דעת הרוב סברה כי חוק יסוד הלאום שנועד לעגן במישור החוקתי את ההיבטים הנוגעים לאופייה של ישראל כמדינה יהודית, אינו שולל את אופייה הדמוקרטי.

שר המשפטים גדעון סער בתגובה לפסק הדין: "‏חוק יסוד הלאום הוא חוק חשוב המהווה פרק נוסף בחוקת המדינה, אשר מעגן את מהותה ואופייה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. טוב עשה בית המשפט כשהחליט לדחות את העתירה, שכן לא הייתה קיימת עילה כלשהי להתערבות בחקיקה. אין גם בחוק פגיעה בזכויות הפרט של מי מאזרחי ישראל".

חוק הלאום בג"ץ עתירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד