כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מצווה נדירה ביותר

הגר"ח קנייבסקי התפעל: היוזמה המבורכת יוצאת לדרך

שנה זו שנת תשפ"א היא שנת שמיטה. אלפי חקלאים בארץ ישראל מתקשים לעמוד בניסיון ולהשבית את קרקעותיהם • לשם כך הוקם מכון "ושבתה הארץ", ע"י רבנים מורי הוראה ת"ח מרחבי הארץ • בשיתוף פעולה עם כמה גורמים החליטו רבני המכון, ליטול יוזמה קדושה ולקנות ככל הניתן קרקעות מחקלאים לשנת השמיטה, ובכך בבא השמיטה להפקיר את הקרקעות כדת וכדין

הגר"ח קנייבסקי התפעל: היוזמה המבורכת יוצאת לדרך
הגר"ח קנייבסקי צילום: David Cohen/Flash90

ישנן מצוות שאינן בהישג ידנו, או שצריכים אנו להתאמץ עד מאוד בכדי לזכות בהן. על מצוות נדירות נכתבים ספרים שלמים וסוגיות רבות דנות בהן, מצוות שילוח הקן לדוגמא. אך נראה כי המצוה הנדירה ביותר, היא מצוות שמיטת קרקעות. הסיבה העיקרית לכך היא מפני שלאדם מן הישוב אין קרקע חקלאית ברשותו, כזו שצריכה לשבות בשנת השמיטה. מה גם שדרושה דווקא קרקע חקלאית בארץ ישראל.

כאשר קוראים את דברי האר"י הקדוש אודות הצורך בקיום כלל תרי"ג מצוות אי אפשר שלא לרצות ולשאוף להשיג את המצוה הנדירה הזו: " דע כי האדם צריך שיקיים כל תרי”ג המצוות, ואם חסר אחת מהם, עדיין נפשו חסירה... וכו'.

לחצו כאן כדי לקיים בהידור את המצווה הנדירה>>>

שנה זו שנת תשפ"א היא שנת שמיטה. אלפי חקלאים בארץ ישראל מתקשים לעמוד בניסיון ולהשבית את קרקעותיהם. כך ששמיטת קרקעות אינה רק מצוה נדירה עד למאוד, אלא יש כאן אלמנט נוסף של הצלה ממש של קרקעות רבות ברחבי הארץ מעבודה וחילול השמיטה.

בדיוק לשם כך הוקם מכון "ושבתה הארץ", ע"י רבנים מורי הוראה ת"ח מרחבי הארץ. מטרת המכון הינה לתת מענה לעניינים הקשורים לשנת השמיטה הבעל"ט, הן מבחינת מענה הלכתי ושו”ת העוסקות בענייני שמטה, והן מהבחינה המעשית של שמירת שנת השמיטה על ידי החקלאים בארץ הקודש, שרבים מהם מעוניינים לשמור את מצוות השמיטה ולהיות מ’גבורי הכח’ עושי דברו, אלא שהקושי הכלכלי מעכב בעדם. ועל כן בשיתוף פעולה עם כמה גורמים החליטו רבני המכון, ליטול יוזמה קדושה ולקנות ככל הניתן קרקעות מחקלאים לשנת השמיטה, ובכך בבא השמיטה להפקיר את הקרקעות כדת וכדין.

אלא שהנטל הכלכלי הוא גדול מאוד כמובן, ועל כן הוחלט בעצת גדולי ישראל שליט"א, לשתף את עמך בית ישראל במצווה נדירה זו, ובכך לתמוך במפעל גדול זה, על ידי קניין ישיר של כל אדם במספר האמות אותו הוא בחר להציל מעבודה בשמיטה, ולקנות את אותם אמות עבורו על מנת לקיים בהם את מצוות השמיטה.

בכך אנו יכולים להציל קרקעות רבות ברחבי הארץ מעבודה וחילול השמיטה, ומאידך לזכות רבים שאינם חקלאים ואין ברשותם קרקע, לקיים את מצוות השמיטה בהידור רב, כאשר הקרקע נקנית עבורם בליווי בית דין, ובליווי משפטי מוסמך, וכראיה על כך מקבל כל קונה תעודה על הקניין כדת וכדין.

לחצו כאן כדי לקיים בהידור את המצווה הנדירה>>>

ויש שעדיין שואלים האם יש עניין לרכוש קרקע על מנת לקיים מצוות שמיטה? ולמעיין דברי השל"ה ייעלמו הספקות: "... דרש רבי שמלאי, מפני מה נתאוה משה רבינו ליכנס לארץ ישראל, וכי לאכול מפריה הוא צריך כו’, אלא לקיים המצות התלויות בארץ. והענין, כי ראוי לאדם להביא את עצמו לידי חיוב מצוה, כדי לקיימנה, אף על פי שאין מחויב בה יביא עצמו לידי חיוב. ומי שאינו עושה כן, לפעמים נענש, בעת שהדין שלמעלה מתוח, וזה היה ענין משה רבינו ע”ה, שהיה רוצה להביא את עצמו לידי חיוב קיום המצות בארץ ישראל. והנה הבא לארץ ישראל, והמצוה הבאה לידו לא יקיימנה, חס ושלום”..

וכבר עמד והזהיר על כך בספר החרדים לרבי אליעזר אזכרי ז”ל, (פרק נ”ו) שכל הנמצאים בא”י יזהרו לקיים מצוות השמיטה,  וז”ל “וכל הבאים לדור בארץ ישראל, חייבים להיזהר מאד בשמיטה, ובכל המצות התלויות בארץ ישראל, שלא תהא מצות הדירה בארץ ישראל באה בעבירה של ביטול המצות התלויות בה, ונמצא הפסדן יותר על שכרן”.

וידוע שרבנו הרידב"ז היה מראשי המדברים והמעודדים את מצות השמיטה וכך תיאר זאת בלשונו: "והנה קניתי כברת ארץ קטנה סמוך לעה”ק הזאת תבוב”א, וקניתי וזכיתי כדת בעדי ובעד כל קהל ישראל הנפוצים בכל קצוות תבל, ולקיים בשנה הבעל”ט כדת התורה ושבתה הארץ שבת לה’, ויזכו כל ישראל במצווה הזאת! וה’ משמיים ירחם על תורתו ועמו וארצו, ויבנה קרתא דירושלים, וישכלל היכלא בגווה, ויקבץ נדחנו מארבע כנפות הארץ לארצנו הקדושה בב”א.

מכון "ושבתה הארץ" מציע כמה אפשרויות שותפות במצווה הנדירה, על ידי רכישת יחידת קרקע של ד' אמות מרובעות. החל מ- 33 ₪ בלבד למשך 12 חודשים. ישנם מסלולים נוספים עבור רכישת יחידות קרקע נוספות ובכך להכפיל את העזרה לחקלאים.

האם הרכישה ע"י המשתתפים היא בקנייה גמורה או בשכירות?

הרכישה הינה מכירה גמורה ומוחלטת לפי כל התנאים והקניינים הנדרשים הנעשים ע"י דיינים ות"ח מובהקים. כל רוכש מקבל שטר מכר עבור היחידות אותם רכש. ובנוסף לזה מפה מדויקת בה מצוין חלקו של הקונה, ודרכי הגעה אליה. וכן תעודת הוקרה מהודרת עם שם הרוכש עד לפתח ביתו.

האם ניתן לרכוש מכספי מעשרות?

לפי הוראת גדולי הוראה שליט"א ניתן לרכוש קרקע ומצווה זו גם מכספי מעשרות, מכיוון שחוץ מקיום מצוות השמיטה שיש דעות רבות שניתן לקיים מצוות מעין אלו מכספי מעשרות, בנוסף יש כאן עזרה ותמיכה בחקלאים.

הזדרזו לזכות במצוה נדירה ואדירה זו: שמיטת קרקע והצלתה מחילול, בחדא מחתא.

לחצו כאן כדי לקיים בהידור את המצווה הנדירה>>>

שומרי שביעית שנת שמיטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד