י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מורות ילמדו חרדים

בית המשפט תומך בהפרדה מגדרית באקדמיה

בג"ץ דחה את העתירות שדרשו לאסור הפרדה מגדרית באקדמיה, למעט ביחס למדיניות שלפיה מרצות מנועות מללמד במסלולי הלימוד לגברים. המשמעות: תימשך ההפרדה המגדרית במוסדות הללו, אך המרצות יוכלו ללמד גם גברים

בית המשפט תומך בהפרדה מגדרית באקדמיה
סטודנטים חרדים צילום: באדיבות המצלם

בית המשפט העליון קבע היום (שני) בדעת רוב כי לשם הגברת השילוב של הציבור החרדי במערכת ההשכלה הגבוהה רשאית הייתה המועצה להשכלה גבוהה לקבוע מתווה לשילוב הציבור החרדי באקדמיה, לרבות מסלולי לימוד בהפרדה מגדרית. ההחלטה מגיעה שעקבות שורת עתירות שנשלחו לבית המשפט בנושא ההפרדה המגדרית באקדמיה.

עם זאת, נקבע כי יש לאכוף את איסור ההפרדה במרחבים הציבוריים בקמפוסים, וכי מדיניות המאפשרת הדרת מרצות ממסלולים שבהם לומדים גברים בלבד מהווה הפליה אסורה של מרצות במוסדות להשכלה גבוהה שיש לבטלה לאלתר.

בית המשפט העליון דן בהרכב מורחב שכלל את המשנה לנשיאה (בדימוס) חנן מלצר, השופט ניל הנדל, השופט פוגלמן, השופטת ברון והשופט אלרון, בארבע עתירות שנדונו במאוחד והופנו כנגד היבטים שונים של החלטה של המועצה להשכלה גבוהה בדבר "הרחבת נגישות ההשכלה הגבוהה לאוכלוסייה החרדית – מדיניות לחומש הבא". החלטה זו קבעה מתווה לשילוב הציבור החרדי במערכת ההשכלה הגבוהה, לרבות הדרכים שבהן ניתן לקבוע מסלולי לימוד בהפרדה מגדרית, סוגיה הניצבת במרכזן של שתיים מהעתירות.

כל שופטי ההרכב קבעו כי בהדרתן של מרצות מללמד במסלולי הלימוד לגברים יש משום פגיעה בכבודן ויש לאפשר להן ללמד בכל מסגרת שהיא, ללא הפליה. אשר להפרדה מגדרית של סטודנטים במסגרות החרדיות, נחלקו הדעות.

השופט מלצר ציין בהחלטתו כי "מרבית התלמידים הלומדים במסלולים הנפרדים בוחרים בכך מרצונם החופשי, בהתאם להשקפותיהם הדתיות התומכות בהפרדה מגדרית כאורח חיים, מה גם שקיומם של המסלולים הנפרדים איננו משפיע על התנהלות המסלולים הכלליים המעורבים, הפתוחים בפני כל מי שחפץ וחפצה בכך".

מלצר הדגיש כי גם אם מתקיימת בהסדר פגיעה מסוימת בשוויון, היא נעשית לתכלית ראויה של שילוב האוכלוסייה החרדית באקדמיה, ועומדת ברובה במבחני המידתיות, למעט בסוגיה של הפליית מרצות – שאותה יש לבטל.

השופט פוגלמן שהתנגד (דעת מיעוט) נימק ואמר: "ההחלטה מהווה הכשרה מוסדית להפרדה באקדמיה ומנציחה עמדה פוגענית כלפי נשים ותפקידן בחברה".

בית המשפט העליון הפרדה מגדרית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד