י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
כמו במלחמה הקרה

ממשל ביידן בוחן "טלפון אדום" בין וושינגטון לבייג'ינג

ממשל ביידן בוחן את האפשרות להקים קו חירום מול ממשלת סין בדומה ל"טלפון האדום" שהושק בין ארה"ב לברית המועצות בתקופת המלחמה הקרה, ואיפשר קשר ישיר עם הקרמלין כדרך למנוע מלחמה גרעינית

ממשל ביידן בוחן "טלפון אדום" בין וושינגטון לבייג'ינג
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

ממשל ביידן בוחן את האפשרות להקים קו חירום מול ממשלת סין בדומה ל"טלפון אדום" בתקופת המלחמה הקרה. הרעיון עדיין בחיתוליו וטרם הועלה רשמית מול הסינים, על פי הדיווח ברשת CNN, ממשל ביידן רוצה לפתח כלי תקשורת מהיר שיכול להפחית את הסיכון לסכסוך בין ארה"ב לסין.

הקו החם לבייג'ינג יאפשר לנשיא ג'ו ביידן, או לבכירים בצוות הביטחון הלאומי שלו, לבצע שיחות טלפון או הודעות מוצפנות לנשיא שי ג'ינפינג או לסובבים אותו, כך על פי שני מקורות. לדוגמה, ניתן לחלוק מידע חשוב על תנועות צבאיות פתאומיות או הודעות אזהרה שנשלחו על פריצות סייבר.

הרעיון להקים קו חם עם בייג'ינג, החל בממשל אובמה, אם כי הרעיון לא צוין בתזכיר ביטחון לאומי עד לשנה האחרונה של ממשל טראמפ. גורמים בממשל ביידן המשיכו ברעיון, כך אמרו מספר מקורות, אך נותרו פרטים רבים לסכם, ונותרה השאלה האם הסינים בכלל יסכימו לשתף פעולה.

ה-CNN מדווח, כי מוקד דומה לסין קיים כבר בפנטגון והוא אמור לשמש אך ורק לעניינים צבאיים, אך לעתים רחוקות הוא בא לידי שימוש. הבעיות עם סין הביאו לדאגה גוברת בקרב גורמי הביטחון הלאומיים של ארה"ב מפני פוטנציאל לטעות עם סין, ולתחושה שצריך לעשות יותר כדי להגביר את התקשורת.

פקיד בכיר בממשל סירב להתייחס לגבי מכשיר טלפון כזה כשנשאל על כך, אך אמר כי "באופן כללי, כמובן שיש לנו אינטרס להבטיח שהמצב עם סין ינוהל בצורה אחראית, אנחנו מקדמים בברכה את האתגרים, אך אנו נמשיך לעבוד על מנת להבטיח שהאתגרים לא יהפכו לסכסוך".

גורמים במשרד החוץ והמועצה לביטחון לאומי עדיין עובדים על האופן בו המכשיר יעבוד טכנית, כך אמרו מקורות ל-CNN. השלב הבא יהיה פיתוח הרעיון הכללי ועיבודו לתוכנית הממשל של ביידן להתקשרות עם סין. ואז המכשיר יצטרך אישור מהבית הלבן ומפקידים סיניים לפני התחלת השימוש בו.

סין רוסיה ברית המועצות ג'ו ביידן וושינגטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד