ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

פלדהיים: שוק הספרים מתעורר לחיים

בעידן של מדיות חברתיות מתחלפות, טקסטים במהירות האור, טוויטים ומדיות חברתיות דווקא הספרים מקבלים במה של כבוד • ציבי שקולניק יצאה לתור, לבדוק, וחזרה תולעת ספרים מרוצה

פלדהיים: שוק הספרים מתעורר לחיים



בדומה לדוכני הפלאפל המיושנים, חנויות ספרים ייעודיות משלנו ואפילו – גם לא משלנו, תמיד הצטיירו לי כנישה צפופה ומחניקה. מוכר הספרים המבוגר ואולי לפעמים נכדתו (בחופשים) היה מציע את מרכולתו באופן לא סדור, שלא לומר, לא שיווקי בעליל, על השולחן הגדול והחבוט. היינו מעיפים מבט על ה-"טרי טרי" שלו, וממשיכים הלאה אל המדפים העמוסים, אל ניחוחות הנייר המשכרים.

ספר היה מתנת חג, מתנת ציון טוב, התנהגות יוצאת מן הרגיל. תמיד חגיגה. עד היום איש לא הכריע בסוגיה האם לעמוד שעון על אחת הספריות הרעועות בחנות, לקרוא בשקיקה עוד פרק ועוד עמוד מעלילת המתח האחרונה, הוא עניין של גזל ממשי או סתם "התנסות במוצר על מנת לרכוש אותו בלב בטוח", אבל זה לא משנה, כי המנהג נמשך עד היום ואיש אינו מוחה. היו חנויות ספרים קטנות והיו חנויות ספרים עוד יותר קטנות, שכן אין להם לספרים צורך במרחב נשימה או נראות מרשימה. הרי התוכן חשוב ואת זה כולנו יודעים בעל פה.

אבל קצב החיים הואץ, רשתות הספרים וההוצאות לאור גדלו והתקדמו. גם הספרים, לכאורה אותה אסופת דפים עטופה בכריכה קשה, קיבלו עיצוב ומפרט עדכני. התאוצה הצרכנית, המתבטאת בין השאר ברשתות ענק מרהיבות נוסח אמריקה, הגיעה גם לעולם הספר.



ספר קודש לצד רב מכר חדש

אל תוך מגמת השינוי הזה מגיעות שתי הוצאות לאור, המחזיקות ברשותן רשת חנויות בפריסה ארצית רחבה בהתפתחות פעילה ומותירות אותנו הצרכנים – מורווחים. השוק המתעורר לחיים ניסוב בעיקר סביב רשת פלדהיים ורשת אור החיים. שתי הרשתות עומדות בחוד חנית הפרסום למגזר החרדי, עם גידול ניכר של 66%(!) ותקציב ממוצע של כ-6 מיליון שקל (כך על פי יפעת בקרת פרסום).

הפרסום הוא רק אינדיקאטור למהפכה האמיתית שמתחוללת בעולם הספרות התורנית והחרדית. אם עד לפני שנתיים חווית הקניה של הספר התחילה בעיקר אחרי ששבנו הביתה מרוצים, עם שקית מכולת שחורה ובתוכה ספר קודש ולצידו רב מכר חדש של א.ב. שופטים, הרי שרשת החנויות המתחדשת מציגה לנו חוויית קניה מהמשובחות בענף. כך למשל, יוכל הקורא הממוצע לפנות לעצמו שעתיים מסדר היום העמוס ולגשת לסופר סטור החדשה של פלדהיים. החנות, 400 מטר רבוע של פרקט, אור, סדר מופתי, מדפים סדורים, מגוון עצום של ספרים, הוצאות וסגנונות.

לא זו בלבד שנהיה פתאום נעים להישען על עמוד הספרים ולעלעל, אלא שזה פתאום לגיטימי ורצוי. מחלקת הילדים שבסופר סטור (מאה שערים) מציעה פופים וכסאות נוחים לילדים לשבת, לקרוא ולהחכים ללא שום התניה. מחווה נדירה בטריטוריה הישראלית.



שימוש יעיל באלפי עודפים פגומים

למרות שברור מאליו כי הרשתות המתחרות השקיעו הון עתק בחידוש החנויות, בפריסה רחבה ובפרסום מסיבי, נדמה כי המילה האחרונה עוד לא נאמרה. הרשתות מציעות מבצעים חדשים לבקרים, שיתופי פעולה והנחות פנים וחוץ רשתיות. 'ספר סייל' לדוגמא, הוא יוזמה מבורכת של רשת פלדהיים אשר עושה שימוש יעיל בעשרות אלפי העודפים הפגומים של ההוצאה לאור. הרשת מקיימת זו השנה השישית במספר מכירת עודפים פגומים במחירי רצפה (החל מחמישה שקלים לספר), "דווקא כשאני מתאושש מהוצאות החגים, יכולתי להרשות לעצמי לרכוש ארבעה ספרים במחיר מגוחך של חמישים שקלים" אמר לי מ. ר. , לקוח מזדמן בחנות בבית הדפוס שבירושלים. "זה כל כך נחמד לרכוש ספר טיפהל'ה פגום, לא משמעותי בכלל הפגם, ביותר מ-80 אחוז הנחה מהמחיר המקורי, אותו לא הרשיתי לעצמי..." סיפרה לי דינה, סבתא לנכדים מבני ברק.

סיכומו של דבר. נעים להזכר בכוכים הקטנים שאכלסו אלפי ספרים על מדפים עייפים, אבל עוד יותר נעים להנות ממבצעים חסרי תקדים, חווית קניה חדשנית ועוד. ספרות זולה אחרי הכל, זה מותג.

לצפייה בסיור וירטואלי מרשים של חנות ה"סופר סטור" של פלדהיים לחצו כאן

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד