י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

קשרי סמינריון-עיתון: מה משלם 'יתד' למנהלי הסמינרים על 'מנשרי השבועונים'?

העובדות: המכתב שיצא מביתו של הגרי"ש אלישיב, היה נחרץ וחד-משמעי: "חייבים לשאת בעול הציבור, בשיבוץ תלמידות המתאימות לסמינר, ולמנוע דמעת העשוקים" • התעלומה: אז מה מביא את 'יתד נאמן' לחפות על המנהלים? התשובה טמונה ב'כרוזי השבועונים' שהעיתון מחתים עליהם את המנהלים • וגם אבחנה רפואית: מאיזו הפרעה נפשית סובל גדעון סער • יצחק נחשוני משחיז את עטו

מנהלי סמינרים ם ח"כים חרדיים. תמונת אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
מנהלי סמינרים ם ח"כים חרדיים. תמונת אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה



לא סמינר ל'בעלי תשובה'

הבוקר היינו צריכים רק לשפשף את העיניים וליישר את העיתון מקיפולו המרגיז, כדי להתחיל את היום בהרגשה טובה.

הפתעת 'יתד נאמן' ביום ג' שנכפל בו כי-טוב פרשת חיי שרה היא, ללא ספק, מכתבו הבהיר של הגרי"ש אלישיב, שאינו זקוק, נתון, ומותיר אפשרות כלשהי לפרשנויות, הקובע כי "מכיוון שהסמינרים בית יעקב בעיה"ק הינם מוסדות שנתמכים על ידי הציבור, חייבים הם לשאת בעול הציבור, בשיבוץ תלמידות המתאימות לסמינר מבחינה רוחנית, ולמנוע דמעת העשוקים שאינן מתקבלות לסמינרים".

"לצורך זה" - כותב הגרי"ש במכתבו החשוב - "הוקמה ועדת הרבנים ועל מנהלי הסמינרים להישמע לדבריהם בכל ענייני הרישום, וכדבריהם יעשו, ואז יראו ברכה במעשה ידיהם ופועל ידם יצלח".

הגרי"ש חותם על המכתב בברכת התורה, ובחתימת ידו. לא מהשמועה, לא בשמו אלא הוא עצמו ולא שליח. מה שכשלעצמו מצביע על החשיבות שהוא רואה בטיפול בנושא הכאוב של הסמינרים, גם אם הוא עושה זאת בפעם-המי-יודע-כמה.

אפשר עוד להבין למה מתפרסם המכתב בעמודו הראשון של 'יתד נאמן', כאשר יכלו לשולחו באופן אישי ופרטני לכל אחד ממנהלי הסמינרים שאליהם הוא פונה? למפרסמי המכתב היה חשוב, כנראה, שרשימת הממוענים שהמכתב מחייב אותם תהיה ידועה לא רק לאנשי ביתו של הגרי"ש, אלא גם לקוראי 'יתד נאמן', המופץ חינם ביום ג'. הערכה היא שיש סיכוי גדול שהורי התלמידות הנידחות על-ידי מנהלי הסמינרים נמצאים ביניהם.

רק באמצעות 'יתד נאמן' הם יוכלו לדעת מיהם ולמי צריך להציג את הוראתו של הגרי"ש, שהרי רק לפני שבוע התפרסמה רשימה זו בעיתון, כשאותם מנהלים היו חתומים בשמותיהם המלאים, על קריאה לתלמידותיהם לציית להוראה אחרת של גדולי ישראל בעניין השבועונים.

מה שלא ניתן להבין הוא למה חסר משהו חשוב מאוד במערכה הזו מהעיתון היום - אותה ידיעת הרקע ש'יתד נאמן' מאוד מקפיד לפרסם אותה מדי יום ג', כשמדובר בנושאים אחרים ששמם של גדולי התורה נקשר בהם, ואפילו רק בעקיפין.

מה הביא להוצאת המכתב? מה קבעו גדולי ישראל בעבר בעניין הסמינרים, ובעיקר למה לא נשמעו מנהלי הסמינרים להוראות מפורשות קודמות שפורסמו בנושא זה במהלך השנים? למה לא התייחסו עד כה לוועדת הרבנים המיוחדת, שמינו גדולי התורה, ושנזכרת גם במכתבו של הגרי"ש אלישיב המתפרסם היום?

אנחנו חושבים שאנחנו יודעים למה מחפים עליהם כותבי הידיעות ב'יתד נאמן'? - הם הרי צריכים אותם כדי שיחתמו על איסורים על שבועונים וכדומיהם.

צרכים אישיים.

אבל למה חושבים במערכת הזו שהשיקול הזה יותר חשוב, מהשקעה מוחלטת באילוץ מנהלי הסמינרים למלא אחר רצונו של הגרי"ש אלישיב בנושא הסמינרים כפי שמשתקף במכתב? איך זה שמצפונם אינו מציק להם לתת יד לתופעה שאותם שמזהירים מפני האחרים, אינם קושטים עצמם תחילה באופן מוחלט לשמוע לדברי חכמים?

החרדים בחוצילום: החרדים בחו
החרדים בחו''ל נחמדים, אה? סער בברלין


שני שרי חינוך?

הוא עוד לא הספיק לנגב את ה'דמעות השקופות' שהצטברו בנקביהם, תוך כדי הריאיון הטלפוני ב'מהדורה המרכזית' של 'קול חי', עד שקיבל שיחה נוספת, הפעם - ממערכת עיתון 'הארץ'.

שר החינוך גדעון סער (ב') למחרת כנס גדולי התורה והחסידות בביתו של הגראי"ל שטיינמן, ל'קול חי' :"יש דברים שפשוט קשה לי מאוד להבין - למי יש עניין ללבות מלחמה, מדוע מתנהל קמפיין של הסתה נגדי ומי עומד מאחורי זה בעצם?"

שר החינוך גדעון סער (א') בשיחה עם יהונתן ליס ב'הארץ', בעיצומה של מערכת ההסתה נגד החרדים וקצבאות האברכים: "הצעת החוק של חבר הכנסת גפני אינה פוגעת רק בשוויון, כפי שקובע הבג"צ אלא גם בכלכלת ישראל... זה לא נכון בכל פעם לדון בנושא מבודד עקב דרישת החרדים. לא נכון להמשיך לפי שיטת הסלמי. בכל פעם נתקלים בתביעה חרדית עם איום, מבלי לדאוג לאינטרסים של מדינת ישראל"...

שר החינוך (ב') בשיחה לאוזן החרדית:"אני מכבד את גדולי התורה ולא מתווכח עמם. אם יבואו ויאמרו לי: 'עזוב אותנו, אנחנו יודעים מה טובתנו ולא צריכים את עזרתך', אכבד את העמדה הזו".
שר החינוך (א') בהתבטאות לקוראי 'הארץ': "להערכתי הנושא הבא, בעוד כמה שבועות, יהיה כשהסיעות החרדיות יתבעו חקיקת חוק להכרה במוסדות הפטור החרדים, בעקבות הליך אחר המתנהל בבג"צ בנוגע לתלמודי תורה. אבל יש נושאים נוספים שיעלו על סדר היום, מדיור ועד גיור. הגיע הזמן שנסתכל בראייה רחבה על האינטרסים של מדינת ישראל... היום אנחנו במצב הרבה יותר טוב ממה שהיינו לפני ארבעה ימים. היינו אמורים לאשר את ההצעה שהונחה בחטף, ועכשיו כולם כבר אומרים שהיא צריכה לתת מענה גם לעידוד השתלבות החרדים במעגל העבודה"...

לא. במדינת ישראל אין שני שרי חינוך, כמו שיש שני שרי אוצר (שטייניץ ונתניהו), יותר משני שרי חוץ או מספר ראשי אופוזיציה. יש רק שר חינוך אחד, מנערי ה'בלייזר' של נתניהו, והוא, לא עלינו, סובל מתסמונת חמורה של פיצול אישיות נדיר, המתבטאת בהצהרה בקולו מחד כי אם יגידו לו גדולי ישראל "עזוב אותנו" יכבד את בקשתם, ומאידך, וכמובן רק "מתוך דאגה לאינטרסים של מדינת ישראל", מכריז שהחרדים לא רק שאינם נשמעים לבג"צ, אלא גם חותרים תחת אושיות כלכלת ישראל.

איננו מומחים גדולים בנפש, אבל גם ללא שהאיש שוכב על מיטת המאבחן, ניתן לקבוע כי מדובר מקרה נדיר של אדם המפריד בין ה'פראנויה' שהוא סובל ממנה ("מדוע מתקיים קמפיין של הסתה נגדי?") לבין שמה העברי של התופעה - 'מחלת הרדיפה' - שמניעה אותו להסית נגד החרדים.

ברקע המציאות מעוררת הרחמנות המוצגת כאן, מרקדת דמות שמזה זמן נקשרת ב'נשמות טובות' ומפעילה אותן. לא בטוח שאת הספר שהוציא יאיר לפיד לפני מספר חודשים אכן כתבה נשמתו של אביו שהועלתה באוב, אבל לנשמתו של גדעון סער הוא חדר עמוק, והוא שהצליח לערבל ולפצל אותה.

לפיד נושף כבר מזה זמן רב בעורפו הפוליטי של גדעון סער, והחשש שהוא מתכוון להתמודד מולו ובדיוק על הנישה הפוליטית שבנה לעצמו, מטרידה את סער מאוד, ומכוונת את צעדיו אל השוליים.

בטורו האישי השבוע, לפיד כבר לא סתם רודף אחריו סער ומשמיע קולות התנשפות, אלא ממש מבעית אותו כשקורא בכותרת את קריאת "אחוריך גדעון", כאילו שירת אי-פעם ביחידה קרבית ולופט אותו.

רחמנות.

לפיד, מגלה שהוא יודע שגם גדעון סער לא סובל אותו. אבל מאחר וזה לא על אותו רקע שהחרדים אינם מחבבים אותו, והוא אותם, הוא מרשה לעצמו לכופף את סער לאחור, לכיוונו, ולחצות את אישיותו.

כך הוא עושה את זה:

"גדעון סער מנהל בימים אלה - בשקט לא אופייני - מאבק צודק מאין כמותו. עד כדי כך צודק, שאני נאלץ לכתוב מאמר תמיכה באדם שלא סובל אותי. מפני שהוא הודיע לחרדים, שמי שמקבל מהמדינה תקצוב, יצטרך ללמוד לימודי ליב"ה. מצד אחד, זוהי הודעה לא מסובכת. החוק קובע שאין מימון למי שלא לומד אנגלית, מתמטיקה, עברית ומחשבים, וההחלטה אף עוגנה בהחלטת בג"ץ, שהממשלה מחויבת לה. מצד שני, בואו נודה על האמת: גדעון סער לא יושב בממשלה עם שולמית אלוני. כשהוא מרים את הראש בישיבות הממשלה הוא רואה שם לא מעט אנשים עם זקנים ארוכים, והם מסתכלים עליו בזמן האחרון בעין עקומה מאוד.

מפני שסער כבר קיצץ 21 מיליון שקל ממוסדות חינוך שהתרשלו בלימודי הליב"ה, ועכשיו הוא רוצה לשכור 15 פקחים שיסתובבו בבתי הספר החרדיים ויבדקו אם הם לא מחפפים, ואפילו יעשו בחינות לתלמידים... עד עכשיו שייטה הקריירה שלו די בנעימים. לא רק הליכודניקים אוהבים אותו ובוחרים בו במקומות גבוהים בפריימריז, אלא גם השמאלנים מחבבים אותו, ושלי יחימוביץ אפילו סיפרה לי פעם שהם ממש חברים קרובים.

אלא שעכשיו, לראשונה מאז נכנס לפוליטיקה, סער מעורב במאבק אמיתי, ערכי מאין כמותו, על נושא שאין איך להתפשר עליו. מדובר בסוג המאבקים שמהם נחצבים מנהיגים, אבל בדרך יעופו לא מעט שבבים חדים וכואבים.

החרדים לא יוותרו על מילימטר, מפני שהם מניחים תמיד שהחילונים יתקפלו בסוף, וגדעון סער יצטרך להוכיח להם - ולנו - מאיזה חומר הוא עשוי".

מי גורם ל'פיצול האישיות' של גדעון סער? - את זה כבר הבנו. גם על שאלתו: " למי יש עניין ללבות מלחמה?" התשובה היא אותה התשובה - יאיר לפיד ושות'.

עכשיו נותרה רק השאלה: "מי עומד מאחורי 'מסע ההסתה' נגדי"?

התשובה הנכונה היא: גדעון סער.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד