י"ח אייר התשפ"ד
26.05.2024

כל אחד הוא עולם ומלואו: סוגי היינות השונים

במאמר הבא תוכלו לקרוא על כל סוגי היין, על ההבדלים ביניהם ואיזה יין מתאים למי, לאיזו סיטואציה ואיך מייצרים אותו

כל אחד הוא עולם ומלואו: סוגי היינות השונים
יין צילום: unsplash

עד כמה אתם באמת מבינים ביינות? בישראל כמו בישראל, איכותו של מוצר נמדדת על פי מחירו ועל פי היכרות עם המותג. רוב הישראלים אינם מבינים ביינות ולא יודעים להבדיל בטעימה בלבד איזה יין הם לגמו הרגע. את ההבנה והיכולת להבחין בין יינות אין לכל אחד ואפילו רוב הברמנים אינם יודעים לעשות זאת. למה בעצם זה תחום מסובך כל כך? ומה באמת צריך לדעת? במאמר הבא תוכלו לקרוא על כל סוגי היין, על ההבדלים ביניהם ואיזה יין מתאים למי, לאיזו סיטואציה ואיך מייצרים אותו.

אז… שנתחיל?

כל אחד הוא עולם ומלואו

את סוגי היין ניתן לחלק לפי זני הענבים או לפי אזור גידולם. את הידע הזה לא לרבים מאיתנו יש וגם לא תמיד הוא נחוץ, לפעמים כל מה שאנחנו רוצים זה להזמין את היין שאנחנו אוהבים במסעדה בלי לדעת את שמו ואת מקום גידולו, רק שהטעם יהיה המוכר והאהוב ושיתאים לאווירה או לשלב בארוחה. את סוגי היינות הללו ניתן לחלק לתשע כשלכל אחד מהם ייעוד משלו: יין אדום קליל, יין אדום בינוני, יין אדום כבד, יין מבעבע, יין קינוח, יין רוזה, יין לבן מרענן, יין לבן עשיר ויין לבן חצי יבש

יין אדום קליל - מוכר בעיקר בתור יין בעל ארומות נעימות. הגוף הקל שלו מתאים במיוחד לחובבי יין מתחילים. ובעיקר לאספני יין.

יין אדום בינוני - היין הזה מתאים במיוחד לארוחות כבדות הכוללות בצקים ובשרים. בנוסף, יינות מסוג זה משתנים בטעם שלהם בהתאם לאזור הגידול וספציפית כאן חשוב לדעת מה מקור הטעם האהוב עליכם.

יין אדום כבד - מוכר בתור היין של הבשר האדום. היינות האדומים הכבדים נוטים להיות בעלי עפיצות ורמת אלכוהול גבוהים. זו הסיבה שאת היינות האלה כדאי לשתות עם בשר אדום שומני.

יין מבעבע - אלו הם סוגי היינות שבשפת העם כולם קוראים להם שמפנייה. היין החגיגי עובר תהליך של שתי תסיסות כשאת הראשונה הוא עובר כמו כל יין רגיל ואת השניה על מנת למלא אותו בבועות. את סוגי היינות המבעבעים ניתן למצוא בכל רמות המתיקות גם כרוזה, גם כלבן וגם כאדום.

יין קינוח - יין מתוק במיוחד בעל רמת מתיקות גבוהה. מטרתו של היין הוא לשמש כמשקה לצד גבינות מסריחות וקינוחים מתוקים.

יין רוזה - אם חוש הטעם שלכם הוא ים תיכוני, זה היין עבורכם. יין שמוגש קר ופופולרי מאוד בחודשי הקיץ. מתאים לצד מאכלים ים תיכוניים מתובלים.

יין לבן מרענן - יין עם טעם פירותי עשיר שמומלץ לשתות קר בחודשי הקיץ.

יין לבן עשיר - היין מועשר בתבלינים, וניל וקוקוס ומיושן למשך זמן ארוך כמו היין האדום. ליין הלבן העשיר טעם חזק ומתאים במיוחד לצד פירות.

יין לבן חצי יבש - מכירים את היין הכחול עם השם הגרמני? זה היין הלבן חצי יבש כנראה המוכר בעולם. מתאים לכל אירוע ופחות או יותר לכל סוג של ארוחה.

איך מייצרים יין אדום?

לאחר קטיפת הענבים מהכרם הם מגיעים ליקב ועוברים תהליך מיון ומעיכה. לאחר מכן הענבים המעוכים עוברים תהליך תסיסה בטמפרטורה גבוהה בתוספת שמרים. תהליך שהופך את הסוכרים שבענבים לאלכוהול. לעיתים מבוצעת לאחר מכן השריה. מטרתה למצות את הטעמים, הניחוחות והצבע מהקליפות והגרגירים. אחרי התסיסה וההשריה מתחיל תליך שנקרא שפיה. זהו תהליך שבו מפרידים בין המשקעים ליין עצמו כשהיין מועבר לחביות. בשלב זה מתחיל תהליך תסיסה על ידי חיידקים שהופכים את התירוש שנמצא בחביות ליין אלכוהולי. ולבסוף, היין עובר יישון בחביות לפחות מספר חודשים ובכך הוא רוכש את הטעמים וצבעו המיוחד. כמובן שלאחר מכן יכול היקב לשחק בטעמם של היינות השונים ולעשות ערבוב ביניהם, לבצע סינונים וכו' כדי לתת ליין שלהם את הטעמים הייחודים של תהליך הייצור של אותו יקב.

איך מייצרים יין לבן?

תהליך הייצור של היין הלבן מתחיל גם הוא, כמו האדום, בתהליך מיון ומעיכה. מכאן העניין משתנה ומיץ תירוש הענבים המעוכים עובר קירור מבוקר כדי למנוע תסיסה מוקדמת. אחר כך מתבצעת כבישה בה מתבצעת הפרדה של הזגים והקליפות מהתירוש. בשונה מייצור יין אדום, ביין לבן חשוב להפריד בין המוצקים לפני התסיסה. את ההפרדה ניתן לעשות בעזרת שקיעת המשקעים לקרקעית החבית או בעזרת צנטריפוגה.

בשלב זה עובר התירוש תסיסה כוהלית באמצעות השמרים בתוספת חלק מהזגים וקליפות הענבים.

לבסוף עובר היין את אותם תהליכים סופיים כמו היין האדום וכולל תסיסה על ידי חיידקים ןיישון בחביות.

אוהבים יין?

מצאו את כל סוגי היינות, בחנות האונליין מחסני יין בה מוכרים רק יין ישראלי: https://winemart.co.il/

יין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד