ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

כמה שווה העץ ליד הבית שלכם?

משרד החקלאות מודיע על כך שעץ הממוקם מול ביתכם יכול להעלות משמעותית את ערך הדירה שלכם • ליאור וייץ מגיש את הנוסחא לחישוב עלות העץ ואיזה פיצוי אתם עשויים לקבל במידה ותחליט העירייה לכרות אותו

כמה שווה העץ ליד הבית שלכם?

בשנים האחרונות הולכת וגוברת הפעילות הציבורית להגנת עצי ישראל. בנוסף לתרומתו הרבה לנוף, לאסטטיקה, לאקלים, לאיכות הסביבה ולמורשת - מציג משרד החקלאות שיטה לחישוב ערכו של עץ. החל מהיום, העץ שליד ביתכם הוא אינו רק בעל סיפור מעניין וחזות מרשימה. מעתה תוכלו לדעת גם כמה הוא שווה וכיצד הוא מעלה את ערך הבית שלכם, הרחוב או השכונה.

בכנס השנתי של משרד החקלאות בנושא עצים בוגרים הוצגה השיטה לחישוב ערכו של עץ. שיטה זו מסייעות להבין כיצד משפיעה הסביבה הירוקה על אזור המגורים במונחים כלכליים. לאנשי מקצוע בתחום התכנון ולפקידי היערות תסייע שיטת החישוב לקבל החלטות בדבר בקשות לכריתת עצים לצורך חישוב אומדן הפיצוי בגין עץ שאין מנוס אלא לכרות אותו. השיטה, המקובלת גם בכל העולם, לחישוב שוויו של עץ הינה תוצאה משוקללת של ארבעה פרמטרים:

• גודל העץ – מחושב על-פי שטח החתך בסמ"ר של הגזע בגובה 1.3 מטר.

• מין העץ – האם מדובר בעץ חסון ומאריך חיים או בעץ שביר וקצר חיים. לפי פרמטר זה מקבל העץ ציון בין 0.01 (הציון הנמוך ביותר) ל-1.00 (הציון הגבוה ביותר).

• מיקום העץ – שקלול של הערכת העץ לפי מיקומו, תרומתו לנוף, אסטטיקה, היסטוריה, סביבה אקולוגית ועוד. לדוגמא, עץ בודד בעל משמעות נופית יקבל ערך גבוה בהרבה מעץ דומה בשדרה או חורשה. הציון נע בין 0.01 (הציון הנמוך ביותר) ל-1.00 (הציון הגבוה ביותר).

• מצב העץ – בהתייחס למצב העץ לפי בריאותו, קצב צמחיה, חיוניות, מצב פגעים, צפיפות נוף, חוסן המבנה ואורך חיים צפוי. עץ חולה, שמצבו לא טוב, ערכו יהיה נמוך. עץ בריא שמצבו טוב יקבל ערך גבוה. הציון נע בין 0.01 (הציון הנמוך ביותר) ל-1.00 (הציון הגבוה ביותר).

לאחר מתן "הציונים" לעץ, נוסחת החישוב לערך העץ בדולרים תהיה: ערך גודל העץ כפול ערך מין העץ כפול ערך מצב העץ כפול ערך מיקום העץ כפול 5.

דוגמה לחישוב: עץ מכנף נאה בן 50 שנה שקוטר גזעו 50 ס"מ, מצבו טוב ונמצא בגינה פרטית - ערכו יהיה: 5 * 1,962 סמ"ר * 0.7 (ערך המין) * 0.9 (מצב העץ) * מיקום העץ (0.9). סה"כ כ- 22,000 דולר.

לטבלת הערכים המלאה מתוך אתר משרד החקלאות לחצו כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד