י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הרבנים החתומים מכחישים

סמוטריץ' מתייחס לרפורמת כהנא: "לא רציני"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מתייחס לראשונה לתכנית ההרסנית שהציג השר מתן כהנא והביע את התנגדותו: "היא בעיקר מוציאה אותו מידי הרבנות הראשית" | בינתיים, שלושה רבנים מהמגזר שהיו חתומים נגד המהלך - אומרים שהשם שלהם פורסם ללא אישור

סמוטריץ' מתייחס לרפורמת כהנא: "לא רציני"
בצלאל סמוטריץ' צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

רפורמת הכשרות של שר הדתות מתן כהנא ממשיכה לעורר עניין, כשהערב (חמישי) יו"ר 'הציונות הדתית' בצלאל סמוטריץ' מפרסם את התייחסותו הראשונה, ושלושה רבנים דתיים-לאומיים, שהיו חתומים נגד התוכנית, מבהירים שאינם מתנגדים לה.

סמוטריץ' הביע את התנגדותו, כמו רבניו, לפתיחת שוק הכשרות, כשהוא נימק את דעתו בלא פחות משישה עשר עמודים. יו"ר 'הציונות הדתית' אף עקץ את כהנא, שר הדתות שיזם את הרפורמה, ותהה איך הפסיק לחשוב על התוכנית תוך זמן קצר.

"כשרות היא עניין מורכב מאוד ושינויים בה חייבים להיעשות במתינות", כתב בין היתר. "מתוך שיקול דעת גדול שיביא בחשבון את כלל ההשלכות של כל שינוי ותוך הסכמות ושיתוף פעולה עם הרבנות הראשית".

סמוטריץ' המשיך: "האמת היא שזה טבעי ומתבקש. השר כהנא חדש בתפקידו ולחשוב שבזמן קצר כל כך הוא הצליח ללמוד את הסוגיה ולגבש עמדה ורפורמה מקיפה ורצינית זה לא רציני".

"כשרות היא ענין וולונטרי לחלוטין. היא מתחילה מביקוש ציבורי ונמשכת לרצון חופשי של בעלי העסקים שמבקשים לענות על הביקוש הזה. הרפורמה לא באמת מפריטה את מערך הכשרות".

"הרפומה בעיקר מוציאה אותו מידי הרבנות הראשית", טען יו"ר 'הציונות הדתית', "כמו שיש לנו צבא ממלכתי ומשטרה ממלכתית ומערכת מס ממלכתית, כך יש לנו שירותי דת ממלכתיים שמביאים לידי ביטוי ממלכתי את יהדותה של המדינה".

הוא חוזה: "התוצאה תהיה בלבול וחוסר אחידות והכשלה של ציבור צרכנים גדול שלא ידע על איזה סטנדרט אפשר לסמוך ועל איזה לא. הרפורמה אינה מנתקת את יחסי המשגיח והמושגח ולא פותרת את ניגוד העניינים המונח בהם".

"המהלך של השר כהנא עלול לבשר את תחילת סגירתן של המועצות הדתיות. כשהמועצות הדתיות יהיו חלשות כל שירותי הדת יהיו חלשים יותר", סיכם.

אתמול, פורסם מכתב שעליו חתומים בכירי רבני הציונות הדתית, שבו הם מתנגדים בכל תוקף לרפורמה של כהנא, תוך שהם מדגישים את אי ההתייעצות איתם ועם הרבנות הראשית טרם פרסום התכנית. אלא שכמה רבנים שחתומים על המכתב, טוענים היום שלא שאלו אותם וחתמו בשמם.

שלושת הרבנים הם הרב זלמן מלמד, הרב אריה שטרן והרב אליקים לבנון. לפי הדיווח ב'גל"צ', הללו טוענים שכלל לא שאלו את דעתם לפני פרסום המכתב. בארגון 'רבני הארץ הטובה' שהפיצו את המכתב, טוענים שהמהלך נבע עקב לחץ זמן.

בצלאל סמוטריץ' מתן כהנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד