ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

הפגנות בתוניסיה: שריפת מטה המפלגה האסלאמית .צפו

בתוניסיה נערכות הפגנות ענק בעקבות החלטתו של נשיא המדינה להדיח את ראש הממשלה הישאם משישי ולהשעות את פעילות הפרלמנט | תיעוד

הפגנות בתוניסיה: שריפת מטה המפלגה האסלאמית .צפו
ההפגנות בתוניסיה צילום: צילום מסך

בתוניסיה המשיכו מפגינים לשרוף במהלך הלילה את מטות מפלגת א-נהדה בכמה ערים במדינה, כלי תקשורת ערביים דיווחו על יידוי אבנים מול בניין הפרלמנט בתוניס. המאבק הוא בין תומכי החלטת הנשיא קייס סעיד להדיח את ראש הממשלה הישאם משישי ולהשעות את פעילות הפרלמנט, לבין מתנגדי ההחלטה, בהם חברי מפלגת א-נהדה האיסלאמיסטית בעלת כוח משמעותי בפרלמנט.

דובר המפלגה, פתחי אל-עיאדי, קרא לתומכיהם לצאת לרחוב כדי להתנגד להחלטת הנשיא ואמר כי המפלגה מחויבת לצעדים לא אלימים. מלשכת הנשיאות בתוניסיה נמסר כי בשעות הקרובות יתפרסם צו שיסדיר את הצעדים החריגים שננקטו.

המהומות החלו לאחר שנשיא תוניסיה קייס סעיד הדיח אתמול את ראש הממשלה המכהן הישאם משישי, שנה לאחר שמונה לתפקיד, והשעה את פעילות הפרלמנט על רקע ההפגנות במדינה. הנשיא התוניסאי גם הודיע כי הוא הסיר את החסינות מעל חברי הפרלמנט שבראשו יושב איש מפלגת הנהדה האסלאמיסטית.

במפלגת הנהדה האסלאמיסטית אומרים כי מדובר בהפיכה שעשה הנשיא נגד מוסדות המדינה. רועי קייס כתב לענייני ערבים בכאן 11 כותב, כי "‏מה שקרה הלילה בתוניסיה מזכיר את ההדחה של מורסי ב-2013 במצרים. הנשיא קייס סעיד מדיח את רה"מ, משבית את הפרלמנט ומסיר את חסינות חבריו. למעשה פוגע במוקדי הכוח של מפלגת א-נהדה האסלאמיסטית המזוהה עם האחים המוסלמים. ברקע מחאות סוערות נגד השלטון שלא מצליח להתמודד עם התפשטות הקורונה".

ההסלמה הפוליטית הגיעה לאחר שאלפי תוניסאים יצאו לרחוב ביום ראשון בהפגנות נגד הממשלה שהפכו לאלימות. לאחר שהודיע ​​על פיטוריו של ראש הממשלה, אמר הנשיא כי הוא ישתלט על הכוח הביצועי בעזרת ממשלה בראשותו של מישהו שאותו הוא עצמו ימנה.

הנשיא הודיע ​​גם על הקפאת פעילות הפרלמנט התוניסאי למשך 30 יום והשעיית חסינותם של כל החברים בה. עם זאת, לטענתו של סעיד, המהלך שלו מותר במקרה של "סכנה קרובה" על פי סעיף 80 בחוקת המדינה.

"החוקה אינה מאפשרת את פירוק הפרלמנט, אך היא מאפשרת להשעות את עבודתה", אמר סעיד.

המהלך הגיע ביום ראשון, לאחר שאלפי מפגינים ברחבי תוניסיה התנגדו להגבלות של נגיף הקורונה, ויצאו להפגין נגד מפלגת השלטון וראש הממשלה. המונים צעקו לעבר ראש הממשלה: "צא החוצה!" וקראו לפירוק הפרלמנט.

תוניסיה הפגנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד