י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אופייני לימי חורף

מנהלי בתי החולים מזהירים: קריסת מערכת הרפואה קרובה

בצל כינוס ישיבת הממשלה הדנה בתקציב המדינה, פרסמו הבוקר בדאגה רבה ראשי האיגוד לרפואה פנימית, כי במחלקות הפנימיות ישנם כעת עומסים האופייניים לימי חורף, ולטענתם הם כבר כעת במצב של קריסה

מנהלי בתי החולים מזהירים: קריסת מערכת הרפואה קרובה
אילוסטרציה צילום: unsplash

במהלך הימים האחרונים דווח כי קברניטי המדינה תולים את התקדמות ההגבלות על הציבור כחלק מהלחימה בנגיף קורונה, ברמת העומסים והעמידות של בתי החולים, היום (ראשון) בצל כינוס ישיבת הממשלה הדנה בתקציב המדינה, פרסמו הבוקר בדאגה רבה ראשי האיגוד לרפואה פנימית, הפרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד, מבלינסון, הפרופ' נמרוד מימון, מזכיר האיגוד מסורוקה והפרופ' הווארד עמיטל, גזבר האיגוד משיבא, כי במחלקות הפנימיות ישנם כעת עומסים האופייניים לימי חורף, ולטענתם הם כבר כעת במצב של קריסה.

"בוקר טוב לראש הממשלה, נפתלי בנט. ליקטנו מדדי עומס במחלקות הפנימיות בבתי החולים, כדי להביא לידיעת הממשלה כולה איך נראה בוקר שגרתי של קיץ 2021 במחלקות הפנימיות בישראל. איננו מסוגלים לחשוב מה יקרה כאן בסתיו ובחורף. אי קבלת ההחלטה להשקעה הנחוצה במחלקות הפנימיות, על בסיס הדוח הממשלתי טור כספא (שנכתב עוד לפני תקופת הקורונה), יביא לקריסת מערכת הרפואה הציבורית".

על פי הנתונים שהציגו, בהלל יפה, 3 מחלקות פנימיות עם 51 מאושפזים, במקום 36 לפי התקן הרשמי + מחלקה פנימית אחת קורונה. בשערי צדק– מחלקות ‏פנימיות א' עד ד': תקן 36, אבל מאושפזים בפועל - 40, 45, 42 ו42 חולים בהתאמה. בברזילי– במחלקות הפנימיות, שבהן התקן 38 מיטות, מאושפזים הבוקר: 46, 56, 58 45 ו-16 חולים במחלקת קורונה. בזיו - פנימית ב', תקן 32, מאושפזים: 42 + קבלת חולה קורונה
העמק – בפנימית ב' 41 חולים על 38 מיטות. ב‏בילינסון – פנימית ב' 41 חולים, בעוד התקן 38.

‏כמו כן, בשיבא - ‏ פנימית א': תקן 38, מאושפזים 42, פנימית ב', ‏תקן 36, ‏מאושפזים 43. בקפלן - פנימית ‏44 חולים, בעוד ה‏תקן - 38. בוולפסון – פנימית ו' – 44 חולים על 38 מיטות תקן. ובהדסה – פנימית ג'. תקן 38 מיטות, אבל התפוסה 43 חולים, מתוכם 4 ממתינים במיון. פנימית ד בהדסה עין כרם. ‏תקן - 30, מאושפזים 38 כולל 3 ביחידת טיפול נמרץ/ביניים ו-3 חולי קורונה (במיקום נפרד). 4 מהחולים ממתינים בחדר מיון.

עוד אומרים מנהלי המחלקות הפנימיות כי: "חצי מהחולים התחלפו בסופ"ש, ממוצע ימי האשפוז אצלנו כבר מגיע לרמה מסוכנת חיי אדם של פחות מ- 3 ימים", בנוסף הם מבהירים: "אף אחד לא מרוצה. לא חולים. לא משפחות. לא צוותים. ולא הנהלה. מכים בשוט את החמור וחושבים שהוא ישרוד".

מנהל נוסף צוטט: "זהו. פותחים מחלקת קורונה מלאה. מישהו חושב שאנחנו לא עמוסים? הרי אנחנו עמוסים כל השנה יותר מאשר בכל מדינה אחרת. וכאשר סוגרים מחלקה מה הם חושבים שיקרה?", לסיכום אמר אחד המנהלים: "לקחתי חופשה לשבוע אחרי שנה וחצי! אבל אני מקבל המיילים של ההנהלה בבקשה לזרז שחרורים, כי יש מלא מושהים במיון".

יו"ר ארגון רופאי המדינה, הד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא ומ"מ יו"ר הר"י אמר אף הוא לקראת ישיבת הממשלה הבוקר: "העומס במחלקות הוא מדד חשוב מאוד לא רק עבור חולי קורונה אלא גם עבור החולים האחרים שבכל שנה שוכבים במסדרון - הם מתים אבל אותם לא סופרים אם מייחדים את בתי החולים וקובעים ״מדד עומס״ חדש שיקבע אם יהיה עוד סגר או לא, מבהירים למעשה שמערכת הבריאות היא המפתח לביטחון הלאומי של ישראל. האם לא ראוי אם כך שלאחר שנות הרעבה ארוכות יבשר התקציב הקרוב שינוי שימנע אשפוז במסדרון ופגיעה בכבוד האדם, תמותה מזיהומים ותורים ארוכים, יאפשר תוספת מיטות טיפול נמרץ וימנע סגרים נוספים?

הממשלה מתכנסת היום לאשר תקציב, בפעם הראשונה מ-2018. ראוי שהתקציב יבשר שינוי ויגשים את קווי היסוד של הממשלה. ראוי שגם הצוותים הרפואיים בקופות החולים, מחוזות משרד הבריאות ובתי החולים הנחשפים ומטפלים בחולי קורונה יזכו להגנת מנת החיסון השלישי. אני קורא לגופי המקצוע לגבש קריטריונים שישקללו מידת חשיפה, רמת נוגדנים מנטרלים וגיל של הצוותים הרפואיים, שיגנו על הצוותים מפני תחלואה בקורונה".

בנוסף דווח הבוקר כי לאור העליה בכמות חולי הקורונה המאושפזים במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית, הוחלט לפתוח מחדש את מחלקת הקורונה בבית החולים. עד כה, היו חולי הקורונה מאושפזים במתחם מבודד, וכעת הוחלט להסב את מחלקת פנימית א' בשלמותה למחלקת קורונה. וכרגע מאושפזים במחלקת הקורונה 14 מטופלים, מתוכם 7 במצב קשה ו-7 במצב קל. כמו כן, בטיפול נמרץ כללי מאושפז מטופל אחד במצב קשה.

פרופ' טריף בדר, מנהל המרכז הרפואי קפלן תהה ואמר: "בכמה חולים קשים עוד נטפל עד שמיליון האנשים שאינם מחוסנים יבינו שהחיסון הוא הדרך היחידה שלנו להתגבר על המגיפה? כמה אנשים עוד צריכים למות? העליה הניכרת בתחלואה בשבועות האחרונים הובילה לגידול משמעותי במספר חולי הקורונה בבית החולים - במיון, במחלקה ובטיפול נמרץ כללי, ואם המספרים ימשיכו לעלות, נאלץ שוב לבטל ניתוחים אלקטיביים בשביל לתת מענה לעומס. כבר עכשיו, אנו חווים עומס רב במחלקות הפנימיות שנותרו פתוחות, ולצערנו אנו חשים שאיננו מצליחים להעניק את הטיפול הרפואי באופן שאנחנו רוצים ורגילים". עוד הוסיף פרופ' בדר ש"מרבית המטופלים הינם אנשים מחוסנים, אשר בשל גילם חווים את המחלה קשה יותר מאחרים. לצד זאת, לצערנו, היו בבית החולים גם מספר חולים שלא היו מחוסנים, ולפני כשבוע אף נפטר מקורונה מטופל שהיה לא מחוסן. אני קורא לכל מי שזכאי לקבל מנת חיסון שלישי לעשות זאת ולמי שטרם התחסן להזדרז ולעשות זאת".

בית חולים תקציב ישיבת ממשלה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד